3235
Sök

Sänkning s70

114 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Tjenare jag har precis fått hem mina sänkningsfjädrar till min s70 -98 det är 60/40 och de jag undrar är vad folk har för knep för att byta dessa fjädrar.. Folk säger alltid att dom använder fjäderspännare, men någon måste ha kommit på något eget sätt att lösa det?

Någon som har testat att modifiera en tving och använda tex. Så jag är nyfiken på hur vissa folk kanske har några smarta lösningar för hemmafixarn??

smile

25 Inlägg
4 maj 2012
varför inte andvända fjäderspännare?

114 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
freddan741 skrev:

Tänkte att de kunde vara kul och till hjälp om någon hade gjort på ett annat vis smile
Sen med tanke på att jag troligtvis bara behöver sänka 1 bil på ett tag, och att man bara behöver fjäderspännare till fram, så känns de lite onödigt smile
Senast redigerat av antond93 (5 maj 2012)

8 251 Inlägg
5 maj 2012
antond93 skrev:
Någon som har testat att modifiera en tving och använda tex. Så jag är nyfiken på hur vissa folk kanske har några smarta lösningar för hemmafixarn??

Folk som använder något annat än riktiga spännare med 2 klor ska man inte lyssna på. En ihopspänd fjäder har en kraft, lite beroende på bil men runt 1,5-2 ton. Att börja labba med skruvstycken och annat som inte är gjort för dem påfrestningarna kan sluta riktigt illa.

766 Inlägg
5 maj 2012
antond93 skrev:
freddan741 skrev:

Tänkte att de kunde vara kul och till hjälp om någon hade gjort på ett annat vis smile

snik varianten är väll slangklämmor och avgasklämmor kostar nog mer än ett par fjäderspännare på biltema och tar 10gånger så lång tid:) annars kan man ju bara skruva av muttern till dämparn och låta allt flyga sen samla ihop alla delar och kapa fjädrarna så man slipper dra ihop dom är ju oxå ett alternativ:)

114 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Men jag menar hur grova är dessa igentligen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … -st-19256/

8 251 Inlägg
5 maj 2012
antond93 skrev:
Men jag menar hur grova är dessa igentligen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … -st-19256/

Med rätt utformade saker behöver inte materialet vara hur grovt som helst.

25 Inlägg
5 maj 2012
Jag tycker för din säkerhets skull ska göra det ordentligt, Dom ifrån biltema duger fint:) Skruva av muttern och låta allt flyga tror ja inte är en underbar ide wink

766 Inlägg
5 maj 2012
freddan741 skrev:
Jag tycker för din säkerhets skull ska göra det ordentligt, Dom ifrån biltema duger fint:) Skruva av muttern och låta allt flyga tror ja inte är en underbar ide wink

det kallas ironi vilket alla borde förstå;)

* Voff voff *
10 654 Inlägg
5 maj 2012
149:- kostar fjäderspännare... Jag hade absolut inte chansat med nå´t hemmabygge för dom småpengarna. Kraften i en ihoptryckt fjäder är enorm!

Min kompis skulle hjälpa mig att byta fjädrar. Så han satt ner och gängade, av någon för honom själv obegriplig anledning, av muttern utan att först ha spänt ihop fjädern. Det är c:a 7-8 meter högt i tak i verkstan där vi var. Muttern flög rakt upp och gjorde en rejäl buckla i taket (plåt). Som tur var hade han inte huvud eller någon annan kroppsdel ivägen!

//Brådhis

EDIT: Även fjädersätet och verktyget han höll i flög all världens väg...
Senast redigerat av Brådhis (5 maj 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

25 Inlägg
5 maj 2012
Klart jag gjorde:)
cpu1337 skrev:
freddan741 skrev:

766 Inlägg
5 maj 2012
freddan741 skrev:
Klart jag gjorde:)
cpu1337 skrev:
freddan741 skrev:

självklart har man råd med fjäderspännare för 199kr eller va dom kostar på biltema om man har råd med sänkningssatsen det får man ju räkna in i priset om man inte redan har:) eller så lånar man ett par:) glöm inte lägga sandpapper emellan spännaren och fjädern som bossebildoktorn har sagt:)

Sök