3287
Sök

Volvo 940 Turbo, orolig skakig gång

164 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har då en Volvo 944 fulltrycks turbo -93 med dessa modifieringar: viking ecomax chip bränsle och tändning, 3 tums avgassystem från turbon med racekat, öppetfilter och 0.9 bars laddtryck. Problemet är att motorn började bete sig helkonstigt efter att jag gasade ur bilen på motorvägen lite, märkte att det började vibrera som fan så jag svängde av och kollade läget. Motorn skakar rejält, på alla varvtal, laddtrycket fladdrar även på tomgång men är annars stabilt, och varvtalet är alltid någorlunda stabilt. När man motorbromsar så försvinner vibrationerna helt. Effekt mässigt verkar den gå helt normalt. Startmotorn började krångla lite också, den går i 1 sec, sen går den inte i en 1 sec och sen går den i 1 sec och så  vidare när man vrider på tädninglåset.

Jag har kört en bra bit men inte fått en enda felkod. Har försökt lyssna efter pysljud från en slang som hoppat av och dylikt men hör/hittar inget förutom att det pyser lite ur det öppna luftfiltret på tomgång. Det är jag osäker på om det ska göra. Har även testat att koppla ur luftmassemätarn och lambdasonden men den vibrerar fortfarande jävulskt. Lossade på ett tryckrör och luftmassemätaren för att se om turbon var boven i dramat men det verkade den inte vara för motorn vibrera precis lika mycket ändå.

Intercooler tror jag inte att det är för då skulle väll effekten försämras rejält?
Kanske kan va något med turbon som kukat ur? Bilen drar olja sen innan och det är olja i vakumslangen mellan turbo och wg så den är knappast i bästa skicket.
Något med tänd eller bränslesystemet borde ju ge felkod, smatter eller dålig effekt?


Tar imot alla tips och ideer om vad felet kan vara med glädje! smile
Senast redigerat av Rake (2 juni 2012)


140 Inlägg
3 juni 2012
#2
När bytte du tändstift senast? har du kollat rotor och fördelarlock? för det låter som att den inte går på alla cylindrar.

164 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#3
_mattsson_ skrev:
När bytte du tändstift senast? har du kollat rotor och fördelarlock? för det låter som att den inte går på alla cylindrar.

Tändstift var kanske några månader / 500 mil sedan. Rotor och fördelarlock har jag inte kollat men jag har en ny rotor och fördelare liggandes, samt en komplett 531 topp. Så jag ska slipa in ventilerna på den och byta alla packningar och sen slänga på den och då bör väll problemet försvinna. Ska väll inte vara några problem att köra utan natriumkylda avgasventiler eller?

Men om den inte går på alla cylindrar borde den inte gå som skit då? Fasst den kanske går hyfsat ändå när man öser på 1 bars laddtryck. Jag kör även på cirka 50% etanol, så det kanske kan va nån skit som löst upp sig och fassnat i en spridare?

Och om den bara går på 3 cylindrar eller går på 3 cylindrar och taskigt på den fjärde, borde jag inte få felkod för för fet eller för mager bränsleblanding? För då far ju oförbränt bränsle, och oanvänt syre rätt in i avgassystemet. Lambdasonden har inte heller nåt sitt max läge det har jag kollat, den jobbar inom sitt fönster.
Senast redigerat av Rake (3 juni 2012)


140 Inlägg
4 juni 2012
#4
Om du kör på 50% etanol så har du garanterat felet där.för många bilar går inte ens bra på 95oktan bara för att det är 10% etanol i. jag själv har gått över på 98oktan för bilen börja spika när dom hade i mer etanol i 95oktan.

164 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#5
_mattsson_ skrev:
Om du kör på 50% etanol så har du garanterat felet där.för många bilar går inte ens bra på 95oktan bara för att det är 10% etanol i. jag själv har gått över på 98oktan för bilen börja spika när dom hade i mer etanol i 95oktan.

Det spikar ju mindre med etanol, det har högre oktan tal än både 95 oktan bensin och 98 oktan bensin. Antas då att rätt mängd etanol sprutas in. Man kan få mer effekt med etanol för att du kan köra med högre komprission eller laddtryck utan att det spikar. Men i vilket fall som helst så var det inte felet, var ett tändstift som hade smält och skadat en avgasventil, men det är inte omöjligt att det är pågrund av att jag kör med en del etanol. För det krävs ju mer mängd etanol per kg luft än vad det krävs med bensin och det är det inte säkert att den har fått det på fulllast. På tomgång och dellast är lambda kontrollerat men inte på fullast.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 juni 2012
#6
Rake skrev:
_mattsson_ skrev:
Om du kör på 50% etanol så har du garanterat felet där.för många bilar går inte ens bra på 95oktan bara för att det är 10% etanol i. jag själv har gått över på 98oktan för bilen börja spika när dom hade i mer etanol i 95oktan.

