2761
Sök

A4 2.0 TDI eller 1.8 TFSI?

18 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, Känner mig lite tjatig nu men var tvungen att lägga upp en till tråd.

Jag är somsagt pågång och ska köpa en A4 Sedan årsmodell 08-09.
Kan inte bestämma mig om jag ska ha en 1.8TFSI eller en 2.0TDI.

För mig är dom viktiga delarna:
Förbrukningen, har totalt 4,5 mil Tur å Retur på jobbet varje dag.
B&O Steropaketet, alternativt Audi Concert paketet.
Xenon
S-line / Proline

Så till min fråga:
Hur mycket mer drar en 1.8TFSI än en 2.0TDI?
Man kan inte lita blindt på siffrorna på skatteverkets sida så jag frågar här.
Jag åker nästan uteslutande landsväg, väldigt sällan ute och cruisar runt byn..

Brukar hålla 120km/h vanligtvis och då ligger min V70 2.4 -02 runt liter.

Största fördelen jag ser i en 1.8 TFSI är att den har Kamkedja och inte Kamrem, är detta ett nog stort argument för att ge fan i att köpa en 2.0 TDI?
Dom flesta 2.0 TDI's jag hittar på blocket med min utrustning jag vill ha närmar sig kamremsbyte och det är svindyrt på en A4.

Hur långt skulle man våga köra med en Kamkedja utan att byta ut den?
Kommer självklart serva den regelbundet.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
4 maj 2012
#2
Även om man inte kan lita på siffrorna så kan du lita ungefär på skillnaden. Om dieseln drar 0,2l/mil mindre än bensinaren så lär en göra ungefär det med "din verkliga" förbrukning också. Som ett ungefärligt mått iaf.
Däremot är ju 4,5mil t&r ingenting. Blir ju bara ca 1000mil per år totalt. Kör du mycket privat?
Runt ca ungefär 1500 mil kan du räkna med att du har break even, kör du mer lönar det sig med diesel, annars inte. (Sett till faktorer förbrukning, soppapris och skatt - kamremsbyte osv ej inräknat)

Men på en bil i dom här pengarna är inte förbrukningen så jätteintressant. Om vi förenklar och säger att du kör 1500mil om året, bilen drar 1l/mil och soppan kostar 15kr/liter (avrundat åt båda håll, så det jämnar nog ut sig) så har du en årlig kostnad för soppan på ca 22500kr. Om du fixar en snålare bil kanske du kan spara in 5-6000 eller mer om du kör ännu mer.

Men det är ingenting om du räknar med bilens värdeminskning som är ca 30 lappar om året.
Ska du köra billigt ska du ha en äldre bil som inte minskar så mycket i värde.

/Mattias

18 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#3
Tack för bra och utförligt svar!
Jag kör väldigt lite privat, åker och handlar, hälsar på min syster (också 4,5 mil tur / retur), förutom det blir det nästan ingenting alls.

Värdeminskningen på bilen oroar mgi inte då jag haft min v70 sen 2008 och enbart byter för att den är jävla tråkig för en 22 åring och att den drar litern per mil.
Så jag planerar att äga audin ett bra tag!

Men det blir nog en bensinare trots allt, måste fundera lite till.
Känns hemskt att behöva punga ut 10-12.000 för att byta kamren, kostade 3000 ink service på min v70.


Mvh Sebastian

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
4 maj 2012
#4
Du måste ju inte byta remmen på Audi. En mindre verkstad gör det garanterat billigare!! Köp delarna på eBay och kolla med nån bra verkstad i närheten. Motorer är motorer, inte raketforskning, så att byta kamrem kan "vem som helst".
Kedja är ju ingen riskfri lösning heller, så var inte alltför fokuserad på kamrem eller ej. 3.0-dieslarna och 3,2-bensinarna har kedja och vissa (med för långa serviceintervaller) har fått problem.

Så det viktigaste för dig är nog, oasvett vilken bränsle-variant du väljer, att kolla så bilen är servad OFTARE än var 3000mil. Ja, longlife och upp till 3000 mil heter det i försäljningsbroschyrerna, men UPP TILL är noga. Det är ytterst få bilar som inte bör servas betydligt oftare. Max 2000 mil säger jag, andra annat.

Lycka till med köpet!

/Mattias


Sök