2645
Sök

Elektronik projekt: Digital laddtrycksmätare

15 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Tja

För ett tag sen så tröttnade både jag och en vän till mig på våra analoga laddtrycksmätare som är stora och klumpiga. Tycker bara dem är kosmetiskt sett fula och i vägen :p
Så vi började leta ute på nätet men både han och jag har inte hittat någon som passar oss hmm

Eftersom jag pluggar till elektronikingenjör så tänkte jag, varför skapar jag inte en egen liten nätt och fin laddtrycksmätare som kan placeras vid instrumentpanelen där dem övriga mätarna är i bilen.

Sen slog det mig igår att, undra om inte det är fler som är ute efter en digital laddtrycksmätare? Som inte är lika stor som alla dem andra runda jäklarna som finns ute på marknade :p

Jag har några funderingar som jag skulle gärna vilja få ett hum om eller svar på vad ni tycker är viktigt med en digital mätare;

*. Inom vilket tryck intervall vill ni kunna mäta?
*. Hur vill ni att avläsningen av displayn ser ut? Som en stapel, visare, siffror, kombination, o.s.v.
*. Hur stor eller liten skulle ni vilja att den var?
*. Var vill ni kunna montera en laddtrycksmätare?
*. Ska det gå att ställa in tryckområde, varningar själv?
*. Ska det finnas loggning och överförning till en dator, mobil, m.m.?
*. Eller finns det något annat som jag bör tänka på?

Jag vet dock inte riktigt när jag får till en prototyp än. Men jag har tänkt mig att jag ska ha en första version i slutet av sommaren i min Audi A4 ^^
Varför jag frågar är för att jag eventuellt kan tänka mig att skapa några extra när jag har fått enheten att fungera tillförlitligt.

Priset vet jag inget om än. Men det blir inte lika billigt som någon Kina pryl som knappt fungerar och som har taskiga komponenter smile

*Hoppas denna tråd hamnade i fel kategori nu...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 juni 2012
WhiteWolf skrev:
Tja

För ett tag sen så tröttnade både jag och en vän till mig på våra analoga laddtrycksmätare som är stora och klumpiga. Tycker bara dem är kosmetiskt sett fula och i vägen :p
Så vi började leta ute på nätet men både han och jag har inte hittat någon som passar oss hmm

Eftersom jag pluggar till elektronikingenjör så tänkte jag, varför skapar jag inte en egen liten nätt och fin laddtrycksmätare som kan placeras vid instrumentpanelen där dem övriga mätarna är i bilen.

Sen slog det mig igår att, undra om inte det är fler som är ute efter en digital laddtrycksmätare? Som inte är lika stor som alla dem andra runda jäklarna som finns ute på marknade :p

Jag har några funderingar som jag skulle gärna vilja få ett hum om eller svar på vad ni tycker är viktigt med en digital mätare;

*. Inom vilket tryck intervall vill ni kunna mäta?
*. Hur vill ni att avläsningen av displayn ser ut? Som en stapel, visare, siffror, kombination, o.s.v.
*. Hur stor eller liten skulle ni vilja att den var?
*. Var vill ni kunna montera en laddtrycksmätare?
*. Ska det gå att ställa in tryckområde, varningar själv?
*. Ska det finnas loggning och överförning till en dator, mobil, m.m.?
*. Eller finns det något annat som jag bör tänka på?

Jag vet dock inte riktigt när jag får till en prototyp än. Men jag har tänkt mig att jag ska ha en första version i slutet av sommaren i min Audi A4 ^^
Varför jag frågar är för att jag eventuellt kan tänka mig att skapa några extra när jag har fått enheten att fungera tillförlitligt.

Priset vet jag inget om än. Men det blir inte lika billigt som någon Kina pryl som knappt fungerar och som har taskiga komponenter smile

*Hoppas denna tråd hamnade i fel kategori nu...

låter som en finfin idé, jag behöver av uppenbara skäl ingen själv (subarun är en sugis) MEN på många jappebilar finns ju oftast en liten (ful) digital klocka, hur vore det att byta ut den mot en digital laddtrycksmätare? mindre åverkan på inredningen om inte annat  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Dahlgren
450 Inlägg
15 juni 2012
Finns ju redan digitala laddtrycksmätare.
På vissa bilar kan du även fixa så att du ser laddtryck i informations rutan där du får felmedelande,medelhastighet,Medelförbrukning osv...

