3016
Sök

Bilen tömmer ut bilbatteriet.

437 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en Hyundai Coupe som tömmer ut bilbatteri efter bilbatteri, jag har ingen hur jag ska gå ivägs.
Att lämna in den till Hyundai känns som en korkat idé, eftersom dom har ingen vilja att försöka ge råd eller tips vad som kan va fel.

Jag tror själv att det är billarmet som har blivit knäpp och börjat dra massa ström.
Vissa säger att det kan va generatorn men då ska det börja lysa en lampa som berättar att den är sönder.

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 juni 2012
#2
Varför skulle inte Hyundai vilka laga en bil? Det är det dom lever på... smile

Har du gjort något elektriskt som kan vara boven? Bytt stereo? Dragit strömkablar till ljud?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

437 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#3
rickylicious skrev:
Varför skulle inte Hyundai vilka laga en bil? Det är det dom lever på... smile

Har du gjort något elektriskt som kan vara boven? Bytt stereo? Dragit strömkablar till ljud?

Ja man undrar om dom vill ha kunder, han som svarade verkade inte så glad att ta emot den eller ge råd.

Bilen är helt orginal och stereon är bytad av en proffsig firma så tror knappt att dom skulle göra fel. Bilen har funkat hur bra som helst men, nu när jag ställde på den till sommaren så började detta skitet.

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

21 761 Inlägg
6 juni 2012
#4
Du får göra en "tjuvströmsmätning" för att se hur mycket ström det drar när bilen är avstängd. Visar det sig att det drar onormalt mycket ström så plockar du ut en säkring åt gången och ser om strömmen minskar märkbart, när du hittar en säkring som verkar boven i dramat så kollar du upp närmare vilka saker som går till den säkringen och försöker utesluta en sak i taget. smile

197 Inlägg
6 juni 2012
#5
Speddy_Gonzales skrev:
Vissa säger att det kan va generatorn men då ska det börja lysa en lampa som berättar att den är sönder.

Bara om den inte laddar..

Om dioden är trasigt då kan generatorn ladda och fungera  normalt, men när motorn är av då blir generatorn en elmotor,. En elmotorn som bara drar ström eftersom det finns inte en chans att den kan driva bilmotorn.

Ta en multimätare och sen om du får "nånting mer än 12v" på batteriet när motorn är på, då vet du att generatorn fungerar som laddning. Sen ta bort terminal från generatorn (den tjocka kabeln) och se om batteriet fortfarande laddas ur.

Vet ej om generatorn har sin egen inbyggd regulator eller inte, men testmetoden borde fungera oavsett. Du skrev inte om batteriet laddas ut under en natt eller vad. Men om dioden är trasigt då kan det drar MYCKET ström och märks inte genom att dra ut säkringar.

Se till att isolera kabeln som du tar bort från generatorn, det sista du vill är en kortslutning.

Eller.....  låna den fina batteriet från Drönirettab tongue
Senast redigerat av AutoCool (6 juni 2012)

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

437 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#6
AutoCool skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
Vissa säger att det kan va generatorn men då ska det börja lysa en lampa som berättar att den är sönder.

Bara om den inte laddar..

Om dioden är trasigt då kan generatorn ladda och fungera  normalt, men när motorn är av då blir generatorn en elmotor,. En elmotorn som bara drar ström eftersom det finns inte en chans att den kan driva bilmotorn.

Ta en multimätare och sen om du får "nånting mer än 12v" påbatteriet när motorn är på, då vet du att generatorn fungerar som laddning. Sen ta bort terminal från generatorn (den tjocka kabeln) och se om batteriet fortfarande laddas ur.

Vet ej om generatorn har sin egen inbyggd regulator eller inte, men testmetoden borde fungera oavsett. Du skrev inte om batteriet laddas ut under en natt eller vad. Men om dioden är trasigt då kan det drar MYCKET ström och märks inte genom att dra ut säkringar.

Se till att isolera kabeln som du tar bort från generatorn, det sista du vill är en kortslutning.

Eller.....  låna den fina batteriet från Drönirettab tongue

Bilen brukar tömma battriet på 3-5 dagar, jag trodde först att battriet var kass.
Så jag köpte en ny men den tömde ut den nya oxå lika snabbt.
Jag får börja testa dom här sakerna som ni har skrivit.

Tack alla för hjälpen.

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Osponsrad
1 631 Inlägg
6 juni 2012
#7
Drygt med såna problem, hade samma problem med min 605:a.. Kom fram till att det va elantennen som låg och eftersög ström, och den va inte ens inkopplad i stereon. Så testa det med säkringar och åtekom sen wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

437 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#8
BudgetDunkaren skrev:
Drygt med såna problem, hade samma problem med min 605:a.. Kom fram till att det va elantennen som låg och eftersög ström, och den va inte ens inkopplad i stereon. Så testa det med säkringar och åtekom sen wink

Såna problem är det värsta som finns
Jag får testa mig framåt.

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding


Sök