3349
Sök

Hjälp med däckval!

RED LIGHT´S
554 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
tjabba smile nu är det så att mina sommardäck på 240 börja sett sina bästa dagar... fick en uppsättning vinterdäck i rätt dimension å allt men det finns typ 10 dubb i varje däck..

1* så frågan är om ja kan dra dom få som är kvar och andvända som sommardäck? (MKT mönster kvar) sen har jag hört att om man kör på urdubbade däck ska bränsleförbrukningen öka?

har även andra vinter däck som de är glest med dubb i så då är frågan där om jag kan komplettera men nya dubb?

/Frippe

Forummoderator
26 344 Inlägg
26 augusti 2012
Ja, du kan dra ur dubben ur vinterdäcken och använda dem som sommardäck. Men det är inte att rekommendera. Mycket mönster kvar, möjligtvis, men det är gjorda för vinterföre.

Annars kostar ju inte nya - lite sämre men bra mycket bättre än urdubbade vinterdäck - inte så mycket att köpa på till exempel dackonline eller liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
jo men som student så är inte plånboken så fet.. speciellt inför körkortet wink men ökar förbrukningen? och går det att dubba om? smile

Forummoderator
26 344 Inlägg
26 augusti 2012
turbo_shit skrev:
jo men som student så är inte plånboken så fet.. speciellt inför körkortet wink men ökar förbrukningen? och går det att dubba om? smile

Smart att hellre tumma på säkerheten i stället..men alla gör vi våra val.
Förbrukningen kan öka marginellt, ja.
Dubba om är ett helvete.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
vad är det som är skillnaden då? vinterdäck har väll en mjukare gummiblandning (rätta mig om ja har fel?) borde man inte få mer "grepp" då? eller har det men mönstren att göra?

Forummoderator
26 344 Inlägg
26 augusti 2012
turbo_shit skrev:
vad är det som är skillnaden då? vinterdäck har väll en mjukare gummiblandning (rätta mig om ja har fel?) borde man inte få mer "grepp" då? eller har det men mönstren att göra?

Beror ju lite på vilka däck det är också. Vissa är hårdare, en del är mjukare. Åldern spelar ju roll också.
Men det är ju bara att tänka logiskt. De är gjorda för packad snö och is, men får köra på asfalt och grusvägar - antar jag? - i stället.

Ursäkta den dåliga jämförelsen nu, men det är ju lite som att ta en Lamborghini till fjällen i stället för en Land Rover. Vadå..bil som bil..eller hur?

145 Inlägg
26 augusti 2012
högre vägljud
sämre bromsegenskaper
slits onödigt fort
osv osv.

Dubba om gör man inte längre du har ingenstans i klackarna att sätta nya dubb i.

Du gör som du vill

huh?
10 427 Inlägg
26 augusti 2012
Mack skrev:
Annars kostar ju inte nya - lite sämre men bra mycket bättre än urdubbade vinterdäck - inte så mycket att köpa på till exempel dackonline eller liknande.

Kan rekommendera att ta en kik på http://www.nordendack.se/ om man letar dubbdäck smile
Upplevde det som att det var billigare där än på Däckonline och större utbud (snokade förra hösten), trots att det tillkommer frakt hos Nordendäck (allmänt tips bara).

Och till trådskaparen så kanske man kan rekommendera att åtminstone komplettera med två nya dubbdäck (att montera bak tex). Kumho & Hankook-grejer lär ju vara snäppet ( wink ) bättre än gamla slitna däck med dåliga dubbar.

185/70 14:
http://www.nordendack.se/Vinterdack_Dub … 4/cat/4351
(eller vad nu 240 har för dimension, kanske har 15" fälgar tom?)

RED LIGHT´S
554 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Ska kika där när ja slutar smile plåtisarna ha 175/65/14 å lettmetallen ha 185/65/15 smile

Sök