3874
Sök

Vibrationer i bilen när man kör Audi a4

54 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Jag har en audi a4 -01 och när jag kör så vibrerar det i bilen/ratten. Jag har nyss bytt till sommardäck och bad dom då balansera däcken så det sitter inte i det. Det sitter 2 nya däck bak och 2 ganska slitna däck fram. Kan det ha något med det att göra och skulle det kunna bli bättre ifall jag bytte till de bättre däcken fram? bilen är framhjulsdriven. Kan också lägga till att bilen gärna vill dra till höger, ifall framdäcken är ojämt slitna, är det nått ställe det är bättre att sätta däcket då beroende på hur det är slitet?
Senast redigerat av Selan92 (13 maj 2012)

1 277 Inlägg
13 maj 2012
Eftersom bilen vill åt höger rekomenderar jag dej att kolla hjulinställningen, även ifall däcken har slitit snett då har du felaktig hjulinställning. i övrigt kan det va så att det ligger skit i navringen så fälgen inte sitter ordentligt, kan va så att det fof är dålig balans osv.

5 089 Inlägg
13 maj 2012
Är väll bara åka tillbaka till firma och be dom hitta felet eftersom att du betalat dom för att det inte ska skaka i bilen..

\Lindgren

54 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Men kan det hjälpa om jag byter till dom bättre däcken fram som är nya?

Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
Bästa däcken ska alltid vara bak av säkerhetskäl. Men om däcken är balanserade beror skakandet förmodligen på skit/rost mellan fälgens och skivans kontaktyta så att fälgen inte sätter sig helt rakt. Att den drar åt höger är ett tecken på felaktig hjulinställning och har troligtvis inget med vibrationerna att göra

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

54 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
jag har slipat bort all rost och skit på både navringen och det som ligger mot i däcket så det är helt rent, jag har bytt till nya däck och balanserat dom men vibrationerna är fortfarande kvar. Det konstiga är att det inte är konstant vibrerande utan det kommer då och då med ganska tighta mellanrum

1 277 Inlägg
30 maj 2012
nåt dåligt hjullager?

54 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Hur kollar man det?

Forummoderator
26 418 Inlägg
30 maj 2012
Selan92 skrev:
Hur kollar man det?

Lyft upp bilen och ruska på däcken, ett och ett, för att se om det glappar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 277 Inlägg
30 maj 2012
japp, för just lager spelar fattningen ingen roll, däremot om du fattar kvart i 3 och det endast glappar där är det styrled, endast kl 6 så är det spindelled alternativt fjäderskål. snurra även hjulet å lyssna om det skorrar nånstans

Tekniker
552 Inlägg
30 maj 2012
Om vibrationerna kommer vid acceleration så är det möjligt att någon drivaxel är dålig. Det kan också göra att bilen drar åt något håll vid acceleration och motorbromsning

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

54 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Nä det kommer inga vibrationer när man accelererar utan det är när man kör och det är ju inte konstant utan det kommer då och då och varar nån/några sek. Känns typ som att köra på en grusväg tvärt några sekunder fast inte riktigt lika mycket vibrationer som då

Sök