4481
Sök

Felsöka tändmodul-tändspole!?

10 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
TJena, Tjejen har en renault clio 1.4 - 95 som igår inte startade alls..

ingen gnista på stift, ingen gnista om jag jordar direkt från spolen heller... fick för mig att de skulle vara spolen som tagit sitt sista andetag men sen kom jag in på att de kan ju lika gärna vara tändmodulen kanske?

kan man på något sätt felsöka, ohm-mäta eller överhuvudtaget konstatera vilken av komponenterna det är som inte sjunger i kör?

det är 5 kablar in i modulen, mäter jag på två av dom har jag 12 volt som sig bör när tändningen är påslagen, 0 volt ut ur modulen in mot spolen, men visst ska de inte ligga ström på spolen direkt när man vrider på nyckeln va? det ska väll matas vidare när man vrider på starten eller har jag fel? på en spole är det ju offtast bara 2 poler (+och-) men jag har även ett flatstift som de sitter en kabel rakt ner i fjäderbenstornet som jordar...

Kan man mäta någon av grejjerna eller på nått sätt konstatera felet är alltså frågan kort och gott! smile

Grymt tacksam om någon skulle kunna lösa det här lilla mysteriet som gör mig sömnlös om nätterna mad

ser ut på detta vis, kontakten längst till höger i bild saknar stift så dom hålen är tom bara 5 stift alltså, 3 och 2:  http://bilder.lagabasen.se/delar/1025/102512208vy1.jpg

Sök