2504
Sök

Hur hållbar är S60 T5 motorn

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
23 augusti 2012
#21
Eller kanske inte.. Kom på att min gick på 1,5 med BSR Steg 3 med orginalturbon.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

30 Inlägg
23 augusti 2012
#22
Japp den mäter i bar, köpte mätaren från realcar. Men har även haft den kopplad med en bärbar dator, och en bosch obd avläsare, och då kunde vi se laddtrycket i realtid, och då blev det samma som på mätaren.. tongue

1 062 Inlägg
23 augusti 2012
#23
TurboAnton skrev:
Nae, asså chipet ändrar väll inte laddet.

Tryckklocka ? Pysventil ? Magnetventil ? Eventuellt nån elektronisk laddtrycksstyrning. Vet inte riktigt hur det funkar på nyare 5or.

Självklart så styr motorstydonet laddtrycket på en modern bil.

M.V.H.


Team VeboTrim
322 Inlägg
23 augusti 2012
#24
AndreasPlars skrev:
TurboAnton skrev:
Nae, asså chipet ändrar väll inte laddet.

Tryckklocka ? Pysventil ? Magnetventil ? Eventuellt nån elektronisk laddtrycksstyrning. Vet inte riktigt hur det funkar på nyare 5or.

Självklart så styr motorstydonet laddtrycket på en modern bil.

M.V.H.

Därför man inte ska köra nytt skit wink

Team VeboTrim @ Facebook

513 Inlägg
24 augusti 2012
#25
Ge fan i att stirra er blinda på laddtryck. Vrid på låga varv eller rättare sagt högt förbräningstryck på låga varv dödar volvos stakar i vitmotorn. Och normalt säger man att vid cr 330-340 hk är man på gränsen men det beror på hur effekten ser ut i registret.
Laddtryck är inte intressant utan vad du har för VE. Lite snävt sagt för du har så många parametrar som spelar in men effekt är inte linjär med laddtrycket om vi säger så.
Enkelt sagt tänk inte bara på laddtryck.

Vad det gäller växellådan så är det diffen som dör först och är det stora abret på dom flesta fwdlådor och även volvos annars är den jävligt bra. En starkare/bromsad diff som hindrar att ett hjul spinner lär föra under för driftsäkerheten. En starkare koppling lär sänka den, då ingen effekt går förlorad där utan allt går in i lådan. Fast den största boven är skit bakom ratten.

3 860 Inlägg
24 augusti 2012
#26
Håller med dig Melin, skrivs allt för ofta hur "hur mycket vägar jag ladda i min ***?" Som du sa, registret påverkar väldigt mycket ifall det kommer hålla ellr ej.. Se på salla1, 400+ i sin T5a me org kolv o stake, s60arr, 400+ i sin 2.5t me org kolv o stake.. Beror mycket på vem som trimmat och hur!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 062 Inlägg
24 augusti 2012
#27
TurboAnton skrev:
AndreasPlars skrev:
TurboAnton skrev:
Nae, asså chipet ändrar väll inte laddet.

Tryckklocka ? Pysventil ? Magnetventil ? Eventuellt nån elektronisk laddtrycksstyrning. Vet inte riktigt hur det funkar på nyare 5or.

Självklart så styr motorstydonet laddtrycket på en modern bil.

M.V.H.

Därför man inte ska köra nytt skit wink

Just därför man SKA det. Så man kan leka fritt själv med datorn och få allt precis som man vill he he wink
Men förstår skönheten i det enkla också!

M.V.H.


Team VeboTrim
322 Inlägg
26 augusti 2012
#28
AndreasPlars skrev:
TurboAnton skrev:
AndreasPlars skrev:

Självklart så styr motorstydonet laddtrycket på en modern bil.

M.V.H.

Därför man inte ska köra nytt skit wink

Just därför man SKA det. Så man kan leka fritt själv med datorn och få allt precis som man vill he he wink
Men förstår skönheten i det enkla också!

M.V.H.

Hehe mm, smile

Team VeboTrim @ Facebook


Sök