3999
Sök

Lågbudgetprojekt: Skoda Pickup -98, uppfräschning

Detta är min bruksbil, en Skoda Pickup -98 med 1,3-litersmotorn på 68 hk. Målet med detta projekt är att få bilen i snyggt bruksskick med ganska enkla och billiga medel, eventuellt ska den också få lite lätt styling. Så här såg... Visa mer

23 228 Visningar
Uppdaterades senast 7 juni 2012
18 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#1
I slutet av 2010 ärvde jag min fars Skoda Pickup. Den hade då gått 10960 mil, var (och är) i bra maskinellt skick men hade (och har) en del plåtskador och lite rost. Målet med detta projekt är att få bilen i snyggt bruksskick med ganska enkla och billiga medel. Dessutom ska jag hålla den rullande under tiden. Så här såg den ut när jag övertog den:

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-b2170ae5950d6f6cd729f9a3b2a2a781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-4f63f07418517c9052e2f670fdb326dd.jpg

Som synes är högerdörren och flaklämmen buckliga. Även framskärmen har smärre plåtskador. Blinkersens ena fäste i strålkastaren är skadat, därför silvertejpen (men jag har bytt den mot vit eltejp tills vidare). Min far var sparsam och hade byggt ett eget flaklock av trä, som öppnades på ett ganska fiffigt sätt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-26669b7716e9463bf4e871c49463c449.jpg

Men eftersom locket var skadat och inte gjorde bilen snyggare, ville jag ersätta det med en kåpa. Jag monterade alltså av locket (det vägde förvånansvärt lite), körde till skroten och köpte en kåpa i skapligt skick. Den har lite småskador, är flammig (förmodligen efter dekaler) och gasfjädrarna orkar inte hålla luckan öppen, men man kan ju inte få allt... Och bromsljuset funkar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-79320219ff33099d52d93de414b210bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-5e610622d3475b3492c1e3d32840f339.jpg

Tack vare kåpan kallar jag bilen för "Blåvita blixten". smile Men för närvarande har jag satt arbetsnamnet "Titanic II", eftersom bilen läcker in vatten i kupén och högerdörren ser ut att ha krockat med ett isberg... Samtidigt med kåpan köpte jag en dörr (blå men slät och rostfri) och vid ett senare tillfälle en flakläm (röd med en liten buckla men rostfri), en strålkastare och en blinkers (blinkersfästena sitter på strålkastarhuset).

Sedan dess har så mycket kommit emellan att jag tyvärr inte har hunnit göra något åt bilens utsida. Det som hittills har åtgärdats är byte av båda fjäderbenen (ena tallriken var genomrostad, 2:a på besiktningen givetvis), insugningsrörets packningar (innan dess gick motorn ojämnt på tomgång och kunde plötsligt rusa) och växelföraraxelns packbox (vanligt problem med dessa växellådor). P.g.a. tidsbrist lät jag verkstan göra dessa jobb och har därför inga bilder på dem. Dessutom har jag köpt nya sommar- och vinterdäck (akut behov; de gamla däcken var just gamla) och en ny bilstereo (Soundmax från ClasOhlson; den gamla Panasonicen från -80-talet funkade visserligen, men lite lyx smile måste man ju kosta på).

Att göra-listan för närvarande:
- Åtgärda vattenläckaget (vindrutan måste loss, verkar vara dåligt tätad; ev. krävs också rostlagning av vindruteramen)
- Lacka och byta högerdörren och flaklämmen
- Fixa framskärmen, laga rost och lacka bil och kåpa (troligen behåller jag bilen vit och kåpan blå; enklast, och namnet förpliktar...)
- Byta strålkastaren och blinkersen, montera vita sidoblinkers
- Ljudisolera
- Byta originalhögtalarna mot 2-vägs Panasonic 40W (hade dem i en annan bil)
- Bygga en låda för verktyg, småsaker och ev. högtalare (har två Knutsson 50W utanpåliggande - men tyvärr är det lite trångt bakom sätena)
- Montera extraljus (nöjer mig med två BigKnick i fronten)

Jag behöver inte sakna sysselsättning i sommar...

PS. Kåpan, reparationerna och däcken kostade tyvärr en hel del, så hittills har jag inte lyckats hålla budgeten. Å andra sidan fick jag bilen gratis. DS.
Senast redigerat av Rackelmakarn (19 maj 2012)

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

18 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#2
OK, en liten uppdatering i form av några nytagna foton (ursäkta kvaliteten, jag har bara en enkel digitalkamera):

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-d2238110f2aa809306c83d1e18060e2c.jpg
"Cockpit". Äkta plastic, lyxigt eller hur... big_smile Jag har bara dammsugit och rengjort lite snabbt med vatten och lite Yes. Ventilationsmunstyckena måste jag använda tops till för att få rena. Mattan är sunkig men måste tyvärr tas ut för att kunna rengöras ordentligt. Blir spännande att se om det finns något "godis" under den (salig Christer Glennings uttryck).

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-020c894f3b4b0e4a6b8d948cb27578f6.jpg
Förarplatsen med den nya stereon. Snart har bilen gått 11500 mil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-811d5abbcc58e2219eb9e90ec0267f81.jpg
Den nya och den gamla stereon. Den gamla fungerade fortfarande, innan jag bytte. Tyvärr har jag inga foton på installationen ("tänkte inte på det"). Jag ersatte bilens ISO-kontakter med de som följde med stereon, drog pluskabeln direkt från batteriet och minuskabeln till en jordpunkt i motorrummet. Båda kablarna har 2,5 mm2 area, medan bilens originalkablar på sin höjd är 1,5 mm2. Styrströmmen till bilstereon tog jag från matarledningen till instrumentbelysningen, eftersom jag inte ville gå in i säkringsdosans eller tändningslåsets kabelhärvor. Fördelen var en enklare inkoppling, nackdelen förstås att jag måste ha åtminstone parkeringsljuset tänt för att kunna använda stereon.

