3000
Sök

Kylarvätska och två frågor om rostbehandling

260 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1
Dags för lite underhåll på min kära bil. Det dök upp några frågor som jag är säker på att ni bilkunniga människor här på forumet har koll på.

1. Jag behöver fylla på kylarvätska i min bil. Vad ska jag använda? Är det nåt jag ska blanda till själv? Går det att köpa färdigt? Måste jag göra det i en verkstad? Har en 89 Opel Vectra.

2. När jag lagar rost, behöver jag grunda ovanpå finspacklet + rostskyddsprimern, eller kan jag spraya metallicfärgen direkt?

3. Hur ska jag göra för att slipa bort rosten? Det är mindre skador, små "knottror, nåt lite större. Men inga hål (inget som behöver glasfiber). Jag har bara vanligt handslippapper + en rasp... tongue Jag har en borrmaskin också om det hjälper. Finns det nåt jag kan köpa till för att göra ett bra slipverktyg? Jag vill inte investera i något dyrt... Inga exklusiva slipmaskiner eller sånt.

Tacksam för svar! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juli 2012
#2
1: förmodligen kan du använda vilken kylvätska som helst? En Opel-entusiast kommer snart rätta mig annars.
2: Ja, du måste måla med grundfärg. Välj gärna grund av samma märke som lack och spackel om det går, eller vänta 24h.
3: Kör en scotchbrite-rulle i borrmaskinen, slipar hyfsat rent. Funkar. Ta bort så lite som möjligt, du ser när plåten under skadan blir ren/blank/oskadd. Då är du klar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

260 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#3
caromania skrev:
1: förmodligen kan du använda vilken kylvätska som helst? En Opel-entusiast kommer snart rätta mig annars.
2: Ja, du måste måla med grundfärg. Välj gärna grund av samma märke som lack och spackel om det går, eller vänta 24h.
3: Kör en scotchbrite-rulle i borrmaskinen, slipar hyfsat rent. Funkar. Ta bort så lite som möjligt, du ser när plåten under skadan blir ren/blank/oskadd. Då är du klar.

Ok, tack! smile

Ska jag rostskydda på plåten eller på spacklet? Jag har hört att det är det senare som gäller, då spacklet har porer som ska täppas igen eller nåt sånt... Kan jag göra både och för att vara på den säkra sidan?

Är det någon som kan länka till en sida där man kan köpa en scotchbrite-rulle? Finns det nåt alternativ på Biltema?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2012
#4
Genna skrev:
caromania skrev:
1: förmodligen kan du använda vilken kylvätska som helst? En Opel-entusiast kommer snart rätta mig annars.
2: Ja, du måste måla med grundfärg. Välj gärna grund av samma märke som lack och spackel om det går, eller vänta 24h.
3: Kör en scotchbrite-rulle i borrmaskinen, slipar hyfsat rent. Funkar. Ta bort så lite som möjligt, du ser när plåten under skadan blir ren/blank/oskadd. Då är du klar.

Ok, tack! smile

Ska jag rostskydda på plåten eller på spacklet? Jag har hört att det är det senare som gäller, då spacklet har porer som ska täppas igen eller nåt sånt... Kan jag göra både och för att vara på den säkra sidan?

Är det någon som kan länka till en sida där man kan köpa en scotchbrite-rulle? Finns det nåt alternativ på Biltema?

Grunda före eller efter spackling beror på vem du frågar. Jag personligen grundar alltid innan jag spacklar, sedan måste du grunda över spacklet för att lacken ska fästa ordentligt. Slipa med 6-800 papper, gärna blött.

Grovrengörare tror jag det heter, finns väl på biltema tror jag? Länka får nån annan göra. Jag är stolt över min bedrift att kunna surfa på mobilen, att posta länkar är fortfarande väl mycket high tech.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

260 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#5
caromania skrev:
Genna skrev:
caromania skrev:
1: förmodligen kan du använda vilken kylvätska som helst? En Opel-entusiast kommer snart rätta mig annars.
2: Ja, du måste måla med grundfärg. Välj gärna grund av samma märke som lack och spackel om det går, eller vänta 24h.
3: Kör en scotchbrite-rulle i borrmaskinen, slipar hyfsat rent. Funkar. Ta bort så lite som möjligt, du ser när plåten under skadan blir ren/blank/oskadd. Då är du klar.

Ok, tack! smile

Ska jag rostskydda på plåten eller på spacklet? Jag har hört att det är det senare som gäller, då spacklet har porer som ska täppas igen eller nåt sånt... Kan jag göra både och för att vara på den säkra sidan?

Är det någon som kan länka till en sida där man kan köpa en scotchbrite-rulle? Finns det nåt alternativ på Biltema?

Grunda före eller efter spackling beror på vem du frågar. Jag personligen grundar alltid innan jag spacklar, sedan måste du grunda över spacklet för att lacken ska fästa ordentligt. Slipa med 6-800 papper, gärna blött.

Grovrengörare tror jag det heter, finns väl på biltema tror jag? Länka får nån annan göra. Jag är stolt över min bedrift att kunna surfa på mobilen, att posta länkar är fortfarande väl mycket high tech.

Tack så mycket för ditt svar! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
12 juli 2012
#6
Kanske ett onödigt påpekande, eller inte, men röd o blå kylarvätska ska iaf inte blandas...blir ing'e bra då smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
12 juli 2012
#7
Om det är små rost porer så rekomenderar jag att köra med roterande stålborste så ALL rost som finns i porerna försvinner. Går att andvända rostlösning i samband med stålsnurra för att rensa ur rosten.
>> SKYDDSGLASÖGON <<
Scotchbrite" är jätte bra att köra med innan roterande stålis och se till att ALL rost är borta annars är det ogjort arbete.
Tvätta sedan mkt noga med tvättthinner flera gånger innan spackling.
Satsta på ett bra porfritt spackel som är lättslipat och grunda efter spackling och slipning.

