3132
Sök

Klonk-ljud Mercedes 190e 2.0 -85

4 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Hej.

Om jag kör och trampar ner kopplingen lite häftigt klonkar eller skramlar det till någonstans i växellåda eller kardan. Ljudet är mest påtagligt när man frikopplar på ettan och tvåan. (Kanske hörs det bara bättre p.g.a lägre hastighet).

Kan det vara en dålig hardyskiva/gummiknut? Kan bara se bakre hardyskivan utan att hissa upp bilen och den ser hel ut, men skulle det kunna vara att gummit torkat och blivit hårt? Annars kan främre vara dålig, har inte sett den ännu. Om nu en dålig hardyskiva kan orsaka ett sånt ljud vid frikoppling?

Kan det annars vara att stödlagret eller stödlagergummit är dåligt/slut? Kanske glappt i kardanknuten?

Klonk-ljud när man släpper upp kopplingen verkar vara vanligt, men jag har alltså ljudet när jag trampar ner den.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Hoppas det sitter en del mercedes-experter här. big_smile

MvH

3 Inlägg
19 maj 2012
Hej såg din post först nu, lite sent kanske då du säkert redan har åtgärdat felet men jag misstänker att det är hardyskivan, jag har exakt samma fel på min bil och hissade upp den här om dagen och konstaterade att den var helt slut. Fick precis en ny från mekonomen. (MB 190E 87a)

Sök