Det spikar ju mindre med etanol, det har högre oktan tal än både 95 oktan bensin och 98 oktan bensin. Antas då att rätt mängd etanol sprutas in. Man kan få mer effekt med etanol för att du kan köra med högre komprission eller laddtryck utan att det spikar. Men i vilket fall som helst så var det inte felet, var ett tändstift som hade smält och skadat en avgasventil, men det är inte omöjligt att det är pågrund av att jag kör med en del etanol. För det krävs ju mer mängd etanol per kg luft än vad det krävs med bensin och det är det inte säkert att den har fått det på fulllast. På tomgång och dellast är lambda kontrollerat men inte på fullast.

bilen får ju inte rätt mängd bränsle när du kör på så mycket e85. motorn spikar och det blir varmt så in i helvete, och nånting smälter. grattis du lärde dig nyss den hårda vägen smile


164 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#7
Alex-s skrev:
Rake skrev:
_mattsson_ skrev:
Om du kör på 50% etanol så har du garanterat felet där.för många bilar går inte ens bra på 95oktan bara för att det är 10% etanol i. jag själv har gått över på 98oktan för bilen börja spika när dom hade i mer etanol i 95oktan.

Det spikar ju mindre med etanol, det har högre oktan tal än både 95 oktan bensin och 98 oktan bensin. Antas då att rätt mängd etanol sprutas in. Man kan få mer effekt med etanol för att du kan köra med högre komprission eller laddtryck utan att det spikar. Men i vilket fall som helst så var det inte felet, var ett tändstift som hade smält och skadat en avgasventil, men det är inte omöjligt att det är pågrund av att jag kör med en del etanol. För det krävs ju mer mängd etanol per kg luft än vad det krävs med bensin och det är det inte säkert att den har fått det på fulllast. På tomgång och dellast är lambda kontrollerat men inte på fullast.

bilen får ju inte rätt mängd bränsle när du kör på så mycket e85. motorn spikar och det blir varmt så in i helvete, och nånting smälter. grattis du lärde dig nyss den hårda vägen smile

Jajjemensan, man måste ju testa för att se om det går eller inte! Är ju inget stort jobb att byta topp på en sån här maskin iallafall så.


258 Inlägg
11 augusti 2012
#8
bränsle innehåller en viss mängd olja i sig, det gör inte e85 så slitaget ökar med.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

164 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#9
DriveOrDie skrev:
bränsle innehåller en viss mängd olja i sig, det gör inte e85 så slitaget ökar med.

Så du menar att bensin då innehåller olja? Det hade jag ingen aning om men jag visste att iallafall diesel smörjer också. Men om då bensin innehåller olja som du säger hur kommer det sig att E85 inte innehåller det alls då om E85 innehåller en del bensin??


258 Inlägg
13 augusti 2012
#10
Rake skrev:
DriveOrDie skrev:
bränsle innehåller en viss mängd olja i sig, det gör inte e85 så slitaget ökar med.

Så du menar att bensin då innehåller olja? Det hade jag ingen aning om men jag visste att iallafall diesel smörjer också. Men om då bensin innehåller olja som du säger hur kommer det sig att E85 inte innehåller det alls då om E85 innehåller en del bensin??

jo så sätt så finns det en del men det är jo inte den mängden som smörjer, det mycket mindre anser jag.

P.S. körde en 745 glt med ren etanal flera tankar den sista jag pressade så kolven smälte och då var det slut för den motorn. Så jag tycker det är en bevis på det med.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 augusti 2012
#11
DriveOrDie skrev:
Rake skrev:
DriveOrDie skrev:
bränsle innehåller en viss mängd olja i sig, det gör inte e85 så slitaget ökar med.

Så du menar att bensin då innehåller olja? Det hade jag ingen aning om men jag visste att iallafall diesel smörjer också. Men om då bensin innehåller olja som du säger hur kommer det sig att E85 inte innehåller det alls då om E85 innehåller en del bensin??

jo så sätt så finns det en del men det är jo inte den mängden som smörjer, det mycket mindre anser jag.

P.S. körde en 745 glt med ren etanal flera tankar den sista jag pressade så kolven smälte och då var det slut för den motorn. Så jag tycker det är en bevis på det med.

Den gick för snålt troligtvis vilket gjorde att du fick spikningar som smälte kolven... Ren e85 är inga problem att köra på bara bilen får rätt lambda. Ska ligga runt 0,8-0.85 på fullgas om det är turbo.

En 940 turbo bottnar turbon runt 0,9-1 bar och spridarna jämt efter de om man kör på bensin. Kör man etanol så bottnar de mycke tidigare

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök