2919
Sök

S60R -05 Förlorar effekt!

39 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Hej
kör chippad s60r -05 med 5stegs automatlåda som rullat ca 8000mil.

Jag har vid ett par tillfällen råkat ut för att bilen tappar effekten nästan helt, accelerationen blir då usel i ca 10min och sen rätt vad det är så kommer den tillbaka och bilen rullar återigen som en king. Men så ska det väl inte vara? Trodde först det kunde vara turbon, men jag hör den arbeta även när felet uppstår.. Fan kan det vara? Hints?

tacksam för hjälp!

#GoodToBeBad
856 Inlägg
28 augusti 2012
Gammal tråd i och för sig, men själva händelsen som sådan är att bilens dator kapar en rejäl mängd av effekten i förebyggande syfte, typ som ett felsäkert läge på din dator hemma. Och precis som när du startat om datorn, så släpper bilens dator sitt felsäkra läge efter ex. 10min - och då tuffar bilen på som vanligt igen.

VAD det beror på kan nog däremot bli svårt att reda ut här, iaf för mig. Mitt enda tips är väl att om detta sker gång på gång, och du fortfarande inte vet vad det beror på - åk in till Volvo och kolla upp det! Säkerligen inte bra att ha det så i längden! smile

Lycka till!
Ola

39 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
hehe, tack för svaret.

Problemet är löst och visade sig bero på fel bränsletyp. Polarn hade lånat bilen och tydligen tankat 95.

De "felsäkra läget" du beskriver genererar ju felkoder och tänder motorlampan, har vart med om det också och det var precis som du säger, bara till och starta om bilen. I de fallet vare min LLM som krångla smile

#GoodToBeBad
856 Inlägg
28 augusti 2012
Skönt att det löste sig! smile

Sök