byggmått för 15 " baslåda

_BoBBo_
4 mars 2007 · 7 Inlägg

Tjena ska bygga en låda till min 15" bas som ska sitta i en GOLF III. Men hur stor ska den vara, behöver rekomenderade mått och volym. Nån annan som kanske har byggbilder? tack på förhand...

Drönirettab
4 mars 2007 · 21 761 Inlägg

För att kunna räkna ut en låda till en bashögtalare så måste det finnas minst tre parametrar:

Vas
Fs
Qts

Annars går det inte att räkna ut en låda.

_BoBBo_
4 mars 2007 · 7 Inlägg

okej för mig som inte är så kunnig vad är de !

Drönirettab
4 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det är olika parametrar på basen som normalt sett ska stå i manualen till bashögtalaren.

Vas betyder ungefär: Hur mycket luft som har samma fjädringsmjukhet som konupphängningen. Mäts i liter.

Fs är elementets självresonans. Mäts i Hz.

Qts är ett värde som visar ungefär i vilken lådtyp basen passar bättre i. Mäts inte i något, är bara ett värde.


Vad heter basen?

_BoBBo_
4 mars 2007 · 7 Inlägg

okej  men jag har ingen instruktions bok, den heter sony x plod Xs-L151P5S

mo_tattoo
5 mars 2007 · 275 Inlägg

vas : 237,6
qts  : 0,51
fs    : 17,9

det är parametrarna till din bas som behövs, men jag överlåter beräknandet åt någon som kan det bättre...smile
(jag har bara probox och det verkar bara klara mds högtalare...)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
_BoBBo_
5 mars 2007 · 7 Inlägg

tack så mycekt för parametrana big_smile


Är de någon som vet hur man räknar ut nu !

Drönirettab
5 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det är sluten låda som gäller. 80 liter med mycket dämpull går bra, lådan kommer att spela ordentlig djupbas eftersom bilkupen är ganska liten.

jsupreame
5 mars 2007 · 137 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är sluten låda som gäller. 80 liter med mycket dämpull går bra, lådan kommer att spela ordentlig djupbas eftersom bilkupen är ganska liten.

80???? ja fick de då till 42 liter..  tycker din låda suger=)

Drönirettab
5 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Hur fick du fram 42 liter?

Qtc blir runt 1,2 och lådor med så högt Qtc brukar kunna låta otajta.

_BoBBo_
5 mars 2007 · 7 Inlägg

42 eller 80 en ganska stor skilnad tongue men om vi säger att den är  80 liter hur vet man måtten hur räknar man ut de !! och vad ska man bygga lådan av .

Drönirettab
5 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det går bra att bygga med MDF eller spånskiva, tjockleken bör vara tex 22mm om lådan är stor. Många använder just 22mm material. När lådvolymen börjar vara över exempelvis 50 liter så är det bra att sätta extra stag i lådan, men man kan ju även sätta stag vid mindre lådvolymer.

Volymen får du genom att multiplicera längd x bredd x höjd. Gör först om dessa mått till decimeter, då blir uträkningen i liter. Tänka bara på att det är innermåtten som du ska räkna på.

101CRX
5 mars 2007 · 238 Inlägg

hmm.. bygger du i 22mm spånskiva så lär du knappast staga heller då egen resonasen på en spånskiva är 14hz det lär du inte höra vi säga.. medans mdf är 400hz i egenresonas och det hör du !!!!.. mdf är bättre och du vill måla och ha högre finish.. annars är spånskiva överlägsen.




skall beräkna lådan och se vad jag får för liter .


använder jbl utvecklings program!

_BoBBo_
6 mars 2007 · 7 Inlägg

okej förstår inte riktigt hur du menar med att göra om till decimeter alltså ska jag göra om centimetrarna till decimeter. hur stor är lådan ungefär om den är en 80 liter ?

jsupreame
6 mars 2007 · 137 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur fick du fram 42 liter?

Qtc blir runt 1,2 och lådor med så högt Qtc brukar kunna låta otajta.

gjorde inget.. skrev bara in parametrarna han sa i probox.. å då sa den 42 -46 beroende på bil storlek å så vidare..

gurenius
6 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Såhär menar han:

Bredd: 70 cm = 7 decimeter
Höjd: 40 cm = 4 decimeter
Djup: 30 cm = 3 decimeter

7 gånger 4 gånger 3 = 84 liter

Det är alltså lättare att räkna om du gör det i decimeter.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
dbjanoz
6 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Drönirettab skrev:
För att kunna räkna ut en låda till en bashögtalare så måste det finnas minst tre parametrar:

Vas
Fs
Qts

Annars går det inte att räkna ut en låda.

Jag vet inte hur ni klarar att räkna ut en låda på 3 parametrar

Vas
Fs
Qts

+

Xmax linjärt, alltså slaglängden en väg innan spolen hamnar utan för gapet.

Rms Watt



Xmax påverkar volymen på lådan enormt mycket. Om man inte tar hänsyn till den paramtern kan man lika gärna bygga en förstor låda och lyssna sig till rätt lådvolym!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Drönirettab
6 mars 2007 · 21 761 Inlägg

X-max har inte mycket med beräkningen av lådvolymen att göra, det man brukar göra med den parametern är att tillsammans med Sd beräkna hur stora konutslag basen gör i en specifik låda vid en viss inmatad effekt.

Fortfarande gäller att de tre parametrar som jag skrev är ett minimum för att kunna räkna ut en lådvolym, oavsett hur stor eller liten X-max basen har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang