3333
Sök

Tips för ljudbygge i 855.

10 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Tjenare!

Är nu så att jag tänkte byta ut mina gamla sunkiga 15" som vart med mig i säkert 5 år nu och uppdatera mig lite..

Ljudet jag letar efter är högt och mycket bas.. Har funderat på att köpa detta:

Steg : http://www.brc.se/slutsteg/jbl/jbl-gto-14001e-slutsteg/

Bas : http://www.brc.se/baselement/kicker-l5-12-4ohm-bas/

för att sedan uppdatera med en till likadan bas när ekonomin tillåter..

Nu är det ju självklart lite saker jag undrar över, borde jag köpa basarna i 2x2 eller 2x4 ohm?

Tror ni steget klarar av att driva 2 av dessa basarna på ett trevligt och harmoniskt sätt utan att överbelastas? Kan det vara värt att lägga de extra pengarna på L7:or istället för L5:or? Förutsatt att steget klarar det då..

Tips på hur lådan borde byggas uppskattas med.. sluten, portad eller kanske bandpass?

Andra tips på basar/steg uppskattas om ni har några ideér om vad som skulle vara bättre också!

Tackar på förhand!
Senast redigerat av slanerislana (23 juli 2012)

409 Inlägg
23 juli 2012
Allting beror på hur du har tänkt att köra.. Vilken impedans du ska ha på spolarna beror på hur du vill belasta steget och antalet basar du har tänkt använda. Steget ser inte ut att vara 1 ohm stabilt så ska du köra en bas så vill du ha 2x4ohms spolar, ska du köra två basar så vill du istället ha 2x2ohms spolar..

Hurvida grejjerna spelar har jag ingen aning om, ingen erfarenhet av varken basarna eller steget men mitt förslag är att du bestämmer dig för vad du vill ha och sparar ihop så du kan köpa allting i samma veva, det lönar sig alltid i slutändan att göra det ordentligt.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 juli 2012
För musik så hade jag kört basar och portar bakåt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

10 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Okej tack för tipsen!

Är i funderingar på att köra med en bas fast L7 istället för L5, är ju ganska stor bil men vad man fått höra om dessa basarna tror jag att det skulle räcka faktiskt.. Inte säker dock.. Får bli lite funderare om det här.

16 197 Inlägg
23 juli 2012
1st L7 15" i en portad låda kommer garanterat spela så de "räcker" smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 juli 2012
Det man ska vara medveten om är att Solobaric basarna har stor och tung kon. Gillar man djupbas så är dem ett bra val, i annat fall så finns det annat att välja.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

10 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Det är tänkt att det ska vara en 12" men jag misstänker att det spelar bra nog ändå (:

Okej Kim! Även om det oftast spelas årets "innelåtar" eller diverse dubstep/techno så spelas det även en del rock/metal så vill ju gärna att det ska prestera då med (:

16 197 Inlägg
24 juli 2012
slanerislana skrev:
Det är tänkt att det ska vara en 12" men jag misstänker att det spelar bra nog ändå (:

Okej Kim! Även om det oftast spelas årets "innelåtar" eller diverse dubstep/techno så spelas det även en del rock/metal så vill ju gärna att det ska prestera då med (:

dubstep är typ bara djupbas å hårdrock så vill man ha de mer "tajt"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
slanerislana skrev:

Vet du någon bas som är en bra "allrounder" ? Helst med ganska bra tryck i det hela..

10 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Boyakacsha skrev:
Allting beror på hur du har tänkt att köra.. Vilken impedans du ska ha på spolarna beror på hur du vill belasta steget och antalet basar du har tänkt använda. Steget ser inte ut att vara 1 ohm stabilt så ska du köra en bas så vill du ha 2x4ohms spolar, ska du köra två basar så vill du istället ha 2x2ohms spolar..

Hurvida grejjerna spelar har jag ingen aning om, ingen erfarenhet av varken basarna eller steget men mitt förslag är att du bestämmer dig för vad du vill ha och sparar ihop så du kan köpa allting i samma veva, det lönar sig alltid i slutändan att göra det ordentligt.

Hur kan jag avgöra om ett steg är 1 ohm stabilt? och vad har det för effekt på vad jag ska välja på basarna? Ledsen för nybörjarfrågorna men vill gärna va lite insatt i saken innan jag gör något förhastat..

Hitta mig en billig låda med 2 st knappt använda L7 12or men litar inte på de här färdigbyggda lådorna så om någon kunnig hade kunnat hjälpa mig med en ritning hade det varit mycket uppskattat! smile
Senast redigerat av slanerislana (24 juli 2012)

10 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
slanerislana skrev:

Vet du någon bas som är en bra "allrounder" ? Helst med ganska bra tryck i det hela..

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 juli 2012
I den prisklassen som L5/L7 ligger så finns det ett flertal, t.ex SPL Dynamics, B2 med flera.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Sök