I slutet av 2010 ärvde jag min fars Skoda Pickup. Den hade då gått 10960 mil, var (och är) i bra maskinellt skick men hade (och har) en del plåtskador och lite rost. Målet med detta projekt är att få bilen i snyggt bruksskick med ganska enkla och billiga medel. Dessutom ska jag hålla den rullande under tiden. Så här såg den ut när jag övertog den:
Som synes är högerdörren och flaklämmen buckliga. Även framskärmen har smärre plåtskador. Blinkersens ena fäste i strålkastaren är skadat, därför silvertejpen (men jag har bytt den mot vit eltejp tills vidare). Min far var sparsam och hade byggt ett eget flaklock av trä, som öppnades på ett ganska fiffigt sätt:
Men eftersom locket var skadat och inte gjorde bilen snyggare, ville jag ersätta det med en kåpa. Jag monterade alltså av locket (det vägde förvånansvärt lite), körde till skroten och köpte en kåpa i skapligt skick. Den har lite småskador, är flammig (förmodligen efter dekaler) och gasfjädrarna orkar inte hålla luckan öppen, men man kan ju inte få allt... Och bromsljuset funkar.
Tack vare kåpan kallar jag bilen för "Blåvita blixten". Men för närvarande har jag satt arbetsnamnet "Titanic II", eftersom bilen läcker in vatten i kupén och högerdörren ser ut att ha krockat med ett isberg... Samtidigt med kåpan köpte jag en dörr (blå men slät och rostfri) och vid ett senare tillfälle en flakläm (röd med en liten buckla men rostfri), en strålkastare och en blinkers (blinkersfästena sitter på strålkastarhuset).
Sedan dess har så mycket kommit emellan att jag tyvärr inte har hunnit göra något åt bilens utsida. Det som hittills har åtgärdats är byte av båda fjäderbenen (ena tallriken var genomrostad, 2:a på besiktningen givetvis), insugningsrörets packningar (innan dess gick motorn ojämnt på tomgång och kunde plötsligt rusa) och växelföraraxelns packbox (vanligt problem med dessa växellådor). P.g.a. tidsbrist lät jag verkstan göra dessa jobb och har därför inga bilder på dem. Dessutom har jag köpt nya sommar- och vinterdäck (akut behov; de gamla däcken var just gamla) och en ny bilstereo (Soundmax från ClasOhlson; den gamla Panasonicen från -80-talet funkade visserligen, men lite lyx måste man ju kosta på).
Att göra-listan för närvarande:
- Åtgärda vattenläckaget (vindrutan måste loss, verkar vara dåligt tätad; ev. krävs också rostlagning av vindruteramen)
- Lacka och byta högerdörren och flaklämmen
- Fixa framskärmen, laga rost och lacka bil och kåpa (troligen behåller jag bilen vit och kåpan blå; enklast, och namnet förpliktar...)
- Byta strålkastaren och blinkersen, montera vita sidoblinkers
- Ljudisolera
- Byta originalhögtalarna mot 2-vägs Panasonic 40W (hade dem i en annan bil)
- Bygga en låda för verktyg, småsaker och ev. högtalare (har två Knutsson 50W utanpåliggande - men tyvärr är det lite trångt bakom sätena)
- Montera extraljus (nöjer mig med två BigKnick i fronten)
Jag behöver inte sakna sysselsättning i sommar...
PS. Kåpan, reparationerna och däcken kostade tyvärr en hel del, så hittills har jag inte lyckats hålla budgeten. Å andra sidan fick jag bilen gratis. DS.
Som synes är högerdörren och flaklämmen buckliga. Även framskärmen har smärre plåtskador. Blinkersens ena fäste i strålkastaren är skadat, därför silvertejpen (men jag har bytt den mot vit eltejp tills vidare). Min far var sparsam och hade byggt ett eget flaklock av trä, som öppnades på ett ganska fiffigt sätt:
Men eftersom locket var skadat och inte gjorde bilen snyggare, ville jag ersätta det med en kåpa. Jag monterade alltså av locket (det vägde förvånansvärt lite), körde till skroten och köpte en kåpa i skapligt skick. Den har lite småskador, är flammig (förmodligen efter dekaler) och gasfjädrarna orkar inte hålla luckan öppen, men man kan ju inte få allt... Och bromsljuset funkar.
Tack vare kåpan kallar jag bilen för "Blåvita blixten". Men för närvarande har jag satt arbetsnamnet "Titanic II", eftersom bilen läcker in vatten i kupén och högerdörren ser ut att ha krockat med ett isberg... Samtidigt med kåpan köpte jag en dörr (blå men slät och rostfri) och vid ett senare tillfälle en flakläm (röd med en liten buckla men rostfri), en strålkastare och en blinkers (blinkersfästena sitter på strålkastarhuset).
Sedan dess har så mycket kommit emellan att jag tyvärr inte har hunnit göra något åt bilens utsida. Det som hittills har åtgärdats är byte av båda fjäderbenen (ena tallriken var genomrostad, 2:a på besiktningen givetvis), insugningsrörets packningar (innan dess gick motorn ojämnt på tomgång och kunde plötsligt rusa) och växelföraraxelns packbox (vanligt problem med dessa växellådor). P.g.a. tidsbrist lät jag verkstan göra dessa jobb och har därför inga bilder på dem. Dessutom har jag köpt nya sommar- och vinterdäck (akut behov; de gamla däcken var just gamla) och en ny bilstereo (Soundmax från ClasOhlson; den gamla Panasonicen från -80-talet funkade visserligen, men lite lyx måste man ju kosta på).
Att göra-listan för närvarande:
- Åtgärda vattenläckaget (vindrutan måste loss, verkar vara dåligt tätad; ev. krävs också rostlagning av vindruteramen)
- Lacka och byta högerdörren och flaklämmen
- Fixa framskärmen, laga rost och lacka bil och kåpa (troligen behåller jag bilen vit och kåpan blå; enklast, och namnet förpliktar...)
- Byta strålkastaren och blinkersen, montera vita sidoblinkers
- Ljudisolera
- Byta originalhögtalarna mot 2-vägs Panasonic 40W (hade dem i en annan bil)
- Bygga en låda för verktyg, småsaker och ev. högtalare (har två Knutsson 50W utanpåliggande - men tyvärr är det lite trångt bakom sätena)
- Montera extraljus (nöjer mig med två BigKnick i fronten)
Jag behöver inte sakna sysselsättning i sommar...
PS. Kåpan, reparationerna och däcken kostade tyvärr en hel del, så hittills har jag inte lyckats hålla budgeten. Å andra sidan fick jag bilen gratis. DS.
Senast redigerat av Rackelmakarn (19 maj 2012)
Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.
0
0
0
0