3187
Sök

Justera tändning B230FK?

4 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#1
Jag blåste toppackningen på min 945, så jag bytte den och allt därtill... men så hade jag en 531 topp med vx3 kam liggandes, så den åkte på i samma veva. Innan jag satte dit nya toppen så tog jag ur kammen och slipa in ventilerna.

Nu vill inte biljäveln gå som den ska, den "motar" sig själv. Rätta mig gärna om jag har fel men min gissning är då att tändningen behöver justeras?

8 250 Inlägg
7 maj 2012
#2
Steg 1 är ju att kolla så att kammen sitter rätt. Sen kan man ju fundera om ventilspelet är rätt? Tändningen är för övrigt självjusterade.


4 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#3
Hur menar du med att kammen ska sitta rätt? Mot kam-rem eller ventiler? smile

8 250 Inlägg
7 maj 2012
#4
Att kamaxeln sitter rätt i förhållande till vevaxeln. Vrider man kammen nån kugg åt endera håll så går den ju sämre.


4 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Att kamaxeln sitter rätt i förhållande till vevaxeln. Vrider man kammen nån kugg åt endera håll så går den ju sämre.

Jo men det är kontrollerat 2 gånger.. den sitter som den ska. Kan man sätta kammen fel mot ventilerna och så eller går den bara att sätta på ett sätt ?

8 250 Inlägg
7 maj 2012
#6
Har man ett stumt kamdrev går det bara att sätta på ett sätt. Har man justerbart drev däremot så kan ju ändra läget.


2 230 Inlägg
7 maj 2012
#7
agistheshit skrev:
Marlboroman skrev:
Att kamaxeln sitter rätt i förhållande till vevaxeln. Vrider man kammen nån kugg åt endera håll så går den ju sämre.

Jo men det är kontrollerat 2 gånger.. den sitter som den ska. Kan man sätta kammen fel mot ventilerna och så eller går den bara att sätta på ett sätt ?

ja du kan sätta den fel ja, den ska ju öppna rätt ventil när den cylindern ska tända osv. så den inte öpnar för cyl 3 när cyl 1 ska ha tädning osv.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
7 maj 2012
#8
en sak har jag lärt mig att man måste kolla att drevet dels inte är trasig och att allt sitter rätt

höll på som fan med min B230Ft när jag skulle i med M90 låda och ny kamrem på en gammal 940polis jag hade

och där hade idioterna på volvo monterat remskivan helt fel även om det inte ska gå så den visade 15-25grader fel

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 maj 2012
#9
KOlla över dreven, är vanligt att dom går sönder på dessa spisar.
hände själv på min gamla 745a när jag bytte kamaxel, rörde inte vevaxeldrevet då men lika fan gick de sönder.
var väl dom flera hundra hästarna K-kamen gav kanske wink


ur med tändstift, kör 1ans kolv i topp. kolla så vevaxelmärkningen står på 0, kolla så kamrems märkning står på 0 och så lyfter du oljelocket å kollar ner då ska 1-2ans nock på kamaxel peka uppåt, typ kl 10 respektive 14.

står inte kamaxeln rätt då så är nått pajj. eller om märkningen på veven är pajj.



Sök