Jag tror inte att jag är ensam om att ganska ofta åka iväg och titta på bilar jag finner intressanta av olika anledningar. Ibland hittar man riktiga pärlor som man är väldigt nära att köpa och ibland upptäcker man att beskrivningarna i annonserna inte alls stämmer.
Av denna anledning tänkte jag börja dela med mig av mina reflektioner om de bilar jag provar och ni får hemskt gärna göra samma sak. Nu menar jag inte att tråden ska användas för att promota våra eller våra bekantas bilar, utan snarare ge en opartisk beskrivning av bilar vi själva varit intresserade av att köpa.
Den senaste bilen jag tittade på är en bil jag vanligtvis aldrig skulle rekommendera någon att köpa, men detta exemplar är intressant av flera anledningar.
Länk till annonsen: http://www.blocket.se/uppsala/BMW_750i_ … 10&w=1
Kopia på annonsen: http://img526.imageshack.us/img526/9563 … nyskat.png
Bilmodell: BMW 750iAL E32 -90
Begärt pris: 7000kr
Få bilar har sämre andrahandsvärde än dessa landsvägskryssare, BMWn i annonsen är just nu till salu för knappt en hundradel av priset dess första ägare betalade för den när den var ny. Det finns dock en god anledning till detta, de är vanligtvis svindyra att underhålla.
Bilen i annonsen har en 5L V12-motor som genererar 300hk och 450Nm. Även om några hästar säkert har rymt under de senaste 20 åren är det fortfarande väldigt mycket effekt i förhållande till priset. Dessa motorer är dock kända för att krångla mycket och när de gör det kostar det ofta enormt mycket att reparera dem. Om du ska ha bilen som en bruksbil bör du vara en hejare på att meka själv och du bör vara beredd på att behöva göra det relativt ofta. Så behöver det dock inte vara, med lite tur går bilen 10 000mil till utan att krångla, men statistiken talar onekligen för att bilen kommer trilskas.
Nackdelarna:
Bilen är ganska sliten, gummilister har släppt och sätena ser ganska risiga ut. Samtliga dörrar har rost i nederkanten och det börjar även dyka upp rost i trösklarna samt i åtminstone en av de bakre skärmkanterna. Eventuellt läcker motorn olja, men det är inte bekräftat. Jag såg några små fläckar under bilen, men det skulle lika gärna kunna vara vatten från ACn, om nu den fungerar. Förarens Airbag är av någon anledning urkopplad och likaså tutan på ratten. Tuta kan man dock göra med en ny knapp som har placerats på instrumentpanelen.
Fördelarna:
Först och främst är bilen nyskattad, vilket är ett stort plus då årsskatten ligger på 2810kr. Bilen är även nybesiktad och får därmed framföras ett år till innan det är dags att börja oroa sig.
Motorn låter bra, tycker jag. Säljaren tyckte att den gick något ojämnt, men det kunde jag ärligt talat inte höra själv. Växellådan växlar som den ska och bilen rör på sig ordentligt trots tjänstevikten på 2 ton. Dessutom verkar i stort sett all el fungera och det är mycket. Både fram- och baksätena är elmanövrerade, nackstöden är elmanövrerade, rutorna, takluckan, speglarna, det mesta är elmanövrerat och det enda som inte verkade fungera var de bakre nakstöden.
Fälgarna som sitter på bilen är riktiga BBS split-fälgar (Style 19), 8x17" och sommardäcken tyckte jag såg bra ut. Säljaren skriver även i annonsen att en extra uppsättning nästan nya däck på E36-fälgar ingår. Dessa frågade jag om och det handlar om dubbfria vinterdäck som ska ha gått ett hundratal mil, på E39-fälgar.
Varför rekommenderar jag den här bilen?
Det begärda priset är 7000kr. Rimligtvis kan bilens värde inte sjunka speciellt mycket mer och jag inbillar mig att det finns en liten slant att tjäna på den. Ponera att en uppsättning omlackade split-fälgar med skapliga sommardäck kan inbringa åtminstone 3000kr. Då har man fortfarande kvar en uppsättning fälgar med nästan nya däck som man kan montera på bilen. Ställer man sedan av den får man tillbaka 2341kr i skatt, vilket innebär att man då har betalat 1659kr för bilen. Jag är tämligen säker på att man borde kunna sälja en fullt fungerande och nybesiktad BMW 750iAL för minst 1659kr, även om den är avställd. Därmed borde man kunna tjäna en liten slant, men framför allt kan man stoltsera med att man en gång har ägt en bil med en V12a
Edit: Jag såg nu att säljaren tagit bort texten om att den extra uppsättningen däck ingår vid snabb affär.
