3243
Sök

Volvo 940 -92 dör efter en stund

10 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej! Jag har åkt på lite problem.. Bilen är en Volvo 940 -92 B230FB

Symptomen är att den fungerar fint när den är kall och då kan man köra några km men den så dör den bara plötsligt och startar inte. Batteriet är laddat så det har ingenting med laddningen att göra. Väntar man i ca 20 min så kan man köra en liten bit till och så dör bilen igen.

Jag har bytt i den ordning det står:
*Bränslerelä
*Tändmodul
*Provat annan tändspole
*Provat annan LMM med öppet filter ( känns som det blir värre efter detta då denna sitter kvar)
*Bytt bränslefilter
* Bytt bränslepump (ej i tanken men är 90% fylld)
*Bytt rotor och fördelarlock

När bilen stannar och inte startar finns det gnista och bilen startar på startgas vilket borde innebära att felet ligger hos soppabiten..

Inga felkoder varken bränsle eller tändning

Lite hjälp vore uppskattat så några förslag någon vänlig själ?

Mvh Fabian

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 maj 2012
#2
Testa låna någons databox kanske. O kolla hur givarna mår. hallgivare, växellådsgivarn mm
Haft liknande problem o man bytte allt o blev galnare & galnare.

C H E V R O L E T <3

10 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#3
Children-Of-Bodom skrev:
Testa låna någons databox kanske. O kolla hur givarna mår. hallgivare, växellådsgivarn mm
Haft liknande problem o man bytte allt o blev galnare & galnare.

Bränsleboxen eller? menar du den vid passagerarens fötter?

Hallgivare= vevaxelgivare? Gnistan är fin och såg fint ut även när motorn dog.. Körde då på 3 cyl och ett löst stift

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 maj 2012
#4
Fabritzio skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Testa låna någons databox kanske. O kolla hur givarna mår. hallgivare, växellådsgivarn mm
Haft liknande problem o man bytte allt o blev galnare & galnare.

Bränsleboxen eller? menar du den vid passagerarens fötter?

Hallgivare= vevaxelgivare? Gnistan är fin och såg fint ut även när motorn dog.. Körde då på 3 cyl och ett löst stift

Ja precis.
Ja det låter ju bra åtminstånde. Sen har du la nån vaccumklocka till soppa systemet med om jag inte minns helt galet.

C H E V R O L E T <3

10 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#5
Igår gick han 5km kall och sen 5 min på tomgång och efter det så var jag lite stygg mot den och åkte ut igen och varvade ganska hårt ett par gånger. Sen när jag hade parkerat började den gå ojämt och dog.

10 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#6
Något man bör tänka på vid byte av bränsleboxen? Bara att smälla dit? Brorsan har också en 92- gl så jag kan låna därifrån om det passar.

1 008 Inlägg
2 maj 2012
#7
Tror inte det är boxen, det låter snarare som det klassiska spridarrelät ( på eller intill expansionskärlet)  vars lödningar är spruckna..  samma visa med soppapumpsrelät, men det hade du ju bytt.

Har aldrig stött på nån LH2.4 box som betett sig på det viset, dem brukar däremot heldö eller bara gå väldigt fett..

Om det är en 940-92 så ska det inte vara något problem att låna boxen för att utesluta denna, men kolla spridarrelät först, det är roligare att byta än bränsleboxen smile
Senast redigerat av 240bns (2 maj 2012)


10 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#8
Okej jag var inne på spridarrelät ett tag men såg att Sharky skrev i denna tråden #19 att om spridarreläet lägger av försvinner även gnistan och det har jag ju när motorn dör, så jag släppte dem tankarna.. Men jag vet inte smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165017

Fast tråden gäller ju en LTT
Senast redigerat av Fabritzio (2 maj 2012)

675 Inlägg
2 maj 2012
#9
Kan även vara tempgivaren som sitten på toppen. (Under insuget vid cylinder 2)


10 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#10
Hinner nog inte provbyta boxen idag men ska ut till brorsan och plocka bort boxen strax iaf smile
Får skruva ut tempgivaren, göra rent och kolla efter oxid i kontakten också.

1 008 Inlägg
3 maj 2012
#11
På ft/fk så är går även tändspolen på spridarrelät,  Men på b230f/fb/fd så är det enbart spridarna som går på spridarrelät.

Temgivaren vid cyl 3 (motorstyrning) bör ge några felkoder bla 224 och gå fett när bilen väl går.


10 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#12
Tack för svar allihop!

Problemet verkar vara löst.. Den har gått ca 7 mil nu mot max 6 km innan.

Det var dålig kontakt mellan tändmodul och chassi. Oxid/rost på skruvarna som fäster denna och plåten var ganska mjuk! Denna satt halvglapp redan innan jag bytte den men jag trodde ju att den jordade genom ett stift så tänkte inte mer på det.. Större skruv löste problemet men funderar även på att tillägsjorda med kabel. Skummt att den startade på startgas bara men var förhoppningsvis en tillfällighet.

Men bilen fick sig en service iaf smile ska köpa nya stift när jag ändå är igång. Kanske svär på väg till jobbet imorgon smile

Mvh Fabian

10 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#13
Okej har fått nya uppgifter (Tuxedo@jagrullar).

Tändmodulen jordar via stift 2 i kontakten och jordar inte alls i plåten. Plåten däremot agerar kylning och jag ska köpa kylpasta att smeta på i mellan.

Ursprungsfelet var alltså att tändmodulen inte satt åt ordentligt och blev överhettad..

mvh Fabian


Sök