3254
Sök

Kondensator eller batteri?

moklare
21 Inlägg
4 oktober 2006
Trådstartare
#1
Vilket är bäst egentligen?

Och finns det någon "tumregel"  vad som gäller storlek på kondensator kontra effekten på steget?

Har 2st  kicker L7 10" och ett audison LRx 1.1K  monoblock.

catch u on the flipside

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
4 oktober 2006
#2
batteri helt klart, sharky på forumet har gjort en faktaruta angående kondensator / batteri.

köp ett fint batteri och placera det nära steget, då ska det nog lösa sig för dig!

man lever bara en gång så lev väl!

Livin' loud
25 Inlägg
4 oktober 2006
#3
Batteri =P


Bas Connaisseur
436 Inlägg
4 oktober 2006
#4
Varför inte kondensator? Asså motivering tack så jag lär mig lite. ^^

Och den där tråden som sharky gjort, skulle någon kunna länka? smile

tack på förhand, michan

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

21 761 Inlägg
4 oktober 2006
#5
www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755  där är ett ställe som han har skrivit fakta. Använder man sökfunktionen så hittar man flera trådar med info.

Bas Connaisseur
436 Inlägg
4 oktober 2006
#6
Fattar iiiiiingenting :S

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

Piratpartiet
339 Inlägg
4 oktober 2006
#7
kondingen behöver ju ta sin energi nånstans ifrån, så varför köpa en sån? (tror jag har lärt mig nu efter sharkys alla försök att lära mig). kondingen tar ju sin energi från batteriet och om batteriet inte klarar av att leverera tillräckligt, vad gör en konding då för skillnad?

10 287 Inlägg
5 oktober 2006
#8
Precis. Steg 1 är alltid att se till att man har tillräcklig med matande energi bakom, dvs tillräckligt med generator, tillräckligt med batteri samt tillräckliga kablar.

En kondensator måste hela tiden förses med energi medans ett batteri (eller två...) har tillräckligt med energi för att klara sig i många minuter.

Nu säger jag inte att det är meningslöst att använda kondensator. Men jag är tveksam till nyttan. Problemet med en kondensator är dessutom att det kan skilja från steg till steg huruvida det gör någon nytta.

Så har man en budget som är tillräckligt stor för ett as till monoblock så får man hosta upp pengar till bättre generator och feta batterier för att tillgodogöra sig aset.

/Göran


Alphasonic skrev:
kondingen behöver ju ta sin energi nånstans ifrån, så varför köpa en sån? (tror jag har lärt mig nu efter sharkys alla försök att lära mig). kondingen tar ju sin energi från batteriet och om batteriet inte klarar av att leverera tillräckligt, vad gör en konding då för skillnad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 oktober 2006
#9
Jag trodde först att kondning var obligatoriskt för att råda bot på mina blinkningar i display, lampor vid hög volym och basdunk.

Gjorde bytet ifrån 21mm2-kabel och originalbatteri till 35mm2-kablar och 2st extrabatterier och jag kan med lätthet spela skallen av mig före en lampa börjar blinka igen. (1000W Fint monoblock och 2x12" 600/1200Wrms)

Det som skulle få mig att skaffa kondning är utseendet, alltid fräckt men nytta gör den nog minimalt...

Kanske den dagen man gör om skuffen igen...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

914 Inlägg
5 oktober 2006
#10
På tal om generator någon som vet nån sida därman kan köpa lite större generatorer ? var ju ett tag sen någon länkade till en sida med lite feta generatorer men lyckas inte hitta den.


Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
5 oktober 2006
#11
Ronnie.L skrev:
På tal om generator någon som vet nån sida därman kan köpa lite större generatorer ? var ju ett tag sen någon länkade till en sida med lite feta generatorer men lyckas inte hitta den.

Försök att få tag i en större från skroten och modda fästena eller så..

eller så har "Stinger" olika generatorer..

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
#12
www.x-parts.se  har också lite fetare generatorer. Det verkar som att Mercedes har 150-200A generatorer på några av sina modeller och Audi har 180A på någon modell, finns det att får tag på hos en skrot så är det nog ett alternativ.
Senast redigerat av Drönirettab (5 oktober 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 oktober 2006
#13
Drönirettab skrev:
www.x-parts.se  har också lite fetare generatorer. Det verkar som att Mercedes har 150-200A generatorer på några av sina modeller och Audi har 180A på någon modell, finns det att får tag på hos en skrot så är det nog ett alternativ.

Min original på 140A är väl lugn även om man ska in med tävlingsgrejor i framtiden?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
#14
Jadu, jag har ju inte byggt någon stor anläggning i bil så jag vet inte riktigt men det räcker nog ganska långt iaf. Det man kan göra är att försöka mäta hur mycket ström anläggningen drar i medelström när man krämar hyffsat mycket.

Men frågan är väl hur generatorn ska dimensioneras, ska den klara av den totala strömförbrukningen från anläggningen vid tävling eller ska den klara av förbrukningen vid vardagskörning med stereon på hyffsat hög volym. Jag vet inte om man brukar få ha igång motorn vid tävlingar, får man inte det så behöver den inte kunna klara av den maximala strömmen från alla steg tycker jag.
Här får nog de mer rutinerade säga sitt.

sixten
252 Inlägg
5 oktober 2006
#15
för varje kilowatt du har i bilen bör du väl åtminstonde ha 1 farads kondensator, de är väl en liten tumregel, stämmer då inte till 100 men, när lamporna börjar blinka hyffsat även när bilen är på så bör man skaffa kondensator...

batteri ska du inte behöva i första taget så länge du kör med kondensator, visst, de hjälper ju till men  smakar mindre än de kostar om du inte kör på riktiga tävlingssaker...

12 086 Inlägg
5 oktober 2006
#16
Jag är ganska rockie på ljud så ska inte brösta mig för mkt men jag resonerar såhär, en konding laddar ju upp sig mellan "kraftslagen", dessa kraftslag klarar inte batteriet att lämna på korrekt tid, men strömmen finns, men för slö.. de är då man använder en konding som laddar upp sig i batteriets takt och lämnar strömmen i takten som slutsteget vill ha den, alltså snabbare.

Motargumentera mig gärna så jag lär mig ev kunskaper=P

Jag har konding i min mazda nu o de jag märker är bla att när man basa med bilen av förr så såg man belysningen pulsera med basen.. typ strömmen räcker inte till alltså.. sen när jag montera konding så försvann de fenomenet helt?
Senast redigerat av JapMax (5 oktober 2006)

BaseLord
13 Inlägg
11 mars 2007
#17
Det här är ellära. Har man ett fett ljudsystem som drar mycket ström måste man ha bra strömförsörjning. Bra generator, Bra batterier. En kondensator är aldrig fel!

En kondensator kan hålla en mycket stor laddning en kort stund, det är vad den är gjord för, till skillnad från ett batteri. När man spelar musik behövs kraften fort! Ett batteri klarar inte alltid att lämna strömmen så snabbt som man vill. En kondensator kopplas parralellt med batteriet. Batteriet laddar alltså upp kondensatorn och den finns där som en kraftreserv som svarar mycket snabbare än batteriet. Fenomenet att det blinkar i alla lampor i bilen beror på spänningsfall. Kraftuttaget är för stort och segt än vad strömförsörjningen klarar av. Förstärkare mår inte bra av att jobba med en spänning som hela tiden går upp och ned.

Ett eller flera bra batteri och en stor kondensator är toppen!

Om man inte vet vars man ska är det inte lönt att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme.


Sök