3548
Sök

Lambdasond med röd kabel volvo V70R

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#1
har en fråga om lambda sond på min volvo V70R 98
kan man köra med en singel lambdasond lr måste man ha 2st? det sitter en just nu på min downpipe och det andra hålet är pluggat med en bullt...

sen undrar jag vad är det för speciellt med lambdasond med RÖD kabel??? för många har ja sätt är ute efter just en med röd kabel.... min är med röd kabel men ägaren innan mig har klipt kablarna o satt röd med vit o svart med rör o ja olika så.... varför gör man det????


Forummoderator
26 340 Inlägg
30 augusti 2012
#2
Är detta din tredje eller fjärde tråd om din lambdasond?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#3
inte vet ja... får ju aldrig något svar på va de är för spec med just dom som har RÖD kabel om det är orginal lr en som är multi lambdasond...


113 Inlägg
30 augusti 2012
#4
jag inte insatt, men varför 2 lambda?


Forummoderator
26 340 Inlägg
30 augusti 2012
#5
se till att få den felkoden avläst!

Ja det är Volvos såkallade "motorlampa" på det äldre bilarna.
Den lyser vid alla motorfel.

För övrgit låter det väldigt dumt och konstigt att plocka bort sonden....

Tycker du har fått bra svar i dina tidigare trådar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#6
jasså.... tycker inte ja fått något svar alls  på om vad som är special med just den med röd kabel eftersom dom andra är med svart kabel grå kabel o 2st vita kablar


25 Inlägg
30 augusti 2012
#7
Första resultatet efter en google sökning på "lambda röd kabel" var:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=79875

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#8
mmm men de va inte de ja undrade över... jag vet redan vad alla färgerna går till.... men ja undra om varför man klipper o sätter kablarna på olika ställen och om han nu har satt dit en bredbands lambdasond som de står att de är kan man då köra me bara DEN lr måste man ha 2st iaf...?


Forummoderator
26 340 Inlägg
30 augusti 2012
#9
mikael_86 skrev:
mmm men de va inte de ja undrade över... jag vet redan vad alla färgerna går till.... men ja undra om varför man klipper o sätter kablarna på olika ställen och om han nu har satt dit en bredbands lambdasond som de står att de är kan man då köra me bara DEN lr måste man ha 2st iaf...?

Läser man den länkade tråden så står det att det inte går göra så.
Kort sagt - tidigare ägaren var lite av en idiot.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#10
okej.... ja för vad är det för skillnad på en vanlig volvo\universal lambdasond och en Bredbandslambdasond och en titanium lambdasond????


Forummoderator
26 340 Inlägg
30 augusti 2012
#11
Från Biltema:

Lambdasond, titanium

En lambdasond mäter syrehalten i bilens avgaser. Fel upptäcks ofta genom högre bränsleförbrukning, ojämn motorgång och/eller att en varningslampa tänds på instrumentpanelen. Denna 4-trådiga Titanium-lambdasond av universalmodell. Den ger 1–5 V mellan signalkabel och chassi/jord på bilen. Ett enkelt kännetecken är att det finns en röd och en gul kabel från lambdasonden. Röd kabel – Förvärmning + Grå kabel – Förvärmning - Svart kabel – Signal + Gul kabel – Signal -

Från; http://ribextremeracing.se/trim_products3.php

BREDBAND LAMBDASOND

Beskrivning:
- Viktigaste sensorn för motorövervakning
- Mäter syrehalten i motorns avgaser
- Är ett av de viktigaste instrumenten för rätt inställning av din motors förbränning

Biltemas universallambdasond:

