3455
Sök

Hjälp ang väldigt hög CO-halt b230f

335 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjotjo, har en 240 tidig 88 med b230f lh2.2 inte säker,

va in på besiktningen (avgaskrav endast co max 3.5) och bottnade mätarn och fick 9.9 på protokollet

nu har jag bytt lambdasond och även testat olika lmm med både 007 original, 016 och 020 och btr men får fortfarande samma värde, någon som har något tips om vad det kan vara för fel? går det att testa om tex tempgivaren är trasig? bilen får lite högre tomgång om jag rycker ur den men fortfarande 9.99 i co halt

kan även tillägga att om man trycker fullt så känns de som bilen kväver sig själv i nån sekund innan den börjar accelerera blev lite bättre efter byte av tänddelar och btr, och att lambda ligger på 0.7 ca så han får alledes för mkt bensin


Pim_Pim
5 oktober 2010
#2
Kollat så avgassystemet är tätt o fint, ingen läcka ?
Senast redigerat av Pim_Pim (5 oktober 2010)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 oktober 2010
#3
blir motorn tillräckligt varm? nålen ska vara i mitten på tempmätaren (70-80 grader).
om inte, är termostaten kass.
vilket får den att gå alldeles för fett och dåligt.


335 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#4
avgassystemet är tätt och nålen står på mitten på tempmätaren hmm


64 Inlägg
5 oktober 2010
#5
Köp en Audi istället Marcus;)

583 Inlägg
5 oktober 2010
#6
Jennsii skrev:
Köp en Audi istället Marcus;)

Jennsii-Problemlösaren har talat! big_smile Men tyvärr har du fel wink

laggey:
Hur mycket på bilen är orginal?, så man vet vart man skall börja?

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (5 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

335 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#7
allt är original, hittade nån konstig sak som sitter på höger framskärm vid spolarvätskebehållarn, fyrkantig står volvo nånting på sitter nån slags vacumklocka längst ner på den och en vakumslang till insuget rycker man ur slangen så blir de ingen skillnad men rycker man ur sladdarna till den så startar inte bilen, kan det vara någon form av mappsensor men tycker de vore konstigt efterssom de sitter lmm, hmm aldrig sett nå liknande... kollade co halt idag igen och de låg på 13.7 nånting och ryker som en diesel, ashäftigt men inte ekonomiskt bilen går nästan som den ska för övrigt


2 Inlägg
1 augusti 2012
#8
hörnu.
vart tog fortsättningen med lösningen av den höga co-halten vägen.
jag har en tidig 244 gl 88:a ca. 11500 mil med samma åkomma men ingen lösning.
så snälla.
när ni påbörjar en fråga så avsluta då även med lösningen av problemet för att underlätta för övriga besökare med liknande fel.
mvh
Jan L

allting har sin tid. men helst för en stund sedan.

583 Inlägg
4 augusti 2012
#9
Iome att det är en 88'a är det insprut eller förgasare? Har för mig det var nånstans där som de bytte.

Har du luftmängd-mätare och inte luftmasse-mätare ifall du har insprut?.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

4 196 Inlägg
4 augusti 2012
#10
Jag skulle saga att du behöver kolla avgassystemet igen så att det verkligen är tätt överallt. Starta bilen och blöt ner din hand och känn efter längs hela avgasröret, en riktig klassiker är ju att packningen mellan byxröret och grenröret är kass.

Har du inte diagnostikuttag på din bil? Kommer inte ihåg vilka motorer det är som har det men har du tur så har din det och då kan du ju kolla felkoder.


2 Inlägg
15 augusti 2012
#11
felet åtgärdat med hjälp av volvoforumet jagrullar.
felet var att tidigare ägare bytt lmm. utan att vara uppmärksam på att de inte hade matchande serienr. vid byte till rätt lmm. så hamnade co-halten på 0,37.

länk till tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … 58#p667298

mvh.

Jan L

allting har sin tid. men helst för en stund sedan.


Sök