2991
Sök

Golf II, helt plötlsligt totaldöd, ingen respons alls

21 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Hej

Har en Golf mk2 -88
Så höll på att koppla om lite bland kylarfläkten för den funkar inte, så jag klippte lite och och koppla hit och dit.
2 kablar råkade röra varann så det var lite gnistor, men det var väl inget allvarligt trodde jag.

Men när jag ska starta bilen igen så får jag ingen respons alls från den, inga lampor, ingen radio alltså ingenting.
Fastän bilen hade gått en bra stund bara 5 minuter innan. Tittade säkringar vid förarsätet men hittade ingen som var trasig.
Testade ladda batteriet och sedan mätte jag det till 12v så det har inte laddat ur. Polskorna sitter åt, jorden sitter även om muttern på den är lite rostig.

Ja, jag vet inte, sitter det någon huvudsäkring av något slag någonstans? Är inte värst superkunnig.

Hjälp uppskattas enormt för har besiktning nu på torsdag. Tack på förhand.

766 Inlägg
22 maj 2012
Kalasklas skrev:
Hej

Har en Golf mk2 -88
Så höll på att koppla om lite bland kylarfläkten för den funkar inte, så jag klippte lite och och koppla hit och dit.
2 kablar råkade röra varann så det var lite gnistor, men det var väl inget allvarligt trodde jag.

Men när jag ska starta bilen igen så får jag ingen respons alls från den, inga lampor, ingen radio alltså ingenting.
Fastän bilen hade gått en bra stund bara 5 minuter innan. Tittade säkringar vid förarsätet men hittade ingen som var trasig.
Testade ladda batteriet och sedan mätte jag det till 12v så det har inte laddat ur. Polskorna sitter åt, jorden sitter även om muttern på den är lite rostig.

Ja, jag vet inte, sitter det någon huvudsäkring av något slag någonstans? Är inte värst superkunnig.

frågan är ju varför du inte kopplade bort batteriet innan du börja klippa kablar o härja?

21 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
cpu1337 skrev:
Kalasklas skrev:
Hej

Har en Golf mk2 -88

frågan är ju varför du inte kopplade bort batteriet innan du börja klippa kablar o härja?

Frågar mig själv samma sak såhär nu på efterhand, men ja gjort är gjort.

644 Inlägg
23 maj 2012
Jag vet inte om det är lika på golf 2 orna för på min golf 1a å jetta 1a så är det en röd kabel vid batteriet å om den inte sitter ihop å får kontakt så funkar ingenting ,

21 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
ogge89 skrev:
Jag vet inte om det är lika på golf 2 orna för på min golf 1a å jetta 1a så är det en röd kabel vid batteriet å om den inte sitter ihop å får kontakt så funkar ingenting ,

Finns många röda kablar vid batteriet.

644 Inlägg
23 maj 2012
Kalasklas skrev:
ogge89 skrev:

Ja det gör de ju, men de finns ingen som sitter på plusen på batteri som nästan är skarvad direkt efter batteriet med ett vitt hölje då ?

21 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
ogge89 skrev:
Kalasklas skrev:
ogge89 skrev:

Ja det gör de ju, men de finns ingen som sitter på plusen på batteri som nästan är skarvad direkt efter batteriet med ett vitt hölje då ?

Hittade felet, en kabel som hade ärjat sönder, och den var röd som du sa.
Dock så upplever jag att tomgången har höjts sen detta "haveri".

644 Inlägg
24 maj 2012
Kalasklas skrev:
ogge89 skrev:
Kalasklas skrev:

Hittade felet, en kabel som hade ärjat sönder, och den var röd som du sa.
Dock så upplever jag att tomgången har höjts sen detta "haveri".

ah okej de var nog säkert den kabeln jag menade, tur de löste sig då iaf smile den kan du ju kanske ställa ner

Sök