Växellådorna på en SAAB håller för normal körning, det är hårdare körning och framför allt hjulspinn (Inte bara burnout, utan om t.ex ett hjul spinner i en kurva) dom inte är lika glada i men växellådan rasar inte bara för att du drar på någon gång (Hur många SAAB-Turbo ägare har aldrig gjort så?).
Det viktiga är att du inte köper en bil som tidigare körts hårt, var uppmärksam på växellådan just för att det är en svag punkt. Växlarna skall gå i lätt och inte hoppa ur bland annat!
Det är sällan miltalet som tar död på en modern bil utan hur den körts och skötts under tiden, 30.000mil på landsväg sliter mindre än 10.000mil i Stockholms stad med start, stopp och många kallstarter. SAAB är känsliga mot att man sköter och kör dom korrekt, men är så gjort behöver du inte oroa dig över mycket mil på varken 9000 eller 900/9-3.
Jag tycker 9000 är vettigast av dessa modeller, visst är 9-3 mer modern men så är väghållningen och uppträdandet också närmast hopplöst på dem. 9000 är vid en jämförelse stadig och lugn, samt mer förutsebar.
Och motorerna till 9000 är mycket stryktåliga, samma motorer finns visserligen till några varianter av 900/9-3 men när modellen bytte namn fasades den gamla motorn ut om jag minns rätt. 9-3 Aero (205hk) bör ha den nyare motorn som haft en hel del problem.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.