4522
Sök

Hur välja baslåda!?

603 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
Hej igen alla!

Har försökt söka svar och hjälp i form av råd och tips här nu i veckan men fortfarande inte fått de svar jag söker sad

Det gäller ljudet i första egna bilen och jag har plockat ihop allt utom baslåda att sätta i skuffen. Mina planer är att köpa en färdigbyggd låda med två element i. Prisklass runt 3000Kr.
Jag har kiktat runt på MDS, Ljuda, totalljud, BRL mfl på nätet nu i månader men kapitlet med baslåda äro fortfarande en djungel...
Portad eller sluten låda... 12" eller 10" är väl om jag har förstått dom två stora skillnaderna och sen kika på effeketen (watten) -Rätta mig om jag har fel!

Men hur då veta vilken låda jag ska välja!?!?!?!?

Jag åker en liten peugeot 206:a och lyssnar på mest techno, trance o dance om det är till någon hjälp.

Hoppas att någon har tid och lust att räta ut begreppen och en gång för alla få mig att förstå skillnaderna och äntligen kunna välja låda så det kan börja dunka i bilen nån gång smile
Senast redigerat av Casanovan (1 mars 2007)

In hoc signo vinces

Sensation
74 Inlägg
1 mars 2007
Ja tycker du ska köra på dubbla 12" med portad låda..för 3k får du inte så bra ljud
Men G.A.S är väl rätt billigt o duger väl som första ljud

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded

603 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
GolfGtiPower skrev:
Ja tycker du ska köra på dubbla 12" med portad låda..för 3k får du inte så bra ljud
Men G.A.S är väl rätt billigt o duger väl som första ljud

Och varför 12" och portat?

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
1 mars 2007
Det är ganska svårt att ge råd på en baslåda som borde låta bra i din bil, i princip det enda säkra sättet är att ha testat någon eller några olika färdigbyggda lådor i samma sorts bilmodell som du har.

Du har rätt i att det oftast handlar om två lådtyper, sluten och basreflex. En sluten låda ger oftast en ganska jämn frekvenskurva i en bilkupe, den har alltså oftast ingen speciell dunk-karaktär utan låter mer neutralt och djupt.

En basreflex får ju hjälp av röret att förstärka vissa frekvenser, beroende på hur man avstämmer lådan, och man brukar i de flesta fall försöka att förstärka dunkbasen. Det är väl de frekvenserna som man vill ha fram i din musiksmak tror jag, är lite osäker på vilket frekvensområde som techno/trance/dance har i sitt basdunk. Andra får väl skriva och rätta mig om jag har fel.

Mer kan jag nog inte hjälpa dig när det gäller färdigbyggda lådor eftersom jag inte har haft en Peugeot 206 och kunnat testa olika lådor.

2 201 Inlägg
1 mars 2007
brl har ett billig baspaket, lightning audio 10" det kostar strax under 2000. det krämar på rätt bra. köp ett system för den tusenlappen. så har du inte spräckt din budget
vad har du för bil. hur e ditt framsystem. det tycker jag du ska börja med.
bra framsystem o slusteget rätt inställt så får du bra ljud
såvitt du inte kör en stor bil

jag köpte ett sånt paket. eller rättare sagt 2

603 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
peter_1976 skrev:
brl har ett billig baspaket, lightning audio 10" det kostar strax under 2000. det krämar på rätt bra. köp ett system för den tusenlappen. så har du inte spräckt din budget
vad har du för bil. hur e ditt framsystem. det tycker jag du ska börja med.
bra framsystem o slusteget rätt inställt så får du bra ljud
såvitt du inte kör en stor bil

jag köpte ett sånt paket. eller rättare sagt 2

Okej tack! iaf värt att ta ett kik. Men jag är fortfarande ute efter vad skillanden mellan de olika alternativen av lådor egentligen är!?!?!?!?

In hoc signo vinces

2 201 Inlägg
1 mars 2007
skillnad mellan portad/ sluten/ bandpass?

med lem
1 925 Inlägg
1 mars 2007
peter_1976 skrev:
skillnad mellan portad/ sluten/ bandpass?

portad = låda med ett rör i

sluten = helt tät låda

bandpass = basen sitter innuti lådan och har ett rör som gör ifrån sig ljudet

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 201 Inlägg
1 mars 2007
jo jag vet det. men om det var det han undrade, visste jag inte.
man kan kortfattade det enligt följande
sluten låda ( optimal låda
portad låda ( allround låda
bandpass låda ( entons låda mycke bas

spelar du techno mm så är det bättre med 10"
Senast redigerat av peter_1976 (1 mars 2007)

Like it German
378 Inlägg
1 mars 2007
10or till den musikne du lyssnar på:) och dom kmr ruska på i den där lilla bilen smile

Hur många skruvar fick du över?....

med lem
1 925 Inlägg
1 mars 2007
jag säger en kicker 10a eller en jbl 10a ! ruskiga basar dedär

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 mars 2007
bygga låda själv ??
har jag gort lätt mycket bättre med den en den lådan jag köpte på brl för 4500
samma högtalare men lådan var värdelös

ha det bra

21 761 Inlägg
2 mars 2007
peter_1976 skrev:
man kan kortfattade det enligt följande
sluten låda ( optimal låda
portad låda ( allround låda
bandpass låda ( entons låda mycke bas

En sluten låda är lättast att bygga och minst känslig för felberäkningar. Att kalla den för optimal låda tycker jag är lite felaktigt, men om du menar att den "nästan alltid" passar i en bilkupe så stämmer det ganska bra. Dock finns det undantag förstås.

Portad och bandpass kräver ju mer noggranna uträkningar för att spela bra, det är inte bara att slänga ihop en låda och sedan tro att den ska låta bra. Basreflexlådan spelar som sagt oftast bra dunkbas, om den är bra uträknad så ska den också vara rapp och spela djupt.

Bandpasslådan(4:e ordningen)brukar kallas för "entonig och tråkig" ibland, men det beror oftast på att lådan är felberäknad eller att man har valt fel element så att frekvensomfånget blir för smalt.

603 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
Jag börjar förstå men hörni allihopa! ...Jag ska köpa mig en färdigbyggd låda.
Så allt om att lådan är fel uträknad till elementen osv behöver jag ju väl då inte tänka på eller!?!?

Okej så alla är överens om att det är 10:or jag ska ha.
Så hur väljer jag då sluten, portad eller bandpass?

In hoc signo vinces

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 mars 2007
Sen finns det en aspekt till. Vill du ha aktiv eller passiv, Casanovan. Men satsa på en portad med en 10.

Lev livet, det kan ta slut fort

603 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
aktiv o passiv juste ja. Jo jag har ett fett steg smile
Portad med 1 10:a ...Varför?

In hoc signo vinces

Solfilmsmontör
949 Inlägg
3 mars 2007
Casanovan skrev:
aktiv o passiv juste ja. Jo jag har ett fett steg smile
Portad med 1 10:a ...Varför?

En bra 10" spelar bättre än 2st mindre bra. Det är min erfarenhet iaf.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Sök