Än så länge har jag bara originalhögtalarna. De tål nog inte mer än 10 watt, så jag vågar inte spela särskilt högt... Basen är förstås klen, men det låter faktiskt ganska bra i mellanregistret och diskanten, så det blir nog inte sämre med tvåvägshögtalarna.

Gasfjädrarna till kåpans lucka är svaga, så de har jag "åtgärdat" på lågbudgetvis:

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-380c045fe80b1877c47e3358df8cb18d.jpg
Varför betala 200 kronor per gasfjäder när man kan stötta luckan med en bit 16 mm VP-rör?

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-0ae08305069f4effb9e4b03e4b7716f4.jpg
Nu snackar vi lågbudget! smile

Det var allt för denna gång. Ha det bra!

/Lennart

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
1 juni 2012
#3
Älskar när folk tar hand om sina bilar. Ventilationsgallren är ganska lätta att plocka bort, så du slipper använda topps smile

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

18 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#4
Tack! Jättebra tips! smile

Edit: Snygg pickup, förresten! smile
Senast redigerat av Rackelmakarn (1 juni 2012)

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
2 juni 2012
#5
Rackelmakarn skrev:
Tack! Jättebra tips! smile

Edit: Snygg pickup, förresten! smile

Tackar:)
Behöver du LED så hör av dig cool

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

18 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#6
Tackar! Ska fundera på saken... Men jag ska ju inte härma dig! smile

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

18 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#7
Här kommer lite äldre foton. För snart tre veckor sedan gav batteriet definitivt upp efter 14 års trogen tjänst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-a7dca35003564386d73f4a221b52a328.jpg
Motortvätt behövs, men först batteribyte!

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-56d14175025eb27bc2a6d217fc1d24a4.jpg
Först lossar jag batterikablarna. (Samma färg på plus- och minuskablarna, oj så smart... hmm)

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-3d2946b868c8ac8b503548fd826de7b5.jpg
Sedan lossar jag fjäderbensstaget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-9cfae8f233a28ce59a01fbf157eda072.jpg
...och tar bort det, så går det mycket lättare att byta batteri.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-246ea1c0fb9e698e37423d79c8d85372.jpg
Här lossar jag klämfästet för batteriet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-036462ffedc7b5797ab554e8f04e4e44.jpg
Batteriet har tagits ut. Plattformen ska jag slipa och måla vid tillfälle, nu nöjde jag mig med att torka av den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-06fa7bbc8d95d93f987cb3fe279283b1.jpg
Det nya batteriet på plats efter att jag hade makat undan kabeln till kupévärmaruttaget och kollat att inga andra kablar eller slangarna till värmepaketet blev klämda. Nåja, särskilt nytt var det inte; salig far hade köpt det på Rusta och det kan ha stått rätt länge utan underhållsladdning. Men man tager vad man haver, och det gick att ladda. Bredden och höjden är ungefär samma som det gamla batteriet, men lite orolig var jag ändå att minuspolen skulle ta i huven. Tur förresten att polerna har samma placering som på det gamla, annars hade inte kablarna räckt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-40aecb1fd252fcedc8669038705688ff.jpg
Det blev faktiskt riktigt bra, om jag får säga det själv. Passade också på att torka bort den värsta smutsen vid fjäderbensfästena.

Så monterade jag tillbaka klämfästet och anslöt batterikablarna. Tyvärr hade jag inget polfett hemma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-eb74e66b29ad362ddf6a0ec9fd42c6ba.jpg
Kontrollmätning av batterispänningen. Verkar vara OK.

Så monterade jag fjäderbensstaget. Enligt Haynes rep.handbok ska man använda nya muttrar till detta, men det hade jag inte heller så de gamla låsmuttrarna fick duga. Slutligen startade jag motorn, den gick igång direkt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-163c7487ea9d0a3812d4f5440f6cd82a.jpg
Jag kontrollmätte dessutom generatorns laddningsspänning vid tomgång med tänt halvljus (bilden) och lite gas (drygt 14,1 volt). Det skiljde inte särskilt mycket mellan tänt och släckt halvljus, men med värmefläkten på full fart sjönk laddningsspänningen till något över 13 volt!

Jag tror det är bra att göra en sådan här kontroll lite då och då. Magneton-generatorerna, som sitter på 1,3-litersmotorerna, är kända för att deras laddningsregulator och diodbrygga kan gå sönder (då skulle man nästan kunna ladda ett 24-voltsbatteri med den...). Om det skulle hända på min bil, tänker jag försöka montera en Bosch-generator i stället. Främsta anledningen är att det finns fler Bosch än Magneton på skrotarna och chansen är därför större att hitta en frisk Bosch-generator.

Till sist provade jag ladda upp det gamla batteriet och mätte spänningen. Jodå, det tog laddning, men spänningen sjönk från 12,8 till 9,9 volt på en vecka... Av bly är det kommet, bly skall det åter Varta smile Den var dålig, jag vet; jag har varit i Göteborg några gånger, så jag har väl hunnit bli lite miljöskadad...

Ha det bra!

/Lennart

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juni 2012
#8
Intressant projekt, kul att följa bilar där det inte är tänkt att tusenlapparna skall rinna iväg! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#9
Bättre sent än aldrig: många tack för ert intresse, Bahuba och Rquired! smile

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.


Sök