3722
Sök

Bekymmer vid topprenovering. Volvo 531

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Tja.

Har ett par toppar liggandes så tänkte ge mig kast i att lära mig renovera de lite.
Iaf åkte och köpte indianpinne och pasta och en ventilbåge. Hade grova bekymmer med att få bort 4ans avgasventil på 531an. iaf. Tog och tvättade toppen så den blev hyfsat ny och lät torka mm.

Gjorde lite indianpinne och fick de blanka och bort med det svarta prickarna så att säga.
Sen vart det dags att sätta på ventiltätningen? (rätt namn?) på insugsventilen. De gamla var lite halvhårda och de nya är mjukare. Dock får jag fan inte över de över ventilstyrningen där de ska sitta.
Hade sönder en så la ner för veckan wink   Hur monterar man dessa fanskapen? Min hayne's bok ligger dessvärre flera mil bort.

Sen fick jag med ett par packningar jag är osäker på om man ens ska använda? 4st oringar stor som en 10 krona. En halvmåne i tjockt gummi.

En annan fråga är kan man köpa nya dessa ventiltätningar? (rätt namn?) på Volvo, Meca Mekonomen etc? Kanske det skiljer mellan 530 och 531?

52 Inlägg
29 juli 2012
montera ventilstyrningar brukar inte va nån större problem. anväönd olja så glider dom på lättare.

Sök