2261
Sök

Laddtrycksproblem i 940 (15g)

121 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena alla glada!

Då turbon rasade på min stackars ltt böt jag upp mig till en 15g, men jag har lite problem med laddtrycket, är dock lite svårt att förklara. När jag satte på den började den med att inte ladda något, då satte jag på ett T-kors, då laddade den 0,2. Tog jag bort slangen helt laddade 1,2. När jag satt tillbaks en hel slang och ställt in wastegaten laddar den upp snabbt till ca 0,5, sedan smyger laddet upp ju mer jag varvar. Man skulle kunna säga att varvmätaren och laddtrycksmätarna går paralellt, ju mer jag varvar ju mer laddar den. Slutsats, den laddar långsamt efter 0,5. Har jättesvårt att formulera mig, men vill liksom att den ska ladda som när jag klippt slangen, fast bara upp till 0,8.

Hoppas jag gav en åtminstone förståelig bild av mitt problem, jättetacksam för all hjälp jag kan få!

TobiasAndersen

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2012
#2
har samma fel på min

körde med pysventil förut 1.3 bar då gick den hur bra som helst misstände dock lite på låga varv o hoppa lite.

plocka bort pysventilen och fick samma symtom som du
fort till 0.5 sen segt upp till 1 bar


121 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#3
Har du också 15g turbon?

Team-Adolfsson skrev:
har samma fel på min

körde med pysventil förut 1.3 bar då gick den hur bra som helst misstände dock lite på låga varv o hoppa lite.

plocka bort pysventilen och fick samma symtom som du
fort till 0.5 sen segt upp till 1 bar

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

498 Inlägg
17 augusti 2012
#4
Skulle gissa det är wg.
Senast redigerat av SLG (17 augusti 2012)

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

258 Inlägg
17 augusti 2012
#5
Inga vakum läckage nånstans?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2012
#6
TobiasAndersen skrev:
Har du också 15g turbon?

Team-Adolfsson skrev:
har samma fel på min

körde med pysventil förut 1.3 bar då gick den hur bra som helst misstände dock lite på låga varv o hoppa lite.

plocka bort pysventilen och fick samma symtom som du
fort till 0.5 sen segt upp till 1 bar


bra fråga kan inte läsa av den
men kommer från en saab
lite pinsamt ^^


jag har inga vacum lackor bytt alla slangar idag

inget som spelar roll men bytt stift kablar rotor o fördelarlock nyss
tror på WG då min känns välldigt glapp om man känner på stången dock e jag ny på turbo bilar så vetifan hur de ska va

testade en sväng me pysventilen och ställde den på 1.1 bar o den gick hur bra som helst
dock hackar den fortfarande lite


258 Inlägg
18 augusti 2012
#7
Team-Adolfsson skrev:
TobiasAndersen skrev:
Har du också 15g turbon?

Team-Adolfsson skrev:
har samma fel på min

körde med pysventil förut 1.3 bar då gick den hur bra som helst misstände dock lite på låga varv o hoppa lite.

plocka bort pysventilen och fick samma symtom som du
fort till 0.5 sen segt upp till 1 bar


bra fråga kan inte läsa av den
men kommer från en saab
lite pinsamt ^^


jag har inga vacum lackor bytt alla slangar idag

inget som spelar roll men bytt stift kablar rotor o fördelarlock nyss
tror på WG då min känns välldigt glapp om man känner på stången dock e jag ny på turbo bilar så vetifan hur de ska va

Om du säger att WG glappar då är den som är kass, för den ska ju inte göra det. För varje gång den glappar till så förändrars förspäning och samtidigt laddtrycket , därför det hackar med.
Senast redigerat av DriveOrDie (18 augusti 2012)

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

948 Inlägg
18 augusti 2012
#8
Skaffa en wg klocka med hårdare fjäder i så blir det stabilare laddtryck

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 augusti 2012
#9
Den skenladdar lite pga för litet wastegate hål i surran tror jag.
Blir tydligare med grövre avgasystem då mottrycket där är lägre än genom wastegaten så avgaserna tar enklaste vägen.