Så skulle jag iaf göra men det finns 178 olika sätt säkert.

106 Inlägg
12 juli 2012
#8
Genna skrev:
Dags för lite underhåll på min kära bil. Det dök upp några frågor som jag är säker på att ni bilkunniga människor här på forumet har koll på.

1. Jag behöver fylla på kylarvätska i min bil. Vad ska jag använda? Är det nåt jag ska blanda till själv? Går det att köpa färdigt? Måste jag göra det i en verkstad? Har en 89 Opel Vectra.

2. När jag lagar rost, behöver jag grunda ovanpå finspacklet + rostskyddsprimern, eller kan jag spraya metallicfärgen direkt?

3. Hur ska jag göra för att slipa bort rosten? Det är mindre skador, små "knottror, nåt lite större. Men inga hål (inget som behöver glasfiber). Jag har bara vanligt handslippapper + en rasp... tongue Jag har en borrmaskin också om det hjälper. Finns det nåt jag kan köpa till för att göra ett bra slipverktyg? Jag vill inte investera i något dyrt... Inga exklusiva slipmaskiner eller sånt.

Tacksam för svar! smile

Med ålder tippar jag på den typ utav vätska som är BLÅ. MIn far som har s80 -01 har röd vätska, och dessa skall inte blandas. Kolla även över varför det försvinner?


260 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#9
it_mutt skrev:
Kanske ett onödigt påpekande, eller inte, men röd o blå kylarvätska ska iaf inte blandas...blir ing'e bra då smile

Finns inga onödiga påpekanden! wink Jag hade av locket på kylarbehållaren och såg att det var blå vätska i. Och det är blå vätska i den jag köpte idag.

Men tydligen finns det nåt som heter "Longlife" också som jag råkade köpa först (dock ej använt) men den fick inte blandas med vad som helst. Knepigt, för jag vet inte vad som varit i innan... Men blått mot blått låter ju bra.

260 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#10
lakhea skrev:
Om det är små rost porer så rekomenderar jag att köra med roterande stålborste så ALL rost som finns i porerna försvinner. Går att andvända rostlösning i samband med stålsnurra för att rensa ur rosten.
>> SKYDDSGLASÖGON <<
Scotchbrite" är jätte bra att köra med innan roterande stålis och se till att ALL rost är borta annars är det ogjort arbete.
Tvätta sedan mkt noga med tvättthinner flera gånger innan spackling.
Satsta på ett bra porfritt spackel som är lättslipat och grunda efter spackling och slipning.

Så skulle jag iaf göra men det finns 178 olika sätt säkert.

Jag köpte en rostskyddsprimer igår där det står att man "grundar med primern". Är det samma som grundfärg då? Alltså är det: Spackel, rostskydd, lack eller spackel, rostskydd, grund, lack? Jag hittade inte någon specifik "grund" men som sagt, det står ju liksom "grunda" på rostskyddet också?? Alltså att själva rostskyddet ÄR grund?

260 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#11
lakhea skrev:
Om det är små rost porer så rekomenderar jag att köra med roterande stålborste så ALL rost som finns i porerna försvinner. Går att andvända rostlösning i samband med stålsnurra för att rensa ur rosten.
>> SKYDDSGLASÖGON <<
Scotchbrite" är jätte bra att köra med innan roterande stålis och se till att ALL rost är borta annars är det ogjort arbete.
Tvätta sedan mkt noga med tvättthinner flera gånger innan spackling.
Satsta på ett bra porfritt spackel som är lättslipat och grunda efter spackling och slipning.

Så skulle jag iaf göra men det finns 178 olika sätt säkert.

Tack så mycket! Vilket elände det låter som när man har femtielva små rostporer att rensa ur... :S Men det går kanske att köpa nån sån där sats med lite olika saker man fäster på borrmaskinen. Tar det inte jättemycket då, förresten? Rostprickarna är ju bara några millimeter... Tar man inte bort flera cm om man kör med en roterande borste? Jag menar på bredden, alltså.
Senast redigerat av Genna (12 juli 2012)

106 Inlägg
12 juli 2012
#12
Genna skrev:
lakhea skrev:
Om det är små rost porer så rekomenderar jag att köra med roterande stålborste så ALL rost som finns i porerna försvinner. Går att andvända rostlösning i samband med stålsnurra för att rensa ur rosten.
>> SKYDDSGLASÖGON <<
Scotchbrite" är jätte bra att köra med innan roterande stålis och se till att ALL rost är borta annars är det ogjort arbete.
Tvätta sedan mkt noga med tvättthinner flera gånger innan spackling.
Satsta på ett bra porfritt spackel som är lättslipat och grunda efter spackling och slipning.

Så skulle jag iaf göra men det finns 178 olika sätt säkert.

Tack så mycket! Vilket elände det låter som när man har femtielva små rostporer att rensa ur... :S Men det går kanske att köpa nån sån där sats med lite olika saker man fäster på borrmaskinen. Tar det inte jättemycket då, förresten? Rostprickarna är ju bara några millimeter... Tar man inte bort flera cm om man kör med en roterande borste? Jag menar på bredden, alltså.

Max ska ta ordentligt runt med, för att vara säker på att det itne kommer tillbaka



Sök