2957
Sök

Vart börjar kablarna Audi A8

175 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har ett problem med min A8 4.2 -96.
Får felkoderna nedan

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
        P0300 - 35-00 - -
16690 - Cylinder 6 Misfire Detected
        P0306 - 35-00 - -

Har tagit bort och kollat gnistan på tändspolen på cylinder 6 som den varnar för, ingen gnista.
Tog kabeln från 7:e tändspolen och testade på tändspolen på 6:an, då fick jag gnista.
Så tändspolen är hel, där efter köpte jag en ny ECU box, kopplade in den och provade.
Samma resultat som tidigare.

Nu kan det ju bara vara kablaget det är fel på, så hur vet man vart kablarna till 6:e tändspolen börjar??
När jag vet vart de går kan man ju börja med att kolla om det är något kabelbrott.

Aldrig mer en japanare!

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
5 maj 2012
#2
Fick du gnista innan du bytte kabel? Det stämmer inte alltid med vilken som datorn säger. På min har den sagt till två ggr. Första var för nr ett och det stämde men andra varna för nr fyra då var det nr två. Så kolla alla.
Senast redigerat av jok3 (5 maj 2012)

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
5 maj 2012
#3
Missade vad du skrivit där. Det är ju bara följa kablarna. Oftast är det inte så långt ifrån det blir fel. Kan ha legat och nött mot någonting.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

175 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#4
jok3 skrev:
Missade vad du skrivit där. Det är ju bara följa kablarna. Oftast är det inte så långt ifrån det blir fel. Kan ha legat och nött mot någonting.

Nej det är sant, men grejen är att alla kablar från tändspolarna går in i ett stort kablage som jag tycker ser ut att gå in i där ECU boxen sitter.

Aldrig mer en japanare!

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
#5
Japp dom går in i en kabelstam som sedan går till styrboxen

Bildemonterare samt egen verkstad. !

175 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#6
Mercedesturbodiesel skrev:
Japp dom går in i en kabelstam som sedan går till styrboxen

Okej, då bör man kunna mäta med multimeter och sätta en spets på en kabel på tändspolen och sen testa sig fram på alla kablar som är i boxen?

Aldrig mer en japanare!

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
#7
jupp!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

175 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#8
Mercedesturbodiesel skrev:
jupp!

Fint, det blir direkt efter jobbet imorgon.
Återkommer med resultatet av mätningen.

Tackar!

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#9
Robban_Hedlund skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
jupp!

Fint, det blir direkt efter jobbet imorgon.
Återkommer med resultatet av mätningen.

Tackar!

Nu har jag hittat var kablarna går, den bruna är jord den svar/vita är plus.
Den flerfärgade är signalen, och det var den som jag trodde det var fel på.
Dock var det inte det, kanske det kan vara tändmodulen som krånglar??

Ingen som har en tändmodul med nummer 4D0 905 351 liggandes?

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#10
Robban_Hedlund skrev:
Robban_Hedlund skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
jupp!

Fint, det blir direkt efter jobbet imorgon.
Återkommer med resultatet av mätningen.

Tackar!

Nu har jag hittat var kablarna går, den bruna är jord den svar/vita är plus.
Den flerfärgade är signalen, och det var den som jag trodde det var fel på.
Dock var det inte det, kanske det kan vara tändmodulen som krånglar??

Ingen som har en tändmodul med nummer 4D0 905 351 liggandes?

Har beställt ny tändmodul idag, den bör komma hem imorgon.
Hoppas det är det som är felet, annars har jag ingen aning om vad det kan vara.

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#11
YES, nu funkar bilen som den ska.
Det var tändmodulen det var fel på!

Aldrig mer en japanare!


Sök