2319
Sök

Supra MK3 -92 Trimma 7M-GTE eller byta till 2JZ-GTE?

SRF Performance
188 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Som ni kanske förstår så har jag mina funderingar här. Jag har en Supra -92a som ska trimmas och byggas om som rullande projekt under ett par år. Men nu kan jag inte bestämma mig och jag behöver Garagets potenta medlemmars hjälp smile

Skulle såklart vara sjukt kul att trimma originalmotorn 7M-GTE och köra ifrån polarnas 1JZ-GTE spisar. Men när man diskuterar med folk så är de bara skeptiska och säger att det inte kommer hålla och att du måste bygga om de och de. Jag är fullt medveten om att det kommer kosta mycket och att det är mycket att göra. Men kan det vara värt de? Att låta den gamla 7M motorn leva vidare?

Men å andra sidan så skulle det vara sjukt kul att göra mitt första motorbyte (annan än original) och slänga i en 2JZ-GTE med singelturbo och köra ifrån polarna. Vad jag har förstått de så finns det lika mycket, om inte mer delar till 2JZan som till 7Men. Den ska tydligen vara hållbarare och helt enkelt mer potent.

Min fråga är egentligen vad ni tycker att jag ska göra och gärna lite information till varaför ni tycker som ni gör.

Undrar även hur mycket extra arbete det blir att byta till en 2JZ, som jag har förstått de så ska den I STORT SETT passa rakt i?

Har även lite funderingar över växellådan. Jag vet att det finns så man kan använda original R154 lådan som redan sitter i min bil. Men den ska tydligen inte palla riktigt de hästkrafter som bilen kommer att hamna på när den är "klar" (700+hk). Lådan som redan sitter tillsammans med 2JZ motorn, är den mycket bättre? Eller finns det andra alternativ?

Tack på förhand smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

ms.no.fear
585 Inlägg
21 augusti 2012
Vet du vad jag hade gjort:-) sälj bly hästen och lägg pengar på en ny bil, med tanke på att slå du kräma ur 700+ så får du räkna med iaf. Runt 80000-120000kr. Och för dom pengarna så kan du köpa en lättare bil med samma potential:-) men det är ju bara vad jag hade gjort!

904 Inlägg
21 augusti 2012
Sveriges snabbaste Supra MKIII gick här i grannbyn och jag känner han som byggde den lite halvt.. Den gick 8,80 på 402m om jag minns rätt med 7M motor, dubbelturbo och torrsump. Men den kostade grymma slantar och krävde en rejäl ombyggnad av både fram och bakvagn innan den ens gick under 11 sekunder.

Stoppa du i en 2JZ så har du en grymt rolig å snabb gatbil i alla fall! Supra IV motor och låda pallar närmare 800hk utan att öppna locket. Kolla med PPF!

De ska va gött å leva

SRF Performance
188 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
turbo81a skrev:
Vet du vad jag hade gjort:-) sälj bly hästen och lägg pengar på en ny bil, med tanke på att slå du kräma ur 700+ så får du räkna med iaf. Runt 80000-120000kr. Och för dom pengarna så kan du köpa en lättare bil med samma potential:-) men det är ju bara vad jag hade gjort!

Det är min första riktiga sportbil och det är den jag vill bygga på. Hade jag velat ha en lättare bil så hade jag köpt en lättare bil. Köpte den för att jag tycker den är snygg och för att jag fick den hyffsat billigt smile

Jag har räknat med att det kommer kosta bra mycket mer än så. Jag tycker din bil e skitfrän wink Men jag vill ha en skyskrapa med ganska många hästkrafter.

Road Force One Sweden

SRF Performance
188 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
MrVain skrev:
Sveriges snabbaste Supra MKIII gick här i grannbyn och jag känner han som byggde den lite halvt.. Den gick 8,80 på 402m om jag minns rätt med 7M motor, dubbelturbo och torrsump. Men den kostade grymma slantar och krävde en rejäl ombyggnad av både fram och bakvagn innan den ens gick under 11 sekunder.

Stoppa du i en 2JZ så har du en grymt rolig å snabb gatbil i alla fall! Supra IV motor och låda pallar närmare 800hk utan att öppna locket. Kolla med PPF!

Känns lite mer unikt med en 2JZ MK3 i Sverige också? smile Har sett 1 med en 1JZ men ingen med 2an smile Vill inte bygga om bilen allt för mycket. Men risken att man hamnar helt ur spår och bygger nått sjukt efter ett tag finns ju alltid smile

Den ska bli mångsidig, ska gå att köra på gata som en vanlig bil, den ska fungera att köra på strippen utan att skämmas, men de viktigaste är att den ska gå att köra i sidled wink

Så den klarar asså 800hk? De va inte dåligt smile Vad klarar R154 då? Och ZF?

Road Force One Sweden

904 Inlägg
21 augusti 2012
En ZF klarar väll typ samma, lite klenare kanske
R154 vart bytt på den supran som gick här när han plockade 700hk för att utgående axel flexade så mycket att packboxen for hela tiden. Han körde senare med en Tremek låda men det slutade med en Powerglide

De ska va gött å leva

SRF Performance
188 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
MrVain skrev:
En ZF klarar väll typ samma, lite klenare kanske
R154 vart bytt på den supran som gick här när han plockade 700hk för att utgående axel flexade så mycket att packboxen for hela tiden. Han körde senare med en Tremek låda men det slutade med en Powerglide

Okej, hade fått för mig att ZF-lådan var starkare.

Frågan är ju hur 2JZan och den 6-Växlade lådan passar i MK3an smile

Road Force One Sweden

Sök