Autotech

121 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#10
Busgrabb skrev:
Den skenladdar lite pga för litet wastegate hål i surran tror jag.
Blir tydligare med grövre avgasystem då mottrycket där är lägre än genom wastegaten så avgaserna tar enklaste vägen.

Fan det låter ju tyvärr rimligt, men varför ju på min turbo och inte alla med 15g? känns som att 15g + 3"dp inte borde vara så ovanligt.. sad

Jag har ju byggt ett eget wastegatefäste, kanske gjort det så det är för långt emellan wastegaten och och turbon, så den inte riktigt når att öppna fullt, blir att kolla det när jag kommer hem

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 augusti 2012
#11
TobiasAndersen skrev:
Busgrabb skrev:
Den skenladdar lite pga för litet wastegate hål i surran tror jag.
Blir tydligare med grövre avgasystem då mottrycket där är lägre än genom wastegaten så avgaserna tar enklaste vägen.

Fan det låter ju tyvärr rimligt, men varför ju på min turbo och inte alla med 15g? känns som att 15g + 3"dp inte borde vara så ovanligt.. sad

Jag har ju byggt ett eget wastegatefäste, kanske gjort det så det är för långt emellan wastegaten och och turbon, så den inte riktigt når att öppna fullt, blir att kolla det när jag kommer hem

Så kan det med vara...

Autotech

490 Inlägg
19 augusti 2012
#12
har samma problem med min dock med original turbo! satt "brickad" wastegate på den och helt plötsligt började den skenladda upp emot 1-1.3 bar i takt med varvtalet... tog bort WGn och tog bort brickorna skaffade en ny wg slang och satte ihop men beter sig fortfarande lika inte när den är kall men när den börjar bli varm... ska beställa en Wg med hårdare fjäder så får man säkert bukt med problemet!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

121 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#13
Drar förbi turbocenter imorn och ser vad dom säger om saken, måste ändå köpa chip hehe

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 augusti 2012
#14
sonaxvax skrev:
har samma problem med min dock med original turbo! satt "brickad" wastegate på den och helt plötsligt började den skenladda upp emot 1-1.3 bar i takt med varvtalet... tog bort WGn och tog bort brickorna skaffade en ny wg slang och satte ihop men beter sig fortfarande lika inte när den är kall men när den börjar bli varm... ska beställa en Wg med hårdare fjäder så får man säkert bukt med problemet!

Hårdare grundtryck i tryckklockan kommer ju inte hjälpa mot skenladd.

Autotech

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 augusti 2012
#15
Busgrabb skrev:
sonaxvax skrev:
har samma problem med min dock med original turbo! satt "brickad" wastegate på den och helt plötsligt började den skenladda upp emot 1-1.3 bar i takt med varvtalet... tog bort WGn och tog bort brickorna skaffade en ny wg slang och satte ihop men beter sig fortfarande lika inte när den är kall men när den börjar bli varm... ska beställa en Wg med hårdare fjäder så får man säkert bukt med problemet!

Hårdare grundtryck i tryckklockan kommer ju inte hjälpa mot skenladd.

vad beror detta skenladd på da ? riktigt jobbigt o köra me

jag tänkte byta wg på min dock vetifan villken jag ska skaffa då de inte står nåt mer än saab på turbon
den lilla lappen som de står på e bortsliten så funderar på om man skulle skaffa nån annan kina turbo o testa lite me ^^ eller hx35an man har i garaget roll


Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 augusti 2012
#16
Team-Adolfsson skrev:
Busgrabb skrev:
sonaxvax skrev:
har samma problem med min dock med original turbo! satt "brickad" wastegate på den och helt plötsligt började den skenladda upp emot 1-1.3 bar i takt med varvtalet... tog bort WGn och tog bort brickorna skaffade en ny wg slang och satte ihop men beter sig fortfarande lika inte när den är kall men när den börjar bli varm... ska beställa en Wg med hårdare fjäder så får man säkert bukt med problemet!

