2690
Sök

Något är fel men vad ( Saab 9000 bränsle / dator )

355 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
Vet inte hur mycket soppa det var i bilen när jag köppte den
men bilen började  gå jävligt konstigt och dog om man röde gasen, CE lampan tänds och går bara köra den på tomgång, Färddaton talar om för mig att jag har bensin kvar för 3.3 Km men kort effter så dör bilen och vill inte starta en då att det är 3.3Km kvar

Tankar upp den 15L exact och åker 4.8 mil och soppalampan tänder och under färd så tikar färddaton  ner jävligt fort från 150 till 91 enligt färddaton på 4.8 mil
nu när jag ställde bilen har jag  kört  8 mil ganska exact och  har kvar i tanken för 6 Km till
höl den mellan 0.6 - 0.7 l/m

Står man barta på tomgång så kan man  se hur den räknar ner  hyvsat fort 
stämmer min uträkning så ligger den och drar 0.1 - 0.5 L/min på tomgång om man skla gå effter färddaton.

Så enligt  färddaton så drar saaben  dubbelt så mycket som min  cheva van som dricker mellan 1.5 - 2 l/m

Bilen läker ingen soppa va jag vet  och besiktningen sa inget om det heller och det luktar itne bensin  om bilen heller

pigg som fan är den, går inte oroligt  alls
Om man gasar upp och sotar ur den så har man hellt plötsligt  5 - 6 liter extra i tanken
lika så om man stänger av bilen en stund så har man mer enligt daton och  mätaren 

vad kan detta bero på
är färddaton kass eller är det kanske  soppagivaren som är kass ?
någon som varit med om detta förut ?
va kan man göra ?

355 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Ingen som vet vad detta kan bero på ?

550 Inlägg
11 mars 2007
Man ska inte lita på en färddator. Tanka fullt nollställ trippen och kolla när du tankar nästa gång. Då vet du vad den drar.

658 Inlägg
11 mars 2007
Testa att göra som föregående talare sa, färddatorn är inte känd för att ge helt rätt värden smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

355 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Jo men det är inte bara  färddaton som sjunker fort som fan
utan tankmätaren gör det med
allt funkar som det ska på min CC -92

färddaton kan visa fel de vet jag men då kan man ju kolla  på den analåga mätaren
i den röde så ser man  med ögat hur  mätaren sjunker i samma takt som  den digitala

analåga mätaren ska la inte gå på färddaton ?
och man har itne råd att tanka  så mycket nu  för tiden

Och om den nu inte drar så mycket så är det tankgivaren som är muppad på någe set

man vågar ju knappt köra med den

550 Inlägg
11 mars 2007
Matte1979 skrev:
och man har itne råd att tanka  så mycket nu  för tiden

man vågar ju knappt köra med den

Kostar det mer att fylla tanken????? Jag trodde literpriset var samma oavsett hur mycket man tankar.

5 710 Inlägg
11 mars 2007
Skit i vad nålar och siffror säger.
Tanka upp bilen, kör 10mil, tanka igen på samma pump och räkna fram vad förbrukningen är.
Ser du DÅ att den tar 2l/mil kan du börja felsöka.

MVH Jonas
..............

8 885 Inlägg
11 mars 2007
Som jonTe skriver, Tanka fullt och nolla trippmätaren.

Fotograf på tierpidag.se

1 414 Inlägg
12 mars 2007
Låter som om din volym-mätare i tanken har gett sig... tror att det sitter vanlig flotör i 9000...

99% av fallen är det sensor eller mätar fel och inte fel på själva "datorn"...
Senast redigerat av Founder (12 mars 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

355 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Och den sitter i tanken  på givaren då ?
tror  med att det är  det

för om den hadde dragit så mycket som  allt visar att den gör så skulle den ju itne gå så bra som den gör.

5 710 Inlägg
12 mars 2007
Matte1979 skrev:
Och den sitter i tanken  på givaren då ?

Ja, i bränslepumpsarmaturen.

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
12 mars 2007
hmm, tankmätarna på 9000 är ju inte kända för att visa direkt rätt när soppan börjar tryta.. Tex. motsvarar första 3:djedelen av mätaren ca 55-60% av bränslenivån, på min bil, sen sjunker den snabbt som bara den.. Tanka fullt och testa!!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök