4126
Sök

ruggiga problem vid avgasbytet samt grenrörsbytet 200sx s13

284 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
#1
Tjenare! jag har stött på en hel del ruggiga problem i samband med att jag ska byta till 3 tums avgas med nytt kromat grenrör! för de första så har bultarna vid downpipen rostat fast! och sen sitter dom jävligt dumt ..... där har jag iallafall fassnat , har lyckats fått av avgaset hela vägen till downpipen. men vid den tog det stopp sen. och hur sjutton ska man kunna få av det där grenröret när 2 bultar sitter helt gömda undertill? Nån som är duktig med avgasbyte på 200sx som kan hjälpa till lite så vore det tacksamt..

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 mars 2007
#2
Bultarna Mellan DP och FP kan vara fruktansvärda att få bort, jag fick kapa bort mina.
Om det är så i ditt fall och du inte köpt någon ny och större DP så är det bara att kapa av bultarna, borra nya hål och gänga om.

Bild på hur mina pinnbultar och muttrar såg ut: http://200sx.kicks-ass.net/insane/img43ed231acaa6a.jpg


284 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
#3
tackar för tipset hehe .. va oxå i dom där banorna att kapa av dom på nå vis. så då blir de nog så , har försökt fått bort dom där bultarna i några timmar nu haha .... och som tur är så har jag nytt dp o fp smile

preem pump
836 Inlägg
10 mars 2007
#4
bultarna till grenröret får du ta underifrån
det är INTE varken kul elleer enkelt

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 mars 2007
#5
NightblizZ skrev:
tackar för tipset hehe .. va oxå i dom där banorna att kapa av dom på nå vis. så då blir de nog så , har försökt fått bort dom där bultarna i några timmar nu haha .... och som tur är så har jag nytt dp o fp smile

Har du både ny DP och FP så behöver du ju inte lossa dom från varandra, lättare att skruva bort DP´n från turbon och låta FP`n sitta kvar på DP´n.


2 117 Inlägg
11 mars 2007
#6
Grenrörets muttrar på undersidan tar du lättast bort med en ledad blocknyckel med inbyggd spärr. Finns för en hundring på Biltema. Det är trångt men det går.


74 Inlägg
11 mars 2007
#7
Vad är det för storlek på grenrörsmuttrarna? Är det 13 eller?

284 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#8
13 eller 14

2 117 Inlägg
11 mars 2007
#9
De flesta muttrar på S13 är 12. För grenröret har jag för mig att det är 14


284 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#10
allt löste sig till sist för mig! smile tack för alla tips jag fick hehe .. fick kapa av avgaset jäms med downpipen för att bultarna hade rostat sönder.. det som krävdes var starkt psyke .. de kommer man långt med , sen använde jag mig av en ledad blocknyckel och det funka perfekt till nästan allt som skulle av , mycket bra att ta till vid grenröret. nu väntar endast monteringen av dom nya sakerna sen är de bara att tuta o köra!

727 Inlägg
12 mars 2007
#11
hehe ja visst är det skoj att demontera grenröret hmm mitt är ett jädra orm-bo och det fick man pyssla lite speciellt med.. hoppas de går fint å få på de nya grejerna nu och att det är bra passform på det, då vissa har problem med att grenröret tar i ventilkåpan och frontpipen kan peka ut lite väl fel, men som du sa, PSYKE är bra att ha om man är glad ägare av en s13 big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök