3812
Sök

Mercedes 230E -88 går varm på tomgång.

606 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
hej nyss köpt en merca e230 -88 w124 bilen började gå varm på tomgång helt plötsligt. oljan ser fin ut men tempen stiger tills att fläkten går igång ca100grader går ganska fort för den att komma upp i den tempen. stannade till när fläkten gick igång och sjönk fort när jag gasade lite men känns ändå inte så bra. Kylarn här läkt så tidigare ägare har hällt kanel i tanken riktig tattarlösning....... kan detta påverka ? termostatbyte och kylvätska kanske kan va nyttigt ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
25 maj 2012
Ja, Det skulle jag verkligen tro..

Börja att kika om kylaren är slut, sen trycker jag du ska spola rent hela kylsystemet.

Jag använde kylarcement en gång och det gör jag aldrig om!
Så ett tips, läcker det, Fixa det!

Så spola rent ordentligt och i med ny kylarvätska och kika på termostaten samtidigt!
Börja där! smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

606 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Jo misstänkte det

Gödseldräng
4 529 Inlägg
25 maj 2012
kolla viskokopplingen me när dom börjar bli sletna så brukar dom inte orka hålla rätt fart på fläkten på tomgång
utan nyper åt när du börjar gasa lite vanligt fel på mercorna

606 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Magnet lösning så den smäller till vid en viss temp

606 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
kylsystemet genomspolat ocb ny kylvätska problemet kvarstår. började småkoka lite smått temp mätarn visade ca 100 grader så en bit ifrån rött hmm tömde typ all kylvätska stog med locket till expansionskärlet öppet  och luftade tömde nästan all kylvätska pga det hmm

606 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Behöver tips ! blir galen på detta! termostaten öppnar och stänger som den ska. oljan ser som sagt fin ut. Fläkten är ju en sådan magnet lösning som hoppar igång vid en viss tempratur ca 100grader eller vafan det är...

kan det vara vattenpumpen som är kass ? under körning fungerar den bra tempen ligger på stadiga 80 grader vid normal körning i 50-60km/h men vid krypkörning och tomgång stiger tempen sakta men säkert... tog ca 5-8 minuter för den att stiga från 80 till 90 grader på tomgång nu på morgonen. systemet ska vara hyfsat luftat...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 maj 2012
Så länge tempen inte är uppe på röda fältet så är det ingen fara. Eftersom systemet är tätt när man har kylarlocket på och det därmed blir tryck när vattnet värms upp så kan vattnet bli en bit över 100 grader innan det kokar. (högre tryck ger högre kokpunkt) Nästan alla bilar blir varmare när dom står på tomgång än när man kör, just för att det inte finns nån kylande fartvind. När det är elektrisk kylfläkt så är den gjord för att inte starta förrän vid en temperatur strax över det normala, för att den inte ska gå en massa i onödan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

606 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
jo precis men saken är att för 4 dagarsen bettede den sig inte såhär utan låg stadigt strax över 80 grader något har ju hänt sen dess hmm

606 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
kan tilllägga att tempen sjunker på 5 sek om jag kör på full värme och full fläkt och gasar till

Sök