Vita_Vargen skrev:
trippelturbo skrev:
Vita_Vargen skrev:
Fördomar kommer inte ur tomma luften... just saying
Så jag som invandrare ska börja o snacka skit om svenskar, tycker du?
Åkte ner till Gbg för 2 somrar sen, även det en svensk.
Det var väldig uppenbart att det va hål i avgasröret, han påstod att det var ngt sportsystem, som han ej kunde märket på.
-En kompis satte dit den..
Edit: jag är smartare än så. Har inte nån universitetsutbildning, men kan tänka nog långt att ALLA inte är samma idioter. Dra ALDRIG alla under samma kam!!
Har varit med om fula svenskar men oxå fula svenskar.
EN invandrare från Sthlm lekte att han visste vad jag menade, när jag frågade ut honom.
Handlar inte om att snacka skit om någon.
Idioter finns överallt, oavsett om vart man är och vart personen kommer ifrån.
Finns ju massa fördomar om svenssons som stämmer på majoriteten av svenskarna med. Det är som vanligt, man ska inte dra alla över en kant. Men fördomar kommer som sagt inte ur tomma luften.
Fördom: Alla Svensson kör Volvo V70
Fakta: 58% av alla Svensson kör Volvo V70*
Alla kör mao inte V70 men eftersom så många gör det så blir det en fördom att Svensson kör V70.
*Påhittat
Summeringen är iaf att det finns nästan alltid en sanning bakom fördomar. Även om det inte stämmer in på alla, därför dom är just fördomar och inte fakta!
En fördom är något negativt och exemplet med V70 är dåligt även om de flesta nog förstår din poäng. Ett annat exempel: Att genomsnittsamerikanen är överviktig är inte heller någon fördom, det är ren fakta som går att bevisa genom undersökningar och statistik. Att däremot påstå att amerikaner är okunniga på geografi, dumma, eller vill kriga i andra länder, det är fördomar. Fördomen "Att invandrare skulle stjäla eller fuska mer än svenskar" är inte bara fel, utan den är dessutom ganska ointelligent då uttrycket "invandrare" används utan tanke om kriteriet för invandrare. Något min kamrat från England för övrigt älskar då han
aldrig räknas in i gruppen invandrare när Svenne Banan diskuterar på krogen.
Din summering är heller inte speciellt genomtänkt då du uppenbarligen själv är fördomsfull om det som du kanske inte känner till så mycket om, eller kanske till och med är misstänksam mot och frukar, nämligen kulturer utanför den svenska. Det finns ingen sanning eller fakta bakom fördomar, endast okunskap och rädsla.
Sedan vill jag bara poängtera att uttrycket är
att dra alla över en kam.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.