3626
Sök

740! T5 Eller FK,ET ?

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#21
_Performance_ skrev:
SylvesterStallone skrev:
_Performance_ skrev:
En original T5 med besiktning blir inte dyrt, det är när du vill ta det till nästa steg pengar flyger iväg. En annan sak hur bra är du på att skruva?. kommer du lägga iväg en del jobb eller kommer du göra allt själv?

Yes kommer göra det själv! , jadu ta en titt i min Projekt tråd om Golfen eller bara kolla lite kort, den har jag gjort själv från kunskap 0 , så är väll inte LEET dirrekt men på väg åt rätt håll kanske smile  (ska nog lösa sig) jag gör ju dessa projekt för att lära mig! därför pengarna inte skrämmer mig, men vill ju inte köpa en supra typ och så är det roliga slut....  vill ju få ut kunskap också smile

Okej, ja ska ta mig en liten kik senare=). b230Fk/ft är ju så lätt mekade, så vill man lära sig volvo är det definitivt den rätta motorn. Men svårt att säga på rak arm vilket som är bäst, men ja föredrar b230=)

ah okey har en FK motor som jag får köpa för 5 Laxar , men hur mkt tror du att det ska till i delar för att nå circus 350-400 ? eller hur mkt krävs för att kunna "drifa" egentligen? jag kommer ju att lätta bilen så mkt det går liksom tongue grejjen är den att anterligen så håller jag budgeten nere rejält eller så går jag på T5 och drar på med lite! , jag menar man vill ju inte vara i mitten tongue då är man nära men ändå inte där , men lågt och det går att drifta kan ju också funka tongue


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 maj 2012
#22
SylvesterStallone skrev:
_Performance_ skrev:
SylvesterStallone skrev:

Yes kommer göra det själv! , jadu ta en titt i min Projekt tråd om Golfen eller bara kolla lite kort, den har jag gjort själv från kunskap 0 , så är väll inte LEET dirrekt men på väg åt rätt håll kanske smile  (ska nog lösa sig) jag gör ju dessa projekt för att lära mig! därför pengarna inte skrämmer mig, men vill ju inte köpa en supra typ och så är det roliga slut....  vill ju få ut kunskap också smile

Okej, ja ska ta mig en liten kik senare=). b230Fk/ft är ju så lätt mekade, så vill man lära sig volvo är det definitivt den rätta motorn. Men svårt att säga på rak arm vilket som är bäst, men ja föredrar b230=)

ah okey har en FK motor som jag får köpa för 5 Laxar , men hur mkt tror du att det ska till i delar för att nå circus 350-400 ? eller hur mkt krävs för att kunna "drifa" egentligen? jag kommer ju att lätta bilen så mkt det går liksom tongue grejjen är den att anterligen så håller jag budgeten nere rejält eller så går jag på T5 och drar på med lite! , jag menar man vill ju inte vara i mitten tongue då är man nära men ändå inte där , men lågt och det går att drifta kan ju också funka tongue

Jag kan börja med att säga så här, kompisens 242:a har en b230FT, den har 16V turbon, större spridare mer bränsle och går på ren E85. 3 tums från turbon sen Autotech fixade boxar. han bromsa den till nästan 300hk på HJULEN och 474nm vid 1.7 bars laddtryck. Och den har gått 3 år med det receptet . DOCK bytt växellåda en gång. och har kostat på den runt 10-12 tusen för allt det. Just när man ska över 300hk gränsen så kommer det kosta, bara stakarna ligger på 8 tusen till en b230. Men som sagt har du pengar att lägga och ska gå "all in" så kan du ta en T5 om du vill, men det kommer kosta mycket mera om man ska ha 400 DRIFT säkra hästar.  Jag själv håller på med liknande projekt i en 240. Och kommer lätta den till en viss del sen blir det b230Fk för min del

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

466 Inlägg
23 maj 2012
#23
SylvesterStallone skrev:
Ja det lutar mot T5, men är osäker finner inte mycket kort etc om hur fästen och sånt ska sitta och tar man fästen från orginal och svetsar dit på bättre sätt eller egen tillverkar man typ allt?

Aussie diff för 3500 är ju taget! , låda till T5:an då nån BMW låda har jag hört talas om hittills!

Mer tips och ider/KUNSKAP är gärna välkommet!

Vad behöver man och hur gör man?

Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.

Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.

Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.

Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.

Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.

Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.

Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.

Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.

Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.

Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.

Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.

Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.

Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.


huh?
10 427 Inlägg
671 Inlägg
23 maj 2012
#25
Leta reda på en 740 turbo 16v import eller en 960 turbo import.
Då har du en 16v motor lagligt med multilink bakaxel.

150 Inlägg
23 maj 2012
#26
tycker du ska vara lite rebell och köra på en D5, vore lite fränt och det finns ju redan fullt av 740is med T5 :p

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#27
Det kan även bli en  VR6 Turbo i den nu smile Komplatta och lite don så tar man ut 400-450 ganska så lätt smile  och den motorn kan jag ju redan hehe smile

det borde vara unikt om nått big_smile
Senast redigerat av SylvesterStallone (23 maj 2012)


4 201 Inlägg
23 maj 2012
#28
Detta kan du ju kolla på, är ju ganska intressant för dig! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 11&p=7


Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
24 maj 2012
#29
hade jag varit dig hade jag kört på en fk/ft... det är hyffsat billiga delar till de motorerna också har du bara 4 burkar = billigare

sen till frågan om hur mkt pulver du behöver för att drifta, en polare till mig kör med en bmw 325 lättad och svetsdiffad i övrigt orginal smile funkar bra för han !

sök på butler bivaröd så ser du han köra


1 433 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#30
CHEEVA skrev:
hade jag varit dig hade jag kört på en fk/ft... det är hyffsat billiga delar till de motorerna också har du bara 4 burkar = billigare

sen till frågan om hur mkt pulver du behöver för att drifta, en polare till mig kör med en bmw 325 lättad och svetsdiffad i övrigt orginal smile funkar bra för han !

sök på butler bivaröd så ser du han köra

ah okey smile  fast det är bestämt nu blir VR6 Turbo i den! smile  fullt moddad till att ladda 1.2-1.5 Bar smile så circus 400-450 hk smile


633 Inlägg
24 maj 2012
#31
jag ska lägga vr6 motor i 245a vi kan nog allt bolla lite ideer big_smile


1 433 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#32
Vw-Andreas skrev:
jag ska lägga vr6 motor i 245a vi kan nog allt bolla lite ideer big_smile

Oh yeah boy! ska du också Köra Turbo? smile


633 Inlägg
24 maj 2012
#33
oja de ska jag smile ska kolla på en golf 3 vr6 imån som bara står tro de va en 92a :> ska se om han bara vill ha skrotpriset för den


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#34
Båda ni, släng upp länk till era projekt trådar här så man kan följa

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

633 Inlägg
24 maj 2012
#35
de kommer senare ska först få tag på ett garage här i ljungby vilket inte är så lätt men kommer endå köpa vr6an o plocka ner den sen skrota karossen, sen blir det att skaffa sig ett Dåligt vr6 block så jag kan ha den som "verktyg" till att svetsa bmw 260 låda eller Zf. antagligen vems sprut på de också.


1 433 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#36
Yes kommer smälla upp Projekt så fort bilen är inköpt (står hos en jobbar kompis och väntar) men det som kommer göras först är bara att fixa karossen , polera/lacka  och lätta fixa , allt man kan göra en utan ett seriöst garage , då jag först kommer över det i sept! men men den kommer smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
26 maj 2012
#37
Alltid lika roligt att följa ändå smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök