3237
Sök

Hur har jag lyckats spräcka basen? (bokstavligt talat SPRÄCKT, inte bränt! :lol: )

682 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Tänkte bara om det är någon som kan komma på sig en trolig anledning till varför min stackars kenwood tia busade med mig för ett tag sen. 

Spelar alltså mot kupén steg sitter fastskruvade och inget löst i skuffen.. Såå, vad är det för typ som har varit framme och pajat min bas.. roll

ALLA spekulationer är välkomna, även hur jag skulle kunna förebygga för själv har jag ingen aning om hur det hände.. lol

http://www.bilddump.se/bilder/20120815100046-217.208.119.23.JPG

Talspole och hela köret är HELT! Det som är det sjuka, bara själva konen.. lol

Fungerade ju som en halvdan reflexport nu.. Så fick fixa det lite snabbt med det man hade i bilen.. cool

Skitdålig lösning, och den basen spelar efter dem andra nu.. Men blev bättre ljud än det höga "SKRAAAAP" jag hörde inne i bilen.. big_smile

http://www.bilddump.se/bilder/20120815100355-217.208.119.23.JPG

Drivs av ett DLS D1000 på 3 st basar så hamnar nånstans runt 1.67 ohm väl? eller är det 1.33? Orkar inte räkna.. lol 

Lämnar väl en 1000RMS vid 1 ohm, och dem har ska ju tåla 300w rms styck, så borde ju inte vara någon fara, är det någon annan som har lyckats SPRÄCKA en bas så här?? lollol

Db-njutare
246 Inlägg
15 augusti 2012
Kan vara dålig kon eller kanske att nån bas är fasvänd? Det är det ja kan komma på

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 augusti 2012
Aldrig spräckt någon bashögtalare på det sättet. Inte ens när vi försökt verkligen spela sönder nån gammal bas när den spelat helt okontrollerat utan ens en uns av kontroll och bara fladdrat omkring. Men då har det varit spolen som gått å ena sidan.

682 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
NickeEriksson skrev:
Aldrig spräckt någon bashögtalare på det sättet. Inte ens när vi försökt verkligen spela sönder nån gammal bas när den spelat helt okontrollerat utan ens en uns av kontroll och bara fladdrat omkring. Men då har det varit spolen som gått å ena sidan.

Haha nej men precis!! Har aldrig sett något liknande, tycker det var lite lustigt att något har varit och "sågat" i min bas.  lol lol lol

Ännu en anledning till att uppgradera då! big_smile 

Simon: hm nja, inte motfas.. Märkte jag direkt.. Måste dock säga det ser redigt lustigt ut när 2 spelar i en fas och 1 spelra i en annan! blir liksom ut in ut in på varandra utan at tbli något tryck alls. lol

Kan säga att det tog mig LÅÅÅÅÅÅÅÅNG tid att fatta hur kopplingsplintarna satt! Satt och drog om kablarna säkert 5 gånger..

Sitter +- -+ istället ör +-+- lol

Så där sitter jag och skifter mellan +- på nån av dem och -+ på den andra samtidigt. lol 

Hade ju varit mycket lättare om alla fick plats i första plinten!

Db-njutare
246 Inlägg
15 augusti 2012
Himla konstigt iaf:p

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!

16 197 Inlägg
15 augusti 2012
de där måste vara yttre åverkan...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Pim_Pim
15 augusti 2012
Kanske är någon som har varit inne och vänt i din bil och tagit sönder den för att jävlas?

682 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
de där måste vara yttre åverkan...

Känns som det! Men lådan sitter fasttrykt i mitten av stag mot sidorna.. (tattarlösning javisst, men råkade få den 0.5 cm för stooor så den går inte iiiin lol )   

och stegen sitter fastskruvade i en stooor hylla som sitter fast i karossen med m5.. kanske inte bästa skruven men borde ju hålla..  Inte trolitg att någon annan gjort detta, stod på statoil och pratade med några kompisar, åkte till okq8 för att tanka, åkte tillbaka och hörde "plopp sprak plopp" ungefär på väg tillbaka, var ju rätt kul grej att uppleva iallafall. lol

Nu ska man leta efter två st 2x4 ohm 10 tummare... cool Någon som spontant har något tips? Pris är väl inte så jätte viktigt. inga fantasisummor då det är bruksbil.. Ska gå att få i 1 ohm. och drivas av DLS D1000! (gammalt men fint.. ) 

Lika förvånad över det här som man måste ha blivit om man sett det här videoklippet. lol

http://video.se.msn.com/watch/video/hur … c%7c%7c%7c

(Många skratt utlovas.. )

Sök