3550
Sök

Hög- till lågnivå?

10 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Yo!

Har använt alla mina högnivå utgångar men vill skaffa ett par till högtalare att driva utan att använda ett slutsteg.

har 3st lågnivå på min huvudenhet så går det att omvandla någon av dom till högnivå så jag kan koppla direkt till högtalarna utan att använda slutsteg, eller hur ska jag lösa detta?

10 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
skrev fel i rubriken, menade låg- till högnivå

494 Inlägg
30 maj 2012
Lågnivån är inte till för att direktdriva högtalare.
Det du får göra är dra lågnivå till ett slutsteg som får driva dom extra högtalarna.

10 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Bonehead skrev:
Lågnivån är inte till för att direktdriva högtalare.
Det du får göra är dra lågnivå till ett slutsteg som får driva dom extra högtalarna.

yess så långt visste jag. men undrar om det finns något knep för att undvika att använda slutsteg, tänkte ändå bara ha ett par små 4" högtalare

121 Inlägg
30 maj 2012
Lågnivå är som andra säger här en låg signal med effekt på några milliwatt, nivån förstärks sen med lämplig förstärkare (slutsteg) för att driva högtalare.
Detta är teknisk fakta som gäller, det finns inga andra vägar.

10 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
LAE skrev:
Lågnivå är som andra säger här en låg signal med effekt på några milliwatt, nivån förstärks sen med lämplig förstärkare (slutsteg) för att driva högtalare.
Detta är teknisk fakta som gäller, det finns inga andra vägar.

Okej det går inte att dela upp de högnivå utgångarna som jag har nu heller? dum fråga kanske då jag antar att effekten försämras grovt i det fallet

121 Inlägg
30 maj 2012
Det kan väl gå att koppla in fler högtalare på högnivån bara man vet hur den totala impedansen (ohm) blir per kanal och vad slutsteget klarar.
Om sen två högtalarpar kopplas med olika känslighet låter det ena paret högre och det kanske man vill.
Du kan väl testa dig fram och höra hur ljudet fördelas.
Två 4 ohms högtalare i seriekoppling blir 8 ohm.
Två 4 ohms högtalare parallellkopplade blir 2 ohm

Sök