3813
Sök

Dimljus vill inte starta - Audi

Kzone
27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har precis införskaffat mig en Audi A6 -01.
Allt fungerar som det ska, men inte dimljusen.
När man drar ut knappen så att dimljusen ska starta så händer ingenting.
Det lyser ingen lampa på instrumentpanelen heller.
Har kollat säkringen för dimljusen och den är hel.

Är det något jag missat?
Både fram och bak är ur funktion.
(Helljuset fungerar)

Tack på förhand!
/K

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Avstängd
10 388 Inlägg
6 augusti 2012
#2
Kzone skrev:
Har precis införskaffat mig en Audi A6 -01.
Allt fungerar som det ska, men inte dimljusen.
När man drar ut knappen så att dimljusen ska starta så händer ingenting.
Det lyser ingen lampa på instrumentpanelen heller.
Har kollat säkringen för dimljusen och den är hel.

Är det något jag missat?
Både fram och bak är ur funktion.
(Helljuset fungerar)

Tack på förhand!
/K

Lyser lamporna i vredet? Lyser rött när dimljuset är avstängt och grönt och gult(när knappen är utdragen iaf på faceliften).
Och du har den vriden till "minst" parkeringsljus? På faceliften går det dock inte att ens dra ut den om man inte är på "minst" läge "parkeringsljus"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Kzone
27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#3
Har varit ute och kollat. Den ändrar ingen färg. Lyser dock rött.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Avstängd
10 388 Inlägg
6 augusti 2012
#4
Hmm...SKULLE kanske kunna vara så enkelt som att vredet är kasst (bara spånar). Borde ju dock lätt gå att mäta upp

(Rött lyser det ju i "av-läge", om det sen inte ändrar när den dras ut så, ptja...vredet låter ju inte otänkbart. Fram med multimetern)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2012
#5
1: Vredet, kanske...
2: Kontakten (kan finnas flera..) på baksidan av instrumenthuset sitter inte i ordentligt. Hade det "felet" på en av mina bilar när just dimljuset inte fungerade, o inte serviceindikatorn heller...Kollade så alla kontakterna till instrumenthuset satt i ordentligt (3 st på den bilen) o vips så hoppade allt igång, dimljus serviceindikator o allt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kzone
27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#6
Finns det något annat sätt att kolla detta på, då multimeter inte är ett alternativ? (läste nu från carfox, att bilen fått anmärkningar på dimljusen.) kan tidigare ägare ha kopplat ur dem på något sätt?

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Kzone
27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
1: Vredet, kanske...
2: Kontakten (kan finnas flera..) på baksidan av instrumenthuset sitter inte i ordentligt. Hade det "felet" på en av mina bilar när just dimljuset inte fungerade, o inte serviceindikatorn heller...Kollade så alla kontakterna till instrumenthuset satt i ordentligt (3 st på den bilen) o vips så hoppade allt igång, dimljus serviceindikator o allt.

Har du en smidig anvisning om hur man ska ta bort instrumenthuset?

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2012
#8
Nix. Men instrumenthuset borde sitta med 2-3 skruvar man kommer åt rätt lätt. Det kan tänkas att ratten måste ställas i ett visst läge för att kunna lirka ut huset, eller att ratten måste demonteras i värsta fall. Tänk bara på att koppla loss batteriet när du gör detta, om du inte vill ha en lysande airbag-lampa i värsta fall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kzone
27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#9
Har hittat en fin video på youtube, som visar hur jag ska ta bort instrumentpanelen.
Tänkte testa det imorgon.

Men är det en kontakt till instrumentpanelen som kan sitta löst menar du?
Skulle det påverka om dimljuset fungerar eller ej?

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2012
#10
Så var det på min BMW från -98. Dimljusen (bak & fram) var stendöda. Relän+säkringar+dimljuslampor var OK. Kontrollampan tändes ej i instrumenthuset när man tryckte på dimljusknapparna. Serviceindikatorn var stendöd. Fanns 3 kontakter på instrumenthuset, varav en inte satt i helt, tryckte i den helt o allt funkade med en gång. Om det är samma för dig vet jag inte, men värt att kolla kanske?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kzone
27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#11
Hoppas verkligen att det är så enkelt! Nästan sugen på att trotsa regnovädret/mörkret och gå ut och fixa med det nu.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2012
#12
Har du kollat säkringarna? Relät? Eller om det finns flera relän? Lamporna? Strömställaren? Jag kollade allt detta innan (nåja, lamporna o säkringarna iaf). Lyckades dock inte få reläna "att klicka" med tre olika strömställare, bytte även till ett fungerande relä men samma visa...Kvar fanns då möjligheten till "kabelbrott" eller att nåt inte satt i ordentligt i instrumenthuset/instrumenthus-fel. Eftersom det i mitt fall inte bara vara dimljusen som var defekta utan även serviceindikatorn (den sitter i instrumentpanelen) så låg det nära till hands att misstänka att det var nåt enklare "kontatktfel" på just instrumentpanelen...O i mitt fall var felet mycket enkelt. Kan vara lika enkelt för din del, eller inte. Men som sagt värt att kolla.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kzone
27 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#13
Har fixat problemet! Fick tag på nummer till den förra ägaren och frågade ut honom lite. De hade kopplat ur dimljusen för honom på besiktningen. Men nu har jag fixat det och de lyser både skarpt och bra!
Tack för alla svar! Kan vara bra att ha dessa i baktanke i framtiden!

Med vänlig hälsning,
/K

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2012
#14
Gott att det löste sig så enkelt iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök