3392
Sök

Byta bromsbelägg bak på en saab 9-3 2002

30 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Gjorde en sökning på forumet men hittade inget, hoppas detta är rätt del av forumet för denna fråga.

Det är så att jag behöver byta bromsbeläggen bak på min saab 9-3, 2002. Har googlat en hel del men det skrivs olika beroende på var man läser.
Och även googlat vad det kan kosta att lämna in bilen för byte men hört priser från 1000- 3000:- och det låter grymt mycket för byte av belägg med tanke på att dom kostar 300:- att köpa.

Har en kompis som är kunnig och utbildad mekaniker och jag är totalt nollad på bilar smile Men vill ändå ha lite läst om det innan jag låter någon privat person ge sig på detta.
Vad jag vill veta är vad som behövs för detta byte, brombelägg såklart men något special verktyg? läst att man ska ha nån slags bromskolv verktyg.
Är detta det enda som behövs, bromsbelägg och ett bromskolv verktyg? har sett en guide och då lossar personen bara två långa skruvar, tar loss en fjäder på varje bakok, sedan pressar oket med detta verktyg och sedan byter beläggen och monterar tillbaka allting. Är det verkligen så enkelt att göra själv? eller krävs det något mer och är det mer avancerat?
Tänkte om det är bromsslangar eller annat som sitter på dom som man måste ta bort eller vara försiktig med.

Bilen för att vara exakt är en Saab 9-3 Sport Edition 2.0 T, 2002- års modell.

M.V.H.
Cazzman

473 Inlägg
7 juni 2012
#2
saab brukar ha sytemet att man skall skruva på kolven samtidigt som man pressat tillbaka den
själv har jag gjort ett eget verktyg för  detta men finns att köpa på b.l.a biltema

21 Inlägg
7 juni 2012
#3
cazzman skrev:
Hej!

Gjorde en sökning på forumet men hittade inget, hoppas detta är rätt del av forumet för denna fråga.

Det är så att jag behöver byta bromsbeläggen bak på min saab 9-3, 2002. Har googlat en hel del men det skrivs olika beroende på var man läser.
Och även googlat vad det kan kosta att lämna in bilen för byte men hört priser från 1000- 3000:- och det låter grymt mycket för byte av belägg med tanke på att dom kostar 300:- att köpa.

Har en kompis som är kunnig och utbildad mekaniker och jag är totalt nollad på bilar smile Men vill ändå ha lite läst om det innan jag låter någon privat person ge sig på detta.
Vad jag vill veta är vad som behövs för detta byte, brombelägg såklart men något special verktyg? läst att man ska ha nån slags bromskolv verktyg.
Är detta det enda som behövs, bromsbelägg och ett bromskolv verktyg? har sett en guide och då lossar personen bara två långa skruvar, tar loss en fjäder på varje bakok, sedan pressar oket med detta verktyg och sedan byter beläggen och monterar tillbaka allting. Är det verkligen så enkelt att göra själv? eller krävs det något mer och är det mer avancerat?
Tänkte om det är bromsslangar eller annat som sitter på dom som man måste ta bort eller vara försiktig med.

Bilen för att vara exakt är en Saab 9-3 Sport Edition 2.0 T, 2002- års modell.

M.V.H.
Cazzman

Japp ungefär så kan man ju beskriva de. Inget större ingrepp o har man gjort de innan så e de fixat på ngn timme högst med lugnt tempo.

Man brukar behöva en 7mm insex. http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … -12-10190/
Och en stor rörtång eller annat verktyg till att pressa tillbaka kolven med.
I övrigt är det standardverktyg som gäller.


21 Inlägg
7 juni 2012
#4
falmo skrev:
saab brukar ha sytemet att man skall skruva på kolven samtidigt som man pressat tillbaka den
själv har jag gjort ett eget verktyg för  detta men finns att köpa på b.l.a biltema

Saab 9000 94-98 har en liten insexskruv på baksidan av oket som man skruvar tillbaka kolven med.
Saab 900ng/9-3og och 9-5 har separat handbroms(trumma i mitten av skivan) så där trycker man bara in kolven.

Mycke möjligt att äldre saabar har det annorlunda men inget TS behöver oroa sig för.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 juni 2012
#5
bara och slå bort sprintarna, ta bort beläggen, trycka tillbaka kolven, göra rent  där beläggen ska sitta och sätta tillbaka beläggen sen slå i nya sprintar!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Mr. AUDI !
642 Inlägg
7 juni 2012
#6
Är ca 20min jobb totalt om du vet på ett ungefär hur du skall gå tillväga..
Skulle våga påstå att du kirrar det själv om du inte har tummen i baken wink

Four Rings To Rule Them All!

30 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#7
Tjena

Kollade med en verkstad o det var inte så dyrt att byta dom på en SAAB. (bra bilar) Kostade 790:- att byta båda bak och för mig som är okunnig var det ett lätt val smile Så nu är den tillbaka igen.

Passade även på att fråga mitt problem ang att min farthållare håller ojämn hastighet hela tiden och som någon sa att det kan bero på ABS kransen och mycket riktigt, den var trasig så det problemet är löst. Kostar 1300:- att byta så det får bli en övernattning för min racer igen. Passar på att byta båda oken bak oxå för dom var lite slitna sa dom, lika bra att få allting fixat. Men tack för all hjälp.

/
Cazzman


Sök