Hej, Jag behöver hjälp med felsökning till min Saab. Den har stått stilla i garaget i närmare en månad eftersom vi köpt en ny bil och ska sälja saaben. Idag skulle den ut och rulla och då startar den ju inte!!Självklart går tankarna till batteriet först. Vi kopplade ihop med startkablar till annan bil och hände ingenting då. Sen har batteriet stått på laddning sen dess. Efter ett par timmar händer fortfarande inget. När jag mäter med multimeter så ligger det på ca 12 v innan jag provat och runt 10 när jag vridit på nyckel ett par gånger. När jag vrider på nyckeln så klickar det lite och surrar, men startmotorn reagerar inte.
Uppgifter om bilden Saab 9-3 1.8 Linear sport årsmodell 2003Den har gått runt 9500 mil. Helt normal familjebil, alltså inget speciellt modifierat eller så.
Testa med ett annat batteri, jag hade precis samma problem i höstas, såg ok ut när jag mätte, bytte batteri-problem löst för min del..Dock så kan det även vara som ovan skrev också...
Jag tycker inte att det borde vara batteriet som spökar med tanke på att spänningen "bara" sjönk ner till 10 V efter ett antal startförsök och att det inte hjälpte med starthjälp, men att testa ett annat batteri skadar väl inte. På någorlunda moderna bilar går ju inte startmotorn igång när batterispänningen blir för låg, jag vet inte hur låg spänning det "tillåts" vara av bilens elektronik innan startmotorn "kopplas bort".
Mättes spänningen direkt på batteriets poler eller på polskorna?
Jag tycker inte att det borde vara batteriet som spökar med tanke på att spänningen "bara" sjönk ner till 10 V efter ett antal startförsök och att det inte hjälpte med starthjälp, men att testa ett annat batteri skadar väl inte. På någorlunda moderna bilar går ju inte startmotorn igång när batterispänningen blir för låg, jag vet inte hur låg spänning det "tillåts" vara av bilens elektronik innan startmotorn "kopplas bort".
Mättes spänningen direkt på batteriets poler eller på polskorna?
Visste att du inte kunde hålla dig borta
Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Drönirettab: Ska kolla upp dina tidigare inlägg om koll av startmotor. Jag tror att spänningen mättes direkt på polerna. Nu är det för mörkt och regnigt ute så jag ska ut o kolla i morgon igen. Men jag tar tacksamt emot fler tester och saker jag kan kolla..