15 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
TS_quattro: jo, det har varit lite av tanken att den ska kunna ersätta befintliga grejjer :p

Jo det finns ju redan. Men dem som jag sett som går att köpa i efterhands marknaden är inge vidare eller håller inte mina krav mått.
Dem bilar det finns inbyggt i ja, men sen finns det dem bilar där det inte finns inbyggt hmm
Senast redigerat av WhiteWolf (15 juni 2012)

7 276 Inlägg
15 juni 2012
-1kg till 3kg är väl ett ganska bra område. Sen bör det inte vara någon jobbig display utan lite mer diskret.
Loggning vore bra men åtminstonde att den kommer ihåg högsta värdet. Varningssignal är väldigt bra att ha så slipper man titta på skiten hela tiden wink

Men grejen är väl den att den kanske inte ska vara FÖR avancerad för då kanske priset blir för högt och alla som lägger ner pengar på bilarna har oftast ett nytt sprut som i sin tur redan har logg, varning etc etc.

Mitt förslag är iaf en liten display som inte lyser med massa starka och jobba färger. Man ska inte bli hjärndöd av att siffrorna ändrar sig hela tiden.
Att den kommer ihåg högsta laddet och att den varnar med ljud och en extern liten diod, självklart ska det vara valfritt när den ska varna.

smurfidunder
327 Inlägg
15 juni 2012
Lättöverskådlig och idiotsäker röstar jag på. Man ska se direkt vad som gäller, typ klockradiodisplay. Plugga in och kör, inget krångel med inställningar och extra pryttlar. Varning och peak räcker som extrafunktioner.

Vad ska du använda som tryckgivare? Är på jakt efter något litet smidigt och billigt upp till 2bar (3 absolut) helst med 0-5v utgång. Har kikat på elfa men vet inte vad jag letar efter egentligen.
Senast redigerat av dundersmurfen (15 juni 2012)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Yawn...
3 151 Inlägg
15 juni 2012
https://dl.dropbox.com/u/23449724/Tmp/meter.jpg

Någonting sådant skulle jag ha gillat, om jag hade en turbobil. Lagomt lättöverskådlig. Kan iofs vara bra med en varning, som dundersmurfen påpekade.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 juni 2012
dundersmurfen skrev:
Lättöverskådlig och idiotsäker röstar jag på. Man ska se direkt vad som gäller, typ klockradiodisplay. Plugga in och kör, inget krångel med inställningar och extra pryttlar. Varning och peak räcker som extrafunktioner.

Vad ska du använda som tryckgivare? Är på jakt efter något litet smidigt och billigt upp till 2bar (3 absolut) helst med 0-5v utgång. Har kikat på elfa men vet inte vad jag letar efter egentligen.

http://www.auberins.com/index.php?main_ … cts_id=226

Idiotsäker när du ställt in den första gången. Har en själv fast EGT köptes dok via ebay för ca 280sek ink givare.

Lät precis som det du beskrev. Har stöd för varning, peak.  Har även utgång fall du vill koppla till sprut för loggning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Glidarn
408 Inlägg
16 juni 2012
Mervolic skrev:

Någonting sådant skulle jag ha gillat, om jag hade en turbobil. Lagomt lättöverskådlig. Kan iofs vara bra med en varning, som dundersmurfen påpekade.

Exakt så skulle jag vilja ha det!

(obrut)

Thedriftking
16 juni 2012
Jag tycker analog är bättre än digital, lättare att 'hänga med' i sitt laddtryck än att se massa siffror ändra sig hela tiden, DÅ blir man fel i huvudet :p iaf jag.
Så jag föredrar en noggrannare analog, än en digital med loggning m.m smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 juni 2012
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 … &gbr=1

Finns massor, dessutom väldigt billiga. (Från 200kr inkl frakt, och det blir svårslaget om man ska bygga själv.)

15 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:

Liknande det har jag funderat på att fixa till. Så att man får en enkel bild av trycket är på.

FL3JM: Beror helt på vad man är ute efter. Många av dem som finns på den sidan håller inte för mina och mina väns krav. Som ThedriftKing sa, det är svårt att se vad trycket är när siffrorna bara ändrar på sig snabbt.

myran: det verkar som man inte kan mäta vakuum med dem givarna/mätarna för de flesta av dem är absoluttrycks givare. I för sig så behöver man inte alltid mäta det men vissa vill det.

Sök