2758
Sök

För Saab 9-3 Aero Balance Shafts Bearings ? ?

21 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Var man kan hitta "Bearings" för "Balance Shafts" för Saab 9-3 Aero 2002. Och Vad heter de på Svenska?
Problemet är att oljer tryck är dåligt till tredje cilinder för vevaxel (camshaft) eller jag tror att "bearings" är sönder.

Tack, om någon kan hjälpa mig.
Senast redigerat av HYPEROX (9 augusti 2012)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 augusti 2012
Bearings = Lager
Balance Shaft = Balans Axel

Om du har haft dåligt med oljetryck så är det nog vevaxellagren som gått, altså hör du ett knackande från motorn. Balansaxlarna sitter ju på sidan av blocket, alrdig hört talas om problem med dom efter som dom inte belastas på något sätt utan bara snurrar med motorn för att balansera motorgång med vikter. Vevaxellager hittar du hos din Saab återförsäljare, ev. Speedparts/Mecca/Mekonomen/Biltema.

9-3 -02 har ju oilsludge motorn så kan också vara kamkedja/balansaxelkedja som har oljud för sig, men inte ovanligt med lager heller om motorn kläggat igen.

Om du vill ha mer hjälp eller samma på engelska skicka PM.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

21 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Tack Tack så mycket för Hjälp.
Vi plockade av motorn. Och Lager på balans axel var dåligt och olje gick inte till 3# vevlager. Så den började knacka.

De så till mig att jag måste eller byta balans axel och lager för balans axel... om jag vill fixa problem eller de kan ta ut balans axlar , det är 2 som är i motorn och de säger att efter detta motor vill fungera bättre.

och min vevaxel sönder så jag har köpt en 2nd hand och vi gjörde den på första steg 0,25mm, och köpte jag också alla lager som är på 0.25mm för att den är inte mer standard.

Var man hittar lager för balans axlar...
Skickade mail till speedparts and mekonomen dem har inte den. Så köpte jag bara kolvringar från speedparts.

TACK IGEN FÖR HJÄLP Crilly!!!!!
Senast redigerat av HYPEROX (13 augusti 2012)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 augusti 2012
Aldrig hört talas om att man byter lager till balansaxlarna...
Kan kolla imorgon på jobbet om jag hittar dom som lösa delar eller om det e block som gäller. (Jobbar hos en Saab-verkstad)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Sök