3998
Sök

Volvo 740 -90 svårstartad när den har stått

Tekniker
624 Inlägg
24 maj 2012
#21
Ravi skrev:
sunkmaster skrev:
testa att byta tändmodul. har för mig att det kan bli dem fenomenen om den e knasig.

1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

1-2-1* Felaktig signal till/från Luftmassemätare Kabelbrott till eller från LMM   kanske


344 Inlägg
24 maj 2012
#22
Ravi skrev:
Ravi skrev:
sunkmaster skrev:
testa att byta tändmodul. har för mig att det kan bli dem fenomenen om den e knasig.

1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

1-2-1* Felaktig signal till/från Luftmassemätare Kabelbrott till eller från LMM   kanske

det där med felkoder e inte alltid att lita på. ibland kan det skicka felkoder när nåt annat e trasigt bara för att systemet tror att det e fel på nåt annat när den helt plötsligt får skicka på mer bränsle eller tvärtom. men det e ju visserligen enklast att börja vid felkoderna


Tekniker
624 Inlägg
24 maj 2012
#23
sunkmaster skrev:
Ravi skrev:
Ravi skrev:

1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

1-2-1* Felaktig signal till/från Luftmassemätare Kabelbrott till eller från LMM   kanske

det där med felkoder e inte alltid att lita på. ibland kan det skicka felkoder när nåt annat e trasigt bara för att systemet tror att det e fel på nåt annat när den helt plötsligt får skicka på mer bränsle eller tvärtom. men det e ju visserligen enklast att börja vid felkoderna

helt rätt, tänkte bara att man måste ju börja nånstans


70 Inlägg
24 maj 2012
#24
jaha alltså är det fel på tändmodulen? Men har inte den med tändningen och göra osv ?

Väldigt tacksam för hjälp! smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

70 Inlägg
30 maj 2012
#25
Nu är det löst! det var backventilen i pumpen under sitsen så jag bytte pump och då gick den igång lätt som plätt!
tack för all hjälp! smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.


Sök