Hej!
Gjorde en sökning på forumet men hittade inget, hoppas detta är rätt del av forumet för denna fråga.
Det är så att jag behöver byta bromsbeläggen bak på min saab 9-3, 2002. Har googlat en hel del men det skrivs olika beroende på var man läser.
Och även googlat vad det kan kosta att lämna in bilen för byte men hört priser från 1000- 3000:- och det låter grymt mycket för byte av belägg med tanke på att dom kostar 300:- att köpa.
Har en kompis som är kunnig och utbildad mekaniker och jag är totalt nollad på bilar
Men vill ändå ha lite läst om det innan jag låter någon privat person ge sig på detta.
Vad jag vill veta är vad som behövs för detta byte, brombelägg såklart men något special verktyg? läst att man ska ha nån slags bromskolv verktyg.
Är detta det enda som behövs, bromsbelägg och ett bromskolv verktyg? har sett en guide och då lossar personen bara två långa skruvar, tar loss en fjäder på varje bakok, sedan pressar oket med detta verktyg och sedan byter beläggen och monterar tillbaka allting. Är det verkligen så enkelt att göra själv? eller krävs det något mer och är det mer avancerat?
Tänkte om det är bromsslangar eller annat som sitter på dom som man måste ta bort eller vara försiktig med.
Bilen för att vara exakt är en Saab 9-3 Sport Edition 2.0 T, 2002- års modell.
M.V.H.
Cazzman