Lambdasonden (syresensorn), som alla moderna motorer är försedda med, är vanligtvis placerad i det främre avgasröret (alldeles under grenröret) eller i katalysatorn och mäter avgasernas halt av oförbränt syre. Data om syrehalten i bränslet vidarebefordras till bilens styrenhet, som sedan räknar ut att korrekt mängd bränsle tillförs motorn. Om fel bränslemängd tillförs motorn så korrigeras detta omedelbart av styrenheten med ledning av de uppgifter den får från lambdasonden. Kontrollera alltid att felet i avgasreningen verkligen beror på lambdasonden innan den byts. Den nya lambdasonden kan skadas av andra fel i avgasreningen. En använd lambdasond återköps inte. Biltemas lambdasonder av universaltyp passar till de allra flesta bilar vars originallambdasond har en, två, tre eller fyra anslutningskablar, dock ej till bilar försedda med Titanium-lambdasonder (5 V). Man känner igen en Titanium-lambdasond på att en av kablarna är röd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#12
okej heheheh ja i min sitter det en Titanium lambdasond som dom har klipt röd svart o gul o växlat på dom kablarna o låtit den vita vara kvar förstår inte varför. men de coola är att det är samma kontackt fässte som ja hade i min universal lambdasond från min SAAB 9-5 aero 00... men ska köpa en vanlig volvo\universal lambdasond o sätta i iaf... ska det sitta en Titanium lambda lr volvo\universal på volvo V70R 98??? tack för svaret....


Forummoderator
26 340 Inlägg
30 augusti 2012
#13
mikael_86 skrev:
okej heheheh ja i min sitter det en Titanium lambdasond som dom har klipt röd svart o gul o växlat på dom kablarna o låtit den vita vara kvar förstår inte varför. men de coola är att det är samma kontackt fässte som ja hade i min universal lambdasond från min SAAB 9-5 aero 00... men ska köpa en vanlig volvo\universal lambdasond o sätta i iaf... ska det sitta en Titanium lambda lr volvo\universal på volvo V70R 98??? tack för svaret....

Verkar ju inte vara rätt med en titanium om man går efter din beskrivning av kablarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#14
nä inte redigt... fattar bara inte varför han innan mig satte dit en sån där isf om de nu är totalt fel lambdasond... men ja ska sätta dit min universal lambda i morron... men hmm ska dom bli varma själva lambdasonden asså den biten som sätts in i avgassistemet även om man inte har den sittande på grenröret... testade med min universal igår o la den breve på ett lock o den blev varm lite...


Forummoderator
26 340 Inlägg
30 augusti 2012
#15
mikael_86 skrev:
nä inte redigt... fattar bara inte varför han innan mig satte dit en sån där isf om de nu är totalt fel lambdasond... men ja ska sätta dit min universal lambda i morron... men hmm ska dom bli varma själva lambdasonden asså den biten som sätts in i avgassistemet även om man inte har den sittande på grenröret... testade med min universal igår o la den breve på ett lock o den blev varm lite...

"..Lambdasond som lambdasond" lär han väl ha tänkt..

Avgasssystemet blir ju äckligt varmt så det är nog inte så konstigt att lambdasonden blir varm..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#16
jo men ja mena att ja satte aldrig dit lambdasonden utan la den på säkringsboxen o bara kopplade in den men den blev små varm då med men de kanske är för o kunna bränna avgaserna när motorn är kall.... för på själva avgassystemet blir den ju as varm ju..... men men tack iaf för alla svar


519 Inlägg
30 augusti 2012
#17
mikael_86 skrev:
nä inte redigt... fattar bara inte varför han innan mig satte dit en sån där isf om de nu är totalt fel lambdasond... men ja ska sätta dit min universal lambda i morron... men hmm ska dom bli varma själva lambdasonden asså den biten som sätts in i avgassistemet även om man inte har den sittande på grenröret... testade med min universal igår o la den breve på ett lock o den blev varm lite...

förvärmning på lamndasonder med mer en en kabel..

860 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#18
jaha okej då förstår ja varför den blev varm när den va inkopplad... då ska ja ta bort titanium lambdan o sätta dit min universal lambda istället..... har läst att titaniumlambda är bra om man vill ja mätare att koppla in som läser av alla signaler o hur mkt den drar i bensin o så.... men men tack iaf



Sök