Av denna anledning tänkte jag börja dela med mig av mina reflektioner om de bilar jag provar och ni får hemskt gärna göra samma sak. Nu menar jag inte att tråden ska användas för att promota våra eller våra bekantas bilar, utan snarare ge en opartisk beskrivning av bilar vi själva varit intresserade av att köpa.
Den senaste bilen jag tittade på är en bil jag vanligtvis aldrig skulle rekommendera någon att köpa, men detta exemplar är intressant av flera anledningar.
Länk till annonsen: http://www.blocket.se/uppsala/BMW_750i_ … 10&w=1
Kopia på annonsen: http://img526.imageshack.us/img526/9563 … nyskat.png
Bilmodell: BMW 750iAL E32 -90
Begärt pris: 7000kr
Få bilar har sämre andrahandsvärde än dessa landsvägskryssare, BMWn i annonsen är just nu till salu för knappt en hundradel av priset dess första ägare betalade för den när den var ny. Det finns dock en god anledning till detta, de är vanligtvis svindyra att underhålla.
Bilen i annonsen har en 5L V12-motor som genererar 300hk och 450Nm. Även om några hästar säkert har rymt under de senaste 20 åren är det fortfarande väldigt mycket effekt i förhållande till priset. Dessa motorer är dock kända för att krångla mycket och när de gör det kostar det ofta enormt mycket att reparera dem. Om du ska ha bilen som en bruksbil bör du vara en hejare på att meka själv och du bör vara beredd på att behöva göra det relativt ofta. Så behöver det dock inte vara, med lite tur går bilen 10 000mil till utan att krångla, men statistiken talar onekligen för att bilen kommer trilskas.
Nackdelarna:
Bilen är ganska sliten, gummilister har släppt och sätena ser ganska risiga ut. Samtliga dörrar har rost i nederkanten och det börjar även dyka upp rost i trösklarna samt i åtminstone en av de bakre skärmkanterna. Eventuellt läcker motorn olja, men det är inte bekräftat. Jag såg några små fläckar under bilen, men det skulle lika gärna kunna vara vatten från ACn, om nu den fungerar. Förarens Airbag är av någon anledning urkopplad och likaså tutan på ratten. Tuta kan man dock göra med en ny knapp som har placerats på instrumentpanelen.
Fördelarna:
Först och främst är bilen nyskattad, vilket är ett stort plus då årsskatten ligger på 2810kr. Bilen är även nybesiktad och får därmed framföras ett år till innan det är dags att börja oroa sig.
Motorn låter bra, tycker jag. Säljaren tyckte att den gick något ojämnt, men det kunde jag ärligt talat inte höra själv. Växellådan växlar som den ska och bilen rör på sig ordentligt trots tjänstevikten på 2 ton. Dessutom verkar i stort sett all el fungera och det är mycket. Både fram- och baksätena är elmanövrerade, nackstöden är elmanövrerade, rutorna, takluckan, speglarna, det mesta är elmanövrerat och det enda som inte verkade fungera var de bakre nakstöden.
Fälgarna som sitter på bilen är riktiga BBS split-fälgar (Style 19), 8x17" och sommardäcken tyckte jag såg bra ut. Säljaren skriver även i annonsen att en extra uppsättning nästan nya däck på E36-fälgar ingår. Dessa frågade jag om och det handlar om dubbfria vinterdäck som ska ha gått ett hundratal mil, på E39-fälgar.
Varför rekommenderar jag den här bilen?
Det begärda priset är 7000kr. Rimligtvis kan bilens värde inte sjunka speciellt mycket mer och jag inbillar mig att det finns en liten slant att tjäna på den. Ponera att en uppsättning omlackade split-fälgar med skapliga sommardäck kan inbringa åtminstone 3000kr. Då har man fortfarande kvar en uppsättning fälgar med nästan nya däck som man kan montera på bilen. Ställer man sedan av den får man tillbaka 2341kr i skatt, vilket innebär att man då har betalat 1659kr för bilen. Jag är tämligen säker på att man borde kunna sälja en fullt fungerande och nybesiktad BMW 750iAL för minst 1659kr, även om den är avställd. Därmed borde man kunna tjäna en liten slant, men framför allt kan man stoltsera med att man en gång har ägt en bil med en V12a

Edit: Jag såg nu att säljaren tagit bort texten om att den extra uppsättningen däck ingår vid snabb affär.
Senast redigerat av Minister (7 augusti 2012)
0
0
0
0