2773
Sök

motorn går ojämt på tomgång

1 675 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Hej. Min 240 gl 1987 har börjat gå ojämt på tomgång. Det hörs ett pysande ljud från motorn. Har tittat alla vakum slangar mm.Men hittar inget. Vad kan det vara för fel?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Smålänning
7 883 Inlägg
11 mars 2007
Har du vatten i ojan eller tvärtom. Ryker bilen ovanligt mycket? I så fall så kan det vara topplockspackningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
11 mars 2007
Vilken motor är det, 230K eller?

1 675 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Nej den tar ingen olja, inga vatten i oljan och den ryker inte. Motorn är en B230F från -87.

svetsare
119 Inlägg
11 mars 2007
hallå!!
har samma problem jag,ska byta tomgångsmotor i veckan.
du kan ju kolla så att det inte är insugspackningen,med hjälp av startgas.
ha bilen igång spruta startgas runt insuget,ändra tomgången sig då så är det troligt att det är insugspackningen.
Dom brukar gå på dom flesta 740 efter ett tag.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

21 761 Inlägg
11 mars 2007
Jo, startgas är ett bra hjälpmedel när man felsöker på diverse luftläckage faktiskt. Eftersom det är en 87:a så handlar det antagligen om LH2.2 och då finns ingen felkodskontroll, annars hade man kunnat kolla där.

1 675 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Ska kolla det, jo har ett utag för att göra en fel sökning. Svårt att bytta pakningen då?

svetsare
119 Inlägg
11 mars 2007
nej det är inte speciellt svårt,var nere i garaget o kopplade bort min tomgångsmotor o då gick den ner i varv å låg kvar där.
när jag kopplade på den igen så gick den ner o gick ojämt,så det är nog bara o byta för min del.
du kan ju kolla den med,sitter under insuget med en kontakt på.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Sök