12 juni 2012
Trådstartare
Hej Hej!
För ett tag sedan total havererade bilen med en drivrem som gick all världens väg pga en skuren ac kompressor.
Tillråga på allt har batteriet varit sprucket ett tag var det verkar.
Hur som helst. Nytt batteri för 1500kr. Frid och fröjd. Kunde akta på bilen iaf.
Nu till det enormt problematiska. Förardörren går tamejfan inte att låsa. Medan jag felsökte bilen för några dagar sedan så märkte jag att låspinnarna rörde sig lite halvtaskigt, fick typ trycka 3 gånger på larmdosan för att pinnarna skulle gå ner. Tänkte att det var effekten av att batteriet var tvärdött.
Efter att nytt batteri är isatt och all elektronik verkar fungera så har låset till förardörren "låst" sig.
När jag låser bilen, med nyckeln i dörren eller via fjärr, spelar ingen roll - pinnen sitter i "låst" läge, men dörren går att öppna. När jag sedan låser upp bilen, eller om upplåsning sker via centrallåset när man öppnar dörren när bilen är låst (vilket INTE SKA GÅ från utsidan) så rör sig pinnen kanske 2-3mm, för att sedan studsa ner igen.
Om jag skulle öppna dörren och med fingrarna knuffa själva haken som ser till att dörren förblir stängd, och sedan öppnar handtaget, så öppnas haken, självklart.
Så. Vad är orsaken till att alla andra dörrar förutom förardörren går i lås? Detta är ett ganska allvarligt problem med tanke på att vi har haft en inbrottsvåg i bilar här den senaste veckan. Har som tur nog tagit ur allt av värde i bilen men icke destomindre vill jag inte att bilen ska stå öppen för hela världen att antasta. Tacksam för kvicka svar!