Hårdare grundtryck i tryckklockan kommer ju inte hjälpa mot skenladd.

vad beror detta skenladd på da ? riktigt jobbigt o köra me

jag tänkte byta wg på min dock vetifan villken jag ska skaffa då de inte står nåt mer än saab på turbon
den lilla lappen som de står på e bortsliten så funderar på om man skulle skaffa nån annan kina turbo o testa lite me ^^ eller hx35an man har i garaget roll

Skenladd beror på för liten wastegate/hål.
Avgaserna går genom avgasturbinen istället för genom wastegaten pga att mottrycket är lägre ut i avgasröret.
Avgaserna tar lättaste vägen och ju mer du varvar desto mera avgaser som sätter fart på snurran och detta ger mer ladd även om wastegaten står helt öppen.

Autotech

121 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#17
Busgrabb skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Busgrabb skrev:

Hårdare grundtryck i tryckklockan kommer ju inte hjälpa mot skenladd.

vad beror detta skenladd på da ? riktigt jobbigt o köra me

jag tänkte byta wg på min dock vetifan villken jag ska skaffa då de inte står nåt mer än saab på turbon
den lilla lappen som de står på e bortsliten så funderar på om man skulle skaffa nån annan kina turbo o testa lite me ^^ eller hx35an man har i garaget roll

Skenladd beror på för liten wastegate/hål.
Avgaserna går genom avgasturbinen istället för genom wastegaten pga att mottrycket är lägre ut i avgasröret.
Avgaserna tar lättaste vägen och ju mer du varvar desto mera avgaser som sätter fart på snurran och detta ger mer ladd även om wastegaten står helt öppen.

Verkar som din teori stämmer rätt bra, satte wastegaten så den skulle ladda 0,1, men på 5500 varv ligger laddet på typ 0,5. Fast nu när jag tänker efter, om den bara skenladdar upp till 0,5, så klarar den ju att släppa ut tillräckligt mycket avgaser för att bara ladda 0,5? jag har börjat fundera på om spelet på min wastegate är för liten. kopplade loss den från turbon och spelet är bara ca 1-1,5 cm, borde det inte vara upp mot 3? snälla hjälp mig, vill bara få bilen att gå bra sad

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 augusti 2012
#18
TobiasAndersen skrev:
Busgrabb skrev:
Team-Adolfsson skrev:

vad beror detta skenladd på da ? riktigt jobbigt o köra me

jag tänkte byta wg på min dock vetifan villken jag ska skaffa då de inte står nåt mer än saab på turbon
den lilla lappen som de står på e bortsliten så funderar på om man skulle skaffa nån annan kina turbo o testa lite me ^^ eller hx35an man har i garaget roll

Skenladd beror på för liten wastegate/hål.
Avgaserna går genom avgasturbinen istället för genom wastegaten pga att mottrycket är lägre ut i avgasröret.
Avgaserna tar lättaste vägen och ju mer du varvar desto mera avgaser som sätter fart på snurran och detta ger mer ladd även om wastegaten står helt öppen.

Verkar som din teori stämmer rätt bra, satte wastegaten så den skulle ladda 0,1, men på 5500 varv ligger laddet på typ 0,5. Fast nu när jag tänker efter, om den bara skenladdar upp till 0,5, så klarar den ju att släppa ut tillräckligt mycket avgaser för att bara ladda 0,5? jag har börjat fundera på om spelet på min wastegate är för liten. kopplade loss den från turbon och spelet är bara ca 1-1,5 cm, borde det inte vara upp mot 3? snälla hjälp mig, vill bara få bilen att gå bra sad

Spelar det någon roll då om den laddar 0.5 vid höga varv?
Du ska väl ladda på mycket mer än så?
Hur blir trycket på höga varv om du ställer grundtrycket på säg 0.9 ?

Autotech


Sök