2688
Sök

Hur länge får jag köra efter besiktningen?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
25 juli 2012
ombes behöver man inte beställa tid till. bara att dyka upp och checka in så brukar det ta en kvart innan dom har tid.

står på bes-pappret

Muttley
25 juli 2012
Trådstartare
Ja du har körförbud men de står inte på nätet men polisen ser de ändå. Och att skicka något från Amsterdam hit tar 3-4 dagar du har haft ett år på dig

Så var vi klara?

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Ja du har körförbud men de står inte på nätet men polisen ser de ändå. Och att skicka något från Amsterdam hit tar 3-4 dagar du har haft ett år på dig

Så var vi klara?

Om det inte står på bilprovningens hemsida att jag har körförbud, så har jag ju inte det?
Så du menar att när man får en månad, och det står "KÖRFÖRBUD INTRÄDER om inte ny kontroll utförs blabla"
Så har man körförbud ändå? fast det står just där att man inte har det?

Och vad har den saken med här att göra? spela roll om jag har haft 10 år mig.
Senast redigerat av Kalltkaffe (25 juli 2012)

Självlärd
3 083 Inlägg
25 juli 2012
Nej det står inte att du har körförbud. Men du får fortfarande inte bruka fordonet "normalt". Du får endast köra fordonet till från bilprovningen och HEM eller till VERKSTAD! Även om det inte står körförbud så har du i teorin körförbud eftersom du inte får bruka fordonet "normalt" som ovan nämnt.

Och sen kan det ju vara så att det kan vara någon som avbokar sin tid och om du kollar då och då så kan du ju ha chansen att få den tiden. Vet många som har bokat tid och sen suttit och kollat och hittat en tid närmare än den dom tidigare bokat.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
Nej det står inte att du har körförbud. Men du får fortfarande inte bruka fordonet "normalt". Du får endast köra fordonet till från bilprovningen och HEM eller till VERKSTAD! Även om det inte står körförbud så har du i teorin körförbud eftersom du inte får bruka fordonet "normalt" som ovan nämnt.

Och sen kan det ju vara så att det kan vara någon som avbokar sin tid och om du kollar då och då så kan du ju ha chansen att få den tiden. Vet många som har bokat tid och sen suttit och kollat och hittat en tid närmare än den dom tidigare bokat.

Okej, tack.

Ja men jag tänker köra normalt, det finns kryphål och som sagt i tråden så är det inte stor risk att man åker dit, har blivit stannad förut i min Volvo 940 som inte hade körförbud fast jag inte fick köra mer än nödvändigt, dom sa inget.

Så jag vet hur det funkar, jag kan få böter men högst osannolikt, för jag tolkar "du får inte bruka fordonet mer än nödvändigt för att få felen reparereade".. det tolkar jag som att jag kan åka och hämta ett verktyg eller något sånt.

Men det vad jag tolkar, andra tolkar olika, och de får jag isåfall ta med polisen om/när jag blir stannad. Ville bara höra om det blev körförbud på papprerna den veckan. Men det blir det alltså inte.

Och som sagt, har stått på väntelista sen förra veckan, det har inte kommit in en återbudstid alls.. så jag vågar inte riktigt lita på att det kommer en ny tid. Så därför besiktar jag nu, och kör runt i en vecka/tills jag får lambdasonden och åker in och besiktar igen bara?
Senast redigerat av Kalltkaffe (25 juli 2012)

Självlärd
3 083 Inlägg
25 juli 2012
Ja verktyg borde man ju få åka och hämta för att kunna reparera felen. Och ja att bli stannad är ju ganska osannolikt. Farsan vart stannad 1 gång på 25 år tongue.

Nej man kan väl förenkla det genom att säga att man får körförbud fast ändå inte.... typ tongue

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
Ja verktyg borde man ju få åka och hämta för att kunna reparera felen. Och ja att bli stannad är ju ganska osannolikt. Farsan vart stannad 1 gång på 25 år tongue.

Nej man kan väl förenkla det genom att säga att man får körförbud fast ändå inte.... typ tongue

Ja :p finns ju lite kryphål där, men annat vore om jag fick körförbud på papprerna direkt efter jag rullat ut från besiktningen på Fredag :p då hade jag inte kört, för då är risken större att få böter smile

Självlärd
3 083 Inlägg
25 juli 2012
Kalltkaffe skrev:
Volvo142_73a skrev:

Ja :p finns ju lite kryphål där, men annat vore om jag fick körförbud på papprerna direkt efter jag rullat ut från besiktningen på Fredag :p då hade jag inte kört, för då är risken större att få böter smile

Ja exakt. Finns kryphål i allt.

Jo vet en som fick spanska flaggan i rutan. Och sen gick han o körde bilen därifrån vilket slutade med att besiktningsgubben hade ringt polisen xD.

335 Inlägg
25 juli 2012
Kalltkaffe skrev:
tobbe456 skrev:
Du har ju själv citerat alla texter, och står vl ganska klart vad som gäller! Oavsett om det står "Körförbud -Ja" eller inte efter du har fått en 2a på besiktningen så får bilen ENDAST framföras till verkstad och besikning ect. Inte köra runt som vanligt, TROTS att det står att du har en MÅNAD på dig.
Oddsen att man åker dit på en sådan sak är inte gigantisk, men som nämnts tidigare, möter du fel person så blir det böter, eller olovlig körning eller vafansomhelst....

3dje gången gillt tolkar jag det som att du endast har en vecka på dig att åtgärda felen, men samma princip gäller som första eller andra gången, dvs, köra kortaste väg till verkstad eller till besiktning...

Inget annat gäller! Du får inte köra runt med bilen när den inte gått igenom besiktningen, och du har haft några st på dig, så jaga lambdasonden istället för att lusläsa lagtexterna ;D

Avboka besiktningen, jaga avbokade tider varje morgon så kommer du snart få en ny tid, bara du e beredd att åka med kort varsel..   Skaffa fram numret till platscherfen så gåre fortare också wink

Men jag fattar precis hur man får åka, frågan är om det kommer stå att jag har körförbud den veckan, inget annat.
Vadå jaga lambdasonden? jag har beställt en, men du kan gärna få flyga till amsterdam och hämta den åt mig?

Jaga tider? jag står ju fan på väntelista, det kommer inga nya tider och dom andra tider är långt borta, vad är det som är så svårt att förstå? svara på frågan eller skriv inte alls.

ojj, du var snarstucken, problemet är bara att du fått svar på frågorna 100ggr om wink  Självfallet kan du köra bilen hur mycket som helst, men du får inte...   Sen är det ganska mycket man får och inte får göra, och det är många som skiter i det så...  Gör hur du vill! Vad vi som privatpersoner kan se på nätet om en bil skiljer sig rätt rejält mot för vad ordningsmakten kan.. Men oddsen att du åker dit är väl inte så stora, dock skulle jag inte vilja vara inblandad i en olycka eller liknande 20 mil hemifrån..

De som är det sköna i alla fall är att det inte är bromsarna eller liknande som du fått nedslag på, utan bara rent utsläppsmässigt..  Då är det ju säkert att vara i trafiken iaf.
Nej, jag är inte sugen att åka till amsterdam för att hämta din lambdasond, menade bara att du skrivit och citerat och fått svar flera gånger om men det verkar inte duga ^^ 

Väntelistan hos bilprovningen tycker jag fan inte funkar, bättre att sitta på nätet på mornarma och kolla, eller ringa direkt till stationen/besöka.. Sen har inte du drop in tid eftersom detta är en ombes? Eller har jag missat nått?

Tuta och kör du, akta dig för farbror polisen bara big_smile

Sök