4455
Sök

problem.. högerbakhjul har låst sig..

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
nu e d så att min bil står stilla.. (igen) denna gången har höger bakhjul låst sig, och sitter som F**...  har försökt få loss det genom att baka och kör aframåt, det låste sig när jag backade..

någon som vet vad som kan ha hänt? det kan inte ha frusit, (har varit plus grader hela dan)

bilen är min bmw 318i -93, med trumbroms bak..

tacksam för snabba svar och förslag! allt mottages gärna, då jag behöver bilen inom jobbet

MVH

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 februari 2007
Beläggen har släppt från backarna bak. Är det enda jag kan tänka mig, och har varit med om det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 februari 2007
har bromsbanden lossnat som personen ovan skriver (som också är mest troligt) så bör du nog passa dig med att försöka lossa skiten genom att köra bakåt och framåt ..har varit med om folk som försökt med detta och dom har smulat sönder de mesta innanför trumman ..stoppen till backarna osv och de är inte kul å byta spindel/bakaxeln

AT Däck
501 Inlägg
26 februari 2007
kugglagrerna är paj kanske prova att banka lite med hammare på fälgen kan hjälpa om handbromsen frösit fast hade samma problem i lördags o då hjälpte det att banka lite med hammare på fälgen ...men om kugglagrerna är paj hade du märkt det låter som hjulet är fullt av sand typ
Senast redigerat av Aldin (26 februari 2007)

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

Reparatör
630 Inlägg
26 februari 2007
Är nästan 100 på att dina band har lossnat . Teorin med att lagret rasat köper inte jag tyvärr.

7 Inlägg
26 februari 2007
Det är bara att riva ner truman!!!!

jo da det kommer mer i sommar

2 672 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
dj_bakis skrev:
Det är bara att riva ner truman!!!!

tack! men problemet är fortfarande att hjulet är LÅST och går inte att rulla på, DVS att trumman sitter fast i backarna..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 februari 2007
ta ett spätt och en slägga och slå på trumman ..de kan lossna då men har de låst sig så har de oftast ..bara å riva på plats eller försöka köra ...att köra loss de är ju kanske inte å rekommendera ..men till slut ger sig något å då börjar de rulla

905 Inlägg
26 februari 2007
gas och slägga bruukar lossa det mesta då du ska ta isär trumman. visst kan man väl använda en avdragar om it annat men det är inte lika kul.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 februari 2007
loffe007 skrev:
gas och slägga bruukar lossa det mesta då du ska ta isär trumman. visst kan man väl använda en avdragar om it annat men det är inte lika kul.

Helt rätt tongue finns två sätt: våld eller mer våld wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 672 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
loffe007 skrev:

Helt rätt tongue finns två sätt: våld eller mer våld wink

vilja våld å vaselin löser det mesta, ska ta släggan i mån! men det känns inte som att det kommer funka, så mer förslag mottages gärna!

sov gott gott folk

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

1 417 Inlägg
26 februari 2007
lagret i navet har inte skurit då?

2 672 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
Holme skrev:
lagret i navet har inte skurit då?

högst osannolikt.. då handbroms handtaget inte går att rubba nånting nästa, i neutral läge.. känns som att wiren e så spänd som att man har dratt handbromsen.. men det tar bara på höger hjul

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 februari 2007
Har du stått med handbromsen idragen?? Kan vara viren som rostat / kärvat fast i virehylsan..
Hoppas det löser sig!

2 672 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
GT90 skrev:
Har du stått med handbromsen idragen?? Kan vara viren som rostat / kärvat fast i virehylsan..
Hoppas det löser sig!

stog med den dragen i 5 minuter max, å inte hårt, så tror inte den hunnit rosta.. men den var spännd som fan i neutral läge, men har fått loss den nu iaf..

men så fort man backar så låser den sig igen, fick loss den denom att dra så hårt ja kunde i handbromshandtaget så att det gick uppåt, åså fick d å rulla framåt, men bakåt går knappt

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Sök