3955
Sök

Första bil (Lätt, snabb och liten) Max 20 lappar.

2 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Hej, första gången jag skriver här så antagligen hamnade min tråd på fel ställe.
Har vart inne på garaget och kollat runt på bilder och på forumet i några år men aldrig vart medlem.

Det är så att jag fixade körkort för lite över en månad sedan. Vi har en 940 turbo i familjen. Den är väldigt rolig att köra och jag känner mig bekväm och säker i den. Men i rödljusen när man sen ska iväg känns den väldigt tung och långsamm.

Så nu undrar jag om ni som vet mycket mer om bilar än vad jag själv skulle kunna hjälpa hitta en bra första bil till mig.

Vi är fyra i familjen, men vi brukar ha mostrar och farbröder här ofta, så skulle vilja ha en mindre bil helst 4 dörrars, fast det går bra med 2 dörrars om den är snygg. (Mostrarna får väl lära sig klättra in.)

Vill ha bra acceleration när man sen kör själv.
Är 22 och använder mitt huvud när jag kör så följer hastighetsbegränsningar.

Min budget ligger runt 10-20 tusen för tillfället.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 juli 2012)

418 Inlägg
5 juli 2012
Golf gti, bmw 325, kanske nån saab turbo? Inte så jätte små men du får mkt för pengarna smile

438 Inlägg
5 juli 2012
Skulle nog rekomendera något åt honda civic hållet,
rätt så liten bil med bra helt okej drag i motorn,och sen om du vill ha någotmed mer pulver under huven så finns det ju samma bil fast i type r version,
Tänker nu huvudsakligen på den lite nyare generationen och inte de gamla pytte små bilarna,

Lycka till i bil letandet!
mvh vand3rsson

klabbarpan
3 041 Inlägg
5 juli 2012
Mina tankar går med till honda som föregående talare. Små, lätta och ettriga:) många brukar ju tala gott om 1.5 liters vtin? Kan ha fel iof. Hade själv en honda civic gt -87 för ett par år sedan:) jävlar vad kvick den lille rackarn var:)

Kanske är helt fel ute nu, men hondas motorer brukar väl generellt vara rätt strypta?

Rätta mig gärna:)

Mvh benna

grön aktivist
846 Inlägg
5 juli 2012
Mazda 323F av första generationen är hyggligt rolig och kan fås för en spottstyver...
Annars så är ju honda civic ett trevligt val med.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juli 2012
Jag tycker det kan vara vettigt att överväga krocksäkerhet i ett bilköp, och då är Civic, 3-serie E30, Golf 2/3 med flera inga bra alternativ. Eftersom du beskriver ett visst behov av utrymmen kan en storlek större bil, men relativt hög säkerhet, vara ett bättre köp i mina ögon.

SAAB 900, Volvo S/V40, Nissan Primera P11 eller BMW 3-serie E36 hade jag rekommenderat.
-900 har dålig väghållning men pigga turbomotorer, och är även billiga i inköp. Relativt bra utrymmen och ett rejält bagage. SAAB 9000 är egentligen ett bättre alternativ och har framför allt bättre väghållning, men den känns verkligen som en stor bil vilket jag upplever att du inte vill ha?

-Volvo x40 har bättre väghållning än SAAB 900 men dåliga utrymmen invändigt, tyvärr är det ingen "rejäl" bil utan känns mer som någon billig japansk bil än en riktig Volvo. Med rätt motor är den bra mekaniskt, med fel motor kan problem uppstå och en del av dessa har växellådor från Renault vilket nog talar för sig självt vad det innebär. De rostar också ordentligt!

-Nissan Primera, mycket pålitlig modell med bra väghållning. Dock fortfarande en "billig japansk standardbil", kan också rosta bra men inte i klass med Volvo x40. Bra utrymmen med tanke på storleken, lider dock av att vara bullrig. Leta efter 2.0i med 130hk eller 2.0i GT med 150hk det är pigga motorer.

-BMW 3-serie E36, svårt att hitta en i din prisklass som inte körts slut av föregående ägare om du siktar mot de starkare motorerna. Med liten fyra under huven är det en enkel och billig bil att äga, finns som sedan och kombi med godkända utrymmen men även en liten tvådörrars halvkombi kallad "Compact" som är liten och smidig som en Golf. Eftersom Compact bygger på den större 3-serie borde säkerheten vara i paritet med denna.
Svårt att hitta ett fräsch exemplar till en billig peng och för yngre förare kan försäkringen vara dyr är nackdelarna med BMW dock, rejäl kvalité och hög körglädje får räknas till fördelarna.

Jag hade personligen gärna siktat mot BMW eftersom jag är glad i dem, men för en billig peng närmre 10.000:- är nog SAAB och Nissan mer realistiska köp. SAAB är mer bil för pengarna på alla punkter från komfort till prestanda, men Nissan innebär sannolikt färre problem.

Tror du någon av dem kan vara intressant för dig?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Tack för så många svar!
Har kollat på de bilar ni har sagt och än så länge ligger BMW e36 högst upp. Gillar inte compact, men Sedan är intressant. För 20.000:- får man en bra bil eller en sönderkörd?

Fortsätt gärna att skriva fler bilar då jag ännu inte har bestämt något.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juli 2012
Suqera skrev:
Tack för så många svar!
Har kollat på de bilar ni har sagt och än så länge ligger BMW e36 högst upp. Gillar inte compact, men Sedan är intressant. För 20.000:- får man en bra bil eller en sönderkörd?

Fortsätt gärna att skriva fler bilar då jag ännu inte har bestämt något.

Man kan hitta en starkare 323i-328i i bra skick för 20.000:-, och man kan absolut hitta en E36 med lite mindre motor i fint skick inom din budget. Problemet är inte att bilarna inte finns, utan att det även finns många slitna exemplar och att det är svårt att veta vilket skick bilen är i innan man åker och tar sig en titt.

Som bekant är folk inte alltid 100% ärliga när dem säljer en begagnad bil. Skall du köpa en Nissan Primera kostar dem mellan 5-20.000:- och skall du köpa en E36 ligger dem mellan kanske 15-40.000:- om man försöker generalisera. Om du bestämt dig för att du inte vill ge mer än 20.000:- har du alltså inte hela registret av E36 att välja mellan och därmed kan det bli svårare att vaska fram en fräsch bil.

Är du med på vad jag svamlar om? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 Inlägg
5 juli 2012
Tipsar glatt om en Golf mk2 GTI 16v Liten pigg och rolig. Går du upp till runt 20k får du en i toppskick!

Inga konstigheter.

Sök