3420
Sök

BMW 525 TDS Går dåligt på tomgång och är orkeslös

Lastbilschaufför
213 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Tjena, var och köpte mig en TDS igår. Motorn går dåligt på tomgång "orolig" genom att vandra på varvet med ca 100 RPM. Men går kanon vid bara lite lite gas. Motorn är även orkeslös när man trycker plattan i mattan. När man kollar på bränsleförbrukningsmätaren så rör den sig nästan aldrig över 1L/mil när ma trycker fullt. Bör väl vara något bekymmer med bränslet då tycker man eller?.. Hjälp till everymod vore fint också, vet att någon har gjort ett kanonfint jobb här på garaget med bilder och allt. Men först vill jag ha hjälp med motorproblemet.

MVH

En rostfri bil är en bra bil! :)

601 Inlägg
5 maj 2012
danneda740 skrev:
Tjena, var och köpte mig en TDS igår. Motorn går dåligt på tomgång "orolig" genom att vandra på varvet med ca 100 RPM. Men går kanon vid bara lite lite gas. Motorn är även orkeslös när man trycker plattan i mattan. När man kollar på bränsleförbrukningsmätaren så rör den sig nästan aldrig över 1L/mil när ma trycker fullt. Bör väl vara något bekymmer med bränslet då tycker man eller?.. Hjälp till everymod vore fint också, vet att någon har gjort ett kanonfint jobb här på garaget med bilder och allt. Men först vill jag ha hjälp med motorproblemet.

MVH

Kolla pumpinställning?
http://www.youtube.com/watch?v=acaoNpZwosw
Mycket bra beskrivning där hur man gör! samt före och efter
Senast redigerat av Pedaal (5 maj 2012)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Pedaal skrev:
danneda740 skrev:

MVH

Kolla pumpinställning?
http://www.youtube.com/watch?v=acaoNpZwosw
Mycket bra beskrivning där hur man gör! samt före och efter

Kanon bra. Nu vill jag bara ha reda på varför den går så dåligt på tomgång original. Kan det vara förpumpen i tanken som har lagt av så han inte får soppa eller är det den rätta insprutninspumpen som är död?

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
Dåligt ställverk i pumpen

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Lastbilschaufför
213 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Finns det reparationssats eller är det bara att skrota pumpen? Eller möjligtvis något annat knep?

Lastbilschaufför
213 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Möjligtvis att man kanske kan skruva isär pumpen utan en allt för stor kostnad?

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
kan kan du, men blir säkerligen inte bra, hitta en bra begagnad pump, alt renovera. Det första är billigast men osäkrast.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Ska testa byta förpumpen först för att utesluta problemet. Sedan fortsätter vi framåt i systemet. För när man drar igång tändningen så hör man inte någon pump som startar. Även första uppstarten på morgonen tar lite tid innan han tänder till. så misstänker att han inte får tillräckligt med diesel faktiskt smile Men ska ha ditt tips i åtanke.

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
räcker o kolla så den funkar, vri på tändningen och lossa en bränsleslang innan filtret.. Kommer de diesel funkar den.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Precis. Men det tyder att det skulle vara den på symtomen på bilen tycker jag. Eftersom han dör när man ska stanna i korsning, går att starta direkt igen. Och även att det tar ett tag för den att komma igång första uppstarten varje dag. annars är det ALDRIG problem med att få igång den. så den verkar frisk i resten av motorn.
Senast redigerat av danneda740 (6 maj 2012)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Tog bort dieselslangen efter filtret. slog igång tändningen. Fanns inge tryck alls. Det ska sitta förpump på dessa va?. Tror jag förstår vaför den dö titt som tätt om det ska finnas en förpump smile

Lastbilschaufför
213 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Idé någon? Kan det tänkas vara förpumpen med de symptomen?

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 maj 2012
Prova, den sitter i skuffen.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Vet att pumpen inte gr för det kom ingen soppa fram till filtret så han håller väl sig gående på självtrycket från tanken eller något.  BÖR vara pumpens fel att den inte går som den ska tongue

67 Inlägg
7 maj 2012
Hej,

Vill bara säga att förpumpen som sitter i tanken inte har någon direkt påverkan på tomgången, däremot gör den att bilen blir lite svårare att starta. Har haft en tds som isbil och och trots stendöd tank pump så gick den riktigt både på tomgång och körning.

Så lägg inte tiden på detta i förstahand, dock enkelt fixat om du hittar en fungerande pump och byter ut den, sitter i tanken men går att komma åt från bagaget.

Mvh
Ronnie

Sök