2992
Sök

Funkar dumpventil på Ltt?

101 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Ja, en snabb fråga. Funkar öppna dumpventiler på lättrycksturbo? Blir det nåt ljud om allt är original?
9-3 2.0LTT 154 hk.

SupeR
106 Inlägg
30 mars 2006
Jao, de skulle ja tippa på att den gör, du har ju fortfarande ett överladd som du kan släppa ut.
Hur högt det kommer att låda beror givetvis på laddtryck men även en hel del på ventilen.
Finns ju ventiler som är gjorde för att ge ifrån sig så mycket ljud som möjligt..

-red lights-

1 498 Inlägg
30 mars 2006
Du bör inte köra med öppen dump om du har T7 sprut dvs svart DI kasett pga dom har både massemätare och mappsensor.

101 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Jag har T5, det har jag kollat upp innan.  Jag har hittat en begangnad dump som kommer från micro. Micro kanske inte är nåt att ha alls? Kolla gärna och säg vad ni tycker. Kommer den låta något?

www.micro.se sen tunning > dumpventil > den översta för 900:-

Ölbryggare
339 Inlägg
30 mars 2006
Prova med orginal först, låter inte så jätte mycket..men det är gratis att prova så...

101 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
jag har provat med original och det låter inte så mycket nej. Det blir ett litet sugljud men inte högt.

Moderator+
1 081 Inlägg
30 mars 2006
Ja på din bil kan du köra med en avlastningsventil som fiser i det fria om det gör dig glad.

mvh

Vem jag?

403 Inlägg
30 mars 2006
Det finns en speciell dump till Ltt vet jag såg det senast i går

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

101 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Du har ingen länk LartiC?

Ölbryggare
339 Inlägg
30 mars 2006
LartiC skrev:
Det finns en speciell dump till Ltt vet jag såg det senast i går

Intressant...den vill vi se mer av eftersom jag iaf inte hört om det förut...

214 Inlägg
30 mars 2006
En speciell dump för ltt?
Skulle det vara en superhård så att den slår emot turbinbladen redan vid låga laddtryck eller vad? big_smile

101 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Ingen som har provat och kan svara lite mer exakt på frågan?

Fartglad ;)
128 Inlägg
28 juli 2006
Lycksen skrev:
Ingen som har provat och kan svara lite mer exakt på frågan?

Jag har en dumpventil från micro på min Saab 9000 CSE 2.0T -96..
Och den fungerar fint och pyser på smile
Du måste dock köpa en som öppnar mellan 0.4 bar - 0.8 bar..
Finns på micro men kostar någon hundrig mindre än den som är från 0.8 bar - 1.3 bar.

Om du vill kan jag spela in ljudet från dumpen om du vill höra hur det låter.

Mvh
Kim

8 881 Inlägg
28 juli 2006
Hamilton skrev:
Lycksen skrev:
Jag har T5, det har jag kollat upp innan.  Jag har hittat en begangnad dump som kommer från micro. Micro kanske inte är nåt att ha alls? Kolla gärna och säg vad ni tycker. Kommer den låta något?

www.micro.se sen tunning > dumpventil > den översta för 900:-

Om du nu promt måste ha ett pysljud så kan du använda original ventilen i stället för att slänga ut 900:-. Tror inte att du kommer att få något högt "pysljud" då övriga prylar är original.

Citat från STCS
"Man kan alltså på Trionic 5-bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom. Nämnas bör dock att detta filter som finns att köpa,anses av många som alldeles för litet,och inte har tillräckligt flöde så all den luft som ska avlastas ur systemet inte kan göra detta utan att bromsas av filtret."

Varför vill alla ha detta pysljud? Själv gör jag allt för att få det så tyst som möjligt, men det går tyvärr inte att undvika ljudet när man kör med högre laddtyck sad

Fotograf på tierpidag.se

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
2 mars 2007
Intresserad jag med
Funkar gör det säkert, men är det nån idé att lägga ut pengar på? ^^

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

German Engineering
71 Inlägg
2 mars 2007
Klart det pyser o det är de du e ute efter! Beror mycket på vilken sorts ventil du väljer/laddtryck m.m..  Testa oxå att köra med ett öppetfilter.. Gjorde mycket sus o pys på min diesel.. Om du ska Välja en ventil så välj en ställbar så du kan "ställa" in det rätta pyset..

Det är kul när det svänger!
--------------------------------------------------------------------------------

Sök