3051
Sök

Någon som vet exakt hur många bilar man får ha per år?

474 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Hej! Har kollat runt på nätet, men bara hittat folk som tror sig veta att man får bara sälja 5 bilar, medans en annan säger 15..
Är det skillnad om jag äger 5 stycken bmw m5 eller 5 stycken volvo 740?

Skulle vara kul att få veta, om de finns nån som vet :)

Tack på förhand!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
11 augusti 2012
Varför skulle du inte få ha så många du vill? tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Evildan
11 augusti 2012
Du får äga/sälja/köpa hur många bilar du vill på ett år.
Finns ingen gräns och har heller aldrig funnits någon gräns.
Däremot kan skattemyndigheten få upp ögonen för dig om du har flera bilar samtidigt som dessutom är "dyrare/nyare" bilar som löpande byts ut.
Antar du menar VOLVO (inte BMW) 740 kontra BMW M5 och svaret står ovan.
Ring ditt lokala skattekontor och fråga om du fortf är osäker.

474 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Okej, hade för mig att dom vart grinig efter typ 7-8 bilar :p
Man vill ju inte direkt betala skatt som bilhandlarna gör wink

Trucker
2 710 Inlägg
11 augusti 2012
Hört (bara hört) att skatteverket anser dig som företagare om du byter ett ex antal bilar på ett år. o vill att du ska skatta för de..

Fart missbrukare

JFfoto
11 augusti 2012
Dom ber ju inte en skatta och hålla på direkt, dom frågar nog först om det nu skulle bli något, och då kan man ju kanske lugna ner sig lite. Kör ba tills dom säger något :p

1 854 Inlägg
11 augusti 2012
Evildan skrev:
Däremot kan skattemyndigheten få upp ögonen för dig om du har flera bilar samtidigt som dessutom är "dyrare/nyare" bilar som löpande byts ut.

Helt rätt svar

Evildan
11 augusti 2012
onej84 skrev:
Evildan skrev:

Helt rätt svar

Bugar smile

Dessvärre kommer tråden nu i god tradition
(fast svaret redan är skrivet och allt är klargjort tydligt och lättfattligt)
att fyllas på med diverse mer eller mindre troliga hörsägner o rent BS som inte på något vis går att verifiera. exempelvis: min polares kompis kusins fasters granne kände en kille som...osv neutral

474 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Tack för svaren gott folk, ni har varit till stor hjälp smile

1 854 Inlägg
11 augusti 2012
Evildan skrev:
onej84 skrev:
Evildan skrev:

Helt rätt svar

Bugar smile

Dessvärre kommer tråden nu i god tradition
(fast svaret redan är skrivet och allt är klargjort tydligt och lättfattligt)
att fyllas på med diverse mer eller mindre troliga hörsägner o rent BS som inte på något vis går att verifiera. exempelvis: min polares kompis kusins fasters granne kände en kille som...osv neutral

Hahaha ja nått sånt :p

7 436 Inlägg
11 augusti 2012
jag äger 17 bilar,, endel lite finare endel bara skrot,, man får äga hur många man vill, men som sagt byter man bilar OFTA och har många  så kommer nog skattmasen undra wink

Full Gas Spar Tid!!! ;)
43 Inlägg
13 augusti 2012
Jasså? Okej fan va gött, men jag har hört att det är 8 sen är de bil försäljning wink

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2012
Vad jag har läst mig till så har blocket börjat bli griniga om du lägger ut alltför många bilar under ett år.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 augusti 2012
Du får äga köpa sälja hur många fordon du vill per år men blir det för mycket kan skatteverket begära kvitton för att se att du inte tjänar pengar på det för i sånna fall ska det beskattas som bilhandel. Dvs som företag.

Det är Yttligare än anledning till att alltid både köpare och säljare skriver kvitto på bilen även fast det är en skrotbil.

Det går rykten om att hamnar i en granskningslista efter ca 8 bilar under ett kalender år men där har jag ingen ingen säker källa utan bara rykten.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

832 Inlägg
14 augusti 2012
Har en kompis som fick ett samtal från FB och dom tyckte att han skulle lugna ner sej med bilbyten. Om han inte gjorde det så var han tvungen att teckna en flytande försäkring. Vet inte om dom får göra så eller om det bara var ett dåligt försök att sälja en dyrare försäkring smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

killercow
14 augusti 2012
Du får äga hur många bilar du vill.

Men om du säljer bilar för ofta så meddelar TS skatteverket om detta. Då du inte får göra affärer med hur stor vinst som helst utan att skatta för de. å gör du massa affärer under ett år så räknas det som en verksamhet om du går med vinst.

Har faktiskt en vän som drabbades av detta. Han bytte bil minst 1 gång i månaden. bilar i 5-10000kr klassen och han sålde inte utan bytte rakt av. av nån anledning tyckte han de var kul byta så ofta.

Efter ett tag så kontaktades han av skatteverket. Å det blev upp till honom att bevisa att han inte tjänat några pengar på detta.

Så du får köpa och äga hur många bilar du vill. Men var försiktig så du inte säljer bilar för ofta om du inte tänker göra det som verksamhet

Sök