Många frågor här....skall försöka bena:
För att folk inte ska ryta till så kan jag säga att jag har sökt och ett ord som dök upp frekvent var "vevaxelsgivare"?
Låter det som en trolig sak, samt hur lång tid för verkstad att byta en sån
Enkel att byta, skulle tro att en verkstad tar en ½timma-1timma för jobbet.
Får fylla på glykol ganska flitigt.
Ibland så kan den se tom ut men när jag skruvar upp locket pyser allt upp igen. Märkligt?
Att du får fylla på....= det läcker.
Hittar du ingen läck kring motorn eller att du ser en pöl under bilen så läcker den in i motorn.
Kandidat 1. Topplockspackning.
Att det pyser och att nivån ändras är normalt. När vattnet blir varmt expanderar det och det blir tryck. Pyset du hör är när trycket läcker ut och nivån ändras när trycket försvinner.
Bilen blir sjuktsjukt varm efter användning, både motor och bromsar. Ruggigt varm, kan steka ägg på motorn flera timmar efter körning
En motor blir varm. Oljans temperatur kan bli över 100 grader och kylvätsetemperaturen ligger normalt på ~90° = varmt.
Bromsarna bygger på friktion mellan belägg/skiva....friktion bygger värme.
En till liten grej, Min CHECK ENGINE lampa lös i 2 dagar sen slocknade den, bör jag oroa mig och kan verkstad felsöka utan att den lampan lyser?
Kanske...kanske inte...det beror på allvarlighetsgraden men lyser inte lampan skulle jag vänta.
Ibland när jag kör så hoppar bilen till, ett litet ryck typ.
Likadant med växelspak efter kraftigt gaspådrag, den hoppar till som fan.
Slappa motorkuddar kanske?
Det läcker lite olja från bilens vänster sida i motorrum. Kan det vara en slang eller är det en motorpackning som håller på ge upp?
Kolla mellan topplock-->block på den sidan, rätt vanligt